Gå til innhold

Harddisk. Løse plater?

Anbefalte innlegg

Hmmm, hva skal jeg si.

Da jeg kom hjem fra tg i dag så funka alt så fint, men etter ca 20 min så skrudde noen en eller fler hardisker seg av inne i pc'n min. Windows frøs jo selvfølgelig til is og jeg rebootet pc'n. Da jeg skulle starte på nytt kom det en kraftig piping av pc, og på skjermen sto det at strømmen til skjermkortet ikke satt i. Jeg skrudde opp kassa og konstaterte at den satt i å prøvde å starte pc'n igjen. Denne gangen kom det ingen piping, men det tok lang tid før diskene min ble funnet av bios, pluss at det sto at cpu var byttet.

Jeg kom ikke lenger en til det punktet der maskina leter opp ting å boote fra (cd/disket/hd osv.) og der stoppet det. Skjedde ikke noe mer. Ny reboot, nå med live ubuntu cd i, for å teste om den ville bootes. Noe den ikke ville, kom litt inn i loadinga før den frøs.

Faen tenkte jeg, nå vandrer disken min de evige jaktmarker. Neste skritt på veien var da å feilsøke ved å fjerne alt uten ram, skjermkort og hd. Dette funket ikke. Pip pip, fant ingen disk. Testa med slave også, den fant jeg i bios.

Satte i alle igjen, fant alle i bios, som normalt, men kom ikke lenger enn før. Reboot, cpu er skifta, ikke strøm til skjermkort osv. Samme gammle.

Da slo det meg at det kanskje var for lite guff i psu'n min. Kjører 5 disker,2 cd/dvd rom, et par vifter og et ati radeon 9800xt på en 400w psu, men da jeg skrudde ut diskene for å teste dem i en anne pc, så hørtes det ut som om alt inne i dem var løst. Platene snurret rundt der inne hørtes det ut som. Det er hit jeg har kommet, tør ikke røre disken uten å spørre her først :)

Så, er det noen som har noen tips om hva som er feil, hva det kommer av, hva kan jeg gjøre for å ikke miste alt på alle diskene og evt. andre forslag mottas med takk.

(Dette ble langt og jeg er trøtt etter tg. Pass opp for skrivefeil)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mistenker at det er harddisken som er ødelagt ja...

prøv å putte en og en av diskene inn i en maskin som du vet at virker, boot fra disken som er i den fungerende maskina fra før av, se om du finner disken i Min Datamaskin.

Hvis du da ikke finner noen av diskene, er de sannsynligvis ødelagt, og da bør du sende de inn på sånn garanti-greie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...