Gå til innhold

Sykling? Er det bra trening?


Mafiabåss

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om sykling er bedre enn jogging blir nok en smakssak.

For en som meg med litt skranglete knær er sykling å foretrekke.

Man slipper støtene på ankler og knær samtidig som man får trent både styrke og kondisjon. Om man varierer ved å sykle i kuppert tereng får man trent større deler av kroppen og i tillegg ballanse og koordinasjon.

 

Jeg syklet til jobb som del av opptreninga etter en operasjon.

11km hver vei og med noen rimelig seige bakker.

Etter ca ett år hadde jeg en blodprosent på 15,4 så helt bortkasta var det nok ikke. :)

Sikkert mulig å få til det samme med jogging, men sykling passer best for meg.

Lenke til kommentar

Sykling er bra hvis du ønsker å bli kvitt noe fett.

Det er mye enklere å sykle i 3 timer enn å jogge i tre timer.

Men den beste trening er vel uten tvil jogging ute i terrenget.

(Ikke den monotome joggingen langs vei)

Da får du trent det du har av muskler. Pluss at det er god trening for

rygg.

Har selv et fjell rett bak huset som er god å bruke til trening.

Lenke til kommentar
Så du mener at du brenner mer fett av og sykle i en time en å jogge i en time?

Nei du brenner mer fett med å jogge kontra sykle i en time.

Men det er lettere å kjøre lange økter med sykkel enn med jogging.

Det å jogge 3 timer er veldig tungt kontra det å sykle 3 timer.

Så det jeg mener er at sykling er lettere å bruke for å kvitte seg

med juleribba.

Lenke til kommentar

Mener å huske at jeg har hørt en plass at jogging er 4 ganger så effektivt som sykling. Altså vil en halvtimes jogging gjøre samme jobben som 2 timers sykling.

 

Om det stemmer 100% er jeg ikke sikker på, det kommer sikkert litt an på hvor hardt du sykler, og hvor fort du jogger, og hvilket underlag du mosjonerer på samt. bakker (synes det er tyngre å sykle i bakker enn å jogge i bakker).

 

Jeg foretrekker uansett sykling pga. fartsfølelse og gøy, selv om det kanskje tar litt mer tid.

 

Det er også lettere å komme igang med sykling både fordi det kan kombineres som transport, og fordi det kan være mindre krevende for litt mindre trente.

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Jeg lurer på om sykling er noe bedre trening enn f.eks jogging, og hvor langt å man sykle for at det skal virke veldig bra?

Det kommer an på hva du ønsker å trene. Utholdenhet? Forbrenne fett?

Intensiteten avgjør hvor mye energi du vil forbrenne. Løping er noe av det mest energikrevende du kan gjøre.

Høy intensitet trengs for å trene oksygenopptak, lav intensitet for å trene hjertes slagvolum. Sykling egner seg kanskje bedre til å trene hjerte siden det er vanskelig å holde høy og jevn intensitet på sykkel.

Løping er hardt for knærne, men veldig effektivt når det gjelder det meste av utholdenhetstrening og energiforbrenning.

Lenke til kommentar

Dersom du er innstilt på å SYKLE, tror jeg det er like bra trening som jogging. (dvs du presser maks på ALLE flater og i ALLE oppoverbakker). Det ligner mer på intervalltrening, som skal ha bedre virkning. Forøvrig tror jeg sykkelen ofte går for fort til at vi kan ha ordentlig styring på den, men ergometersykkel er iallefall bra da.....

Lenke til kommentar
Dersom du er innstilt på å SYKLE, tror jeg det er like bra trening som jogging. (dvs du presser maks på ALLE flater og i ALLE oppoverbakker). Det ligner mer på intervalltrening, som skal ha bedre virkning. Forøvrig tror jeg sykkelen ofte går for fort til at vi kan ha ordentlig styring på den, men ergometersykkel er iallefall bra da.....

Hva mener du med at den går for fort til at man har styring? :dontgetit:

 

Edit: Hvis du ikke trener så mye sykkel vil ikke sykkel være like bra terskel-trening som løping da du ikke har musklestyrke til å utnyttet O2'et. Du kommer deg aldri opp på makspuls ved sykkel, uansett hvor bra trent du er. Da må det løping til.

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...