Reidi Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Har en gammel datamaskin, med ødelagt diskettstasjon (uaktuelt å lage oppstartsdiskett). Jeg prøver å gjenopprette windows 98, men støtte på problemer: 1. System Recovery CD-en kan ikke leses fra riktig CD-stasjon (brenneren). Finnes det noe alternativ for å styre CD-en til å leses fra stasjon N istedetfor M? 2. Finnes det mulighet til å kopiere CD-en til harddisken, for så å kjøre recover derfra? 3. Alternativt, finnes det mulighet å kjøre en innstallering av Windows 2000 fra DOS? Prøvde setup.exe, men fikk til svar at dette ikke kan kjøres fra DOS. Håper noen glupe hoder kan hjelpe med dette, har lyst til å kunne bruke denne datamaskinen som nr. 2. På forhånd takk. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hvorfor skal du kjøre Win2000 innstallering fra dos? Hvis det er en ny rein Win2000 innstallering du er ute etter så er det jo bare å gjøre cd-rom til første oppstartsdisk i bios og så sette i cd'en og boote opp maskina. Vips så starter innstallasjonen... Lenke til kommentar
Reidi Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Takk for svar. Jeg har forsåvidt prøvd dette, men det virket ikke her hos meg. Jeg fikk melding om "invalid system disc" eller noe lignende, "press any key". Kanskje jeg gjorde noe feil, håper på flere forslag. Lenke til kommentar
Reidi Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Kom på noe tilleggsinfo: Problemet mitt er at CD-en virket opp til den skulle starte gjeninnstallering av win98. Dermed er harddisken min tom, og jeg får ikke lest CD-en fra riktig stasjon. Alt jeg får, gjennom "Advanced Options" er "Exit to DOS". Derfor prøver jeg å innstallere hva som helst fra DOS. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Sjekk at jumperen på hd står riktig. Formater disken. Koble fra eventuelt andre disker. Hvis dette er prøvd allerede uten hell så vet jeg ikke hva som kan være problemet Lenke til kommentar
Reidi Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Jumperen? Tror ikke jeg har prøvd det. Hvordan sjekker jeg dette? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Kom på noe tilleggsinfo: Problemet mitt er at CD-en virket opp til den skulle starte gjeninnstallering av win98. Dermed er harddisken min tom, og jeg får ikke lest CD-en fra riktig stasjon. Alt jeg får, gjennom "Advanced Options" er "Exit to DOS". Derfor prøver jeg å innstallere hva som helst fra DOS. Altså, hvis du skal lese fra stasjon N istedenfor M i dos så er det jo bare å skrive N: for å skifte til denne stasjonen. Er det det som er problemet? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jumperen? Tror ikke jeg har prøvd det. Hvordan sjekker jeg dette? Jumperen står bak på disken Lenke til kommentar
Reidi Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Kom på noe tilleggsinfo: Problemet mitt er at CD-en virket opp til den skulle starte gjeninnstallering av win98. Dermed er harddisken min tom, og jeg får ikke lest CD-en fra riktig stasjon. Alt jeg får, gjennom "Advanced Options" er "Exit to DOS". Derfor prøver jeg å innstallere hva som helst fra DOS. Altså, hvis du skal lese fra stasjon N istedenfor M i dos så er det jo bare å skrive N: for å skifte til denne stasjonen. Er det det som er problemet? Jeg skriver: N:recover Trykker på enter, maskinen går tilbake til recovery-programmet, og får så til melding at det ikke er mulig å lese CD-en fra M. Derfor ville jeg styre den til å bruke N. Tenkte at hvis jeg kunne kopiere og kjøre det hele fra harddisken, kunne det kanskje være mulig å legge inn dette. Kanskje ønsketenking. Takk for responsen. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Kom på noe tilleggsinfo: Problemet mitt er at CD-en virket opp til den skulle starte gjeninnstallering av win98. Dermed er harddisken min tom, og jeg får ikke lest CD-en fra riktig stasjon. Alt jeg får, gjennom "Advanced Options" er "Exit to DOS". Derfor prøver jeg å innstallere hva som helst fra DOS. Altså, hvis du skal lese fra stasjon N istedenfor M i dos så er det jo bare å skrive N: for å skifte til denne stasjonen. Er det det som er problemet? Jeg skriver: N:recover Trykker på enter, maskinen går tilbake til recovery-programmet, og får så til melding at det ikke er mulig å lese CD-en fra M. Derfor ville jeg styre den til å bruke N. Tenkte at hvis jeg kunne kopiere og kjøre det hele fra harddisken, kunne det kanskje være mulig å legge inn dette. Kanskje ønsketenking. Takk for responsen. Du må kanskje skrive N: og så trykke enter før du skriver recover. Er det Compaq gjenoppretting cd eller noe sånt du prøver å kjøre? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Uansett så ville jeg formatert disken og innstallert Win2000. MYE bedre enn 98. I dos skriver du bare format c: og trykker enter. Når den er ferdig prøver du det jeg nevnte tidligere med å boote maskina fra Win2000 cd'en. Må stikke nå. Lykke til Lenke til kommentar
Reidi Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg prøver å kjøre en system recovery cd fra HP, som var levert med maskinen. Takker for hjelpen, skal prøve igjen med win2000. Ellers andre forslag tas imot med takk. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Som sagt tidligere av andre i denne tråden: Sett PC'en til å starte fra CD-ROM i BIOS (du kommer inn i BIOS ved å trykke DEL-knappen under oppstart (som regel). Andre tastekmbinasjoner kan forekomme, særlig på merke-PC typisk den du bruker. Sjekk manulen eller hp.no) Hvis du skal installere Windows 2000, kan du starte PC'en med denne CD'en og kjøre hele installasjonen fra den. Den vil finne disken(e) og partisjonere og formatere de(n). Hvis jeg forstår deg riktig, vil du at Recovery-programmet skal kjøre fra en annen CD-ROM enn den som er standard. Det enkleste er jo da å fysisk koble den fra, slik at den ikke detekteres. Lykke til! Lenke til kommentar
tukols Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Installation av win 2000 fra dos: Du skal stå i det riktige cd rom drev/bokstav Her skriver du: cd I386 (enter) Nå skulle det gjerne stå I386 Nå skriver du winnt (enter) Installationen skulle nå gjerne gå i gang. Hilsen tukols Lenke til kommentar
Reidi Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Installation av win 2000 fra dos: Du skal stå i det riktige cd rom drev/bokstav Her skriver du: cd I386 (enter) Nå skulle det gjerne stå I386 Nå skriver du winnt (enter) Installationen skulle nå gjerne gå i gang. Hilsen tukols Takk, Takk. Dette ser ut til å virke! Innstalleringsprosessen er iallefall i gang... Lenke til kommentar
tukols Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jammen så er det bare å håpe på det lykkes denne gangen. Win 2000 er etter min mening det beste Microsoft har lavet til dato. Hilsen tukols Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå