Sharp Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Har sett noen få 12V PSU tidligere men de har kostet flere tusen kroner. Er det ikke en enklere konstruksjon, da man slipper likerettingen fra 230V AC fra veggen som vanlige PSU har? Trenger ikke mer en 150W, da jeg kun skal ha en simpel maskin til MP3 / GPS Liker ikke inverter, da en med firkantkurve gir mye støy som regel, og en sinusinverter er veldig dyr. Så er det jo ganske meningsløst å gå fra 12VDC->230VAC->12VDC mvh Aslak Heggland Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Mener du at du skal ha en 12V likestrømsforsyning i bilen? Da kan du jo bare ta rett fra batteriet.. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Glem linær regulering iallfall. Blir utrolig ineffektivt. PWM regulering krever endel skal du lage til dette selv. Tid, kunnskap og penger. Kjøpte meg en Opus 150W psu jeg bruker til pc-i-bil prosjektet mitt. Den driver en 8" lcd skjerm, 1 stk 200 gig hd, celeron 2.4, 512MB ram, tv-tuner, pci wlan og USB gps uten problemer, men ligger akkurat på grensen av hva den klarer. Siden dette trekker endel strøm, må nesten motoren være igang så startbatteriet ikke blir tømt. Planen nå er å sette inn et 17Ah batteri som skal være primærforsyningen. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 12V rett fra batteriet er ikke noe god idé av flere grunner: * Spenningen er ca 8V når du starter bilen, PCen vil da reboote (en kondensator kan løse det) * Spenningen er 14.4V når du kjører bilen * PCen skal jo ha 3.3V og 5V også, da må jeg jo uansett til med omforming. OPUS 150W høres greit ut, hvor får en kjøpt en slik? Jeg skal kun bruke PCen til MP3 og GPS, så en Mini-ITX fra VIA er alt jeg trenger. Mini-ITX Noen som vet hvor mye strøm en slik bruker? Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 VIA EPIA TC-10000 "The TC10000's main features that make this board different from the M10000, and other EPIA boards, is the built in "Onboard DC-DC Converter -12V, 5V, 60W Max" Ser i manualen at den støtter 11.4V - 12.6V input, trekker ca 25W ved full belastning. Trenger jeg da en spenningsregulator eller noe slik, for å få bilen til å gi meg 12V? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå