Lock-Aze Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Som topic sier, så er jeg på utkikk etter ett tastatur med DVORAK oppsett. Lurer derfor på hvor jeg kan få kjøpt ett med norsk keyboard layout. Noen som kan hjelpe meg... ? Edit : Lurte bare på om jeg fikk kjøpt meg ett ferdig oppsatt tastatur, eller om skruvtrekker er måten å gjøre det på.. Endret 27. mars 2005 av lock-aze Lenke til kommentar
dr_k Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 lurer på om noen har spurt om dette før... test søk knappen... dr_k Lenke til kommentar
electr0nique Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Tror jeg ville enten satset på skrutrekkeren, eller kjøpt klisterlapper til tastene. Norsk dvorak har jeg aldri vært borti. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Det simpleste er å bare ta en utskrift av tastoppsettet, installere norsk dvorak og lære det derfra. Det funker greit nok, vanskelig i starten som de fleste andre ting, men siden touch er målet så spiller det liten rolle hva som fysisk står på knappene. Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hvorfor ikke bare ta et "vanlig" tastatur og bytte på tastene på det? Da slipper du også å lære touch Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hvis man ikke tenkt å skrive touch ser jeg ikke vitsen med å bytte oppsett. Let, finn, trykk er like ergonomisk/effektivt uavhengig av tastoppsett skulle jeg tro. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Hvis man ikke tenkt å skrive touch ser jeg ikke vitsen med å bytte oppsett. Let, finn, trykk er like ergonomisk/effektivt uavhengig av tastoppsett skulle jeg tro. Hehe, nei, DVORAK er mye mer effektivt med let finn trykk enn qwerty, men, uansett, jeg tenkte jeg skulle teste om jeg greier å skrive raskere hvis jeg går over fra qwerty til dvorak, men, nå blir jeg bare å bestille meg ett ekstra tastatur neste gang, så får jeg lage DVORAK av det... Lenke til kommentar
Musty Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 dvorak er ikke mer effektift enn qwerty hvis du IKKE bruker touch.. altså hvis du bruker en fing og skal lete etter hver knapp du trykker. Det vil gå like sent og like uergonomisk uanz hvilket tastaturoppsett du bruker. Men av dvorak går fortere når man har lært det og bruker touch er det vel få som tviler på i grunnen. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg synes hovedfokuset bør være ergonomi; man blir ikke supermann i hurtigskriving av å mestre dvorak, men det er imo en mer behagelig/naturlig måte å skrive på. ...også er det spennende å lære noe nytt og se om man greier omstillingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå