_dAwn_ Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 HD jeg har nå synger på siste verset. Kanskje liksågreit. Vil ha ny! Og det skjer samtidig med at jeg får nytt HK og prosessor. Men det som jeg lurer på er som følger: 1: Ser det er mange disker og priser med div spesifikkasjoner. Er det stor forskjell fra de forskjellige merkene? 2: Er det bedre med 2 disker på tja... 120 gig enn en på 250 gig? 3: Er det stor forskjell på 8 mb cache og 16 mb? 4: Anbefalinger av disker? Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 1. Forskjell ligger oftest på støy, varmeutvikling osv. Har ikke så veldig god kunnskap på harddisker men 2. Vil si det er fordel med en 250GB. Så har du plass til en extra HD senere. Du kan evnt. lage to partisjoner på 125GB hver. 3. Aner ikke, aldri testa disker med 16MB cache. Men synes 8MB fungerer helt greit. 4. Samsung Spinpoint. Blant de mest lydløse diskene på markedet . De fleste er meget fornøyd med disse. Lenke til kommentar
Spestnaz Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 1. Det er strengt tatt ikke den helt store forskjellen. Det er litt forskjell på størrelse, garanti, ytelse, støy, varme og pris. Noen merker utmerker seg dog... 2. Om du kjøper en 250gig disk nå for å holde oppgraderingsmulighetene åpne er opp til deg. Det kommer ann på hvor mye plass du ønsker. Rent ytelsesmessig er det best med to 120gig disker i raid 0. Selv kjører jeg 2 200gigs s-ata disker i raid 0. Man merker forskjellen ganske bra. i/o rate er nesten fordoblet. 3. Jeg vet egentlig ikke. Den helt store revolusjonen ble det vel ikke da 16mb cache diskene kom på markedet... 4. Styr unna Samsung. Har to slike disker selv. De er riktignok ganske støysvake, men de er veldig trege og varme. Den ene av diskene mine tok forresten kvelden for ca en uke siden. Kjører du uten backup, er det bare ting du har råd til å miste som kan lagres hos Samsung. Så vidt jeg vet har Samsung ikke teknologi til å lage disker som er større enn 160gig. Så da må det i tilfelle bli alternativet med to små hd'er. Spinpoint vet jeg ikke noe om, men mine 200 gig seagate barracuda s-ata disker er helt sinnsyke. Maxtor tror jeg har litt lavere ytelse+ kortere garanti kontra Seagate. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå