Gå til innhold

Canon vs. Nikon // Innovasjon vs. Feeling


Anbefalte innlegg

Etter mange år med mine trofaste Nikon FA på full manuell og mitt fantastiske Yashica T5 i lomma, er nå Yashicaen delvis byttet ut med en Ixus 500 (jeg har aldri vært så stødig på hånden), og jeg leter etter en mer digital arvtaker til Nikonen min, som kanksje også kan gi meg en del nye muligheter.

 

Var i utgangspunktet bestemt på å kjøpe meg en D70 eller tilsvarende Nikonhus og delvis bruke min eksisterende linsepark, men etter å ha sjekket litt rundt må tydeligvis linsene uansett byttes, så nå har jeg begynt å lure litt på Canon. Og jeg som alltid har synes Canon sine speilreflekser er noe fjas... :)

 

Og dessverre synes jeg det delvis fortsatt, for i dag fikk jeg for første gang holde i et Canon kamera, og på tross av min entusiasme, kom alle fordommene om merkelig funksjonalitet plutselig tilbake.

 

En knøtt liten joystick for fokuspunkt, bare ett funksjonshjul (til pekefingeren). Dype grader rundt alle funksjonstastene, og ingen åpenbare alt/mod taster. Jeg testet det bare noen minutter, men det satt ikke som et skudd, noe D70en faktisk gjorde fra første stund. (og jeg kommer fra en helt analog verden når det gjelder speilrefleks) Det tok meg bare et par minutter å forstå selv ganske kompliserte innstillinger av bracketing funksjoner, AF/AE lock etc. Det appellerte til min logiske sans kort sagt. Det store hjulet på D20en var imidlertid interessant, og har sikkert mye godt for seg.

 

Så det er dette jeg lurer på. Jeg vil selvfølgelig ha et kamera som smelter inn i hånden og blir ett med øyet *for meg*. På look/feel, ville jeg kjøpt et D70 i dag, men jeg klarer ikke å se bort fra at det kan synes å være Canon som leder an utviklingen, og Nikon som står igjen som et litt nedstøvet servertårn fra IBM (om det da ikke er jeg som er det).

 

Her spør jeg i hovedsak om funksjonalitet og mulighet for customizing. Er det noen som har erfaring fra begge merkene?

 

BjørnM();

Endret av subStereo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Himmel og hav! Jeg registrerte meg som bruker bare for å svare deg. Kjøp D70! Kjøp D70!.

 

Det er minimalt som skiller de forskjellige produsentene - Canon har ingen vesentlige fortrinn over Nikon eller noen andre. Hva du liker best er det viktigste. Hva er det med dere "fotografer" egentlig. Livredde for å velge feil og når dere først har valgt merke så blir det nærmest som en religion av den fanatiske sorten. Nikon D70 er som alle andre digitale speilrefleks et helt utmerket kamera. Canon lager også utmerkete kamera. Og hva med Olympus, Minolta og Pentax - ikke glem de og ikke heng deg opp i Nikon og Canon.

 

Du nevner innovasjon og Canon i samme setning. Vel, etter min mening er det verken Canon eller Nikon som er mest innovative. Les historien. Hvem fant opp speilrefleks slik vi kjenner de i dag? Hvem fant opp ttl-lysmåling? Eller spot-måling? Hvem fant opp autofokus? Eller anti-refleksbehandling av linseelementer? Nei, det er verken Canon eller Nikon.

Lenke til kommentar

Syns ikke det er det minste rart at en som har brukt Nikon i mange år føler seg mer hjemme med en Nikon-hus mellom hendene.........

Det er bare å prøve å bytte objektiv på et Canonhus det. Ting går feil vei ;)

 

Alle dslr som selges i dag er fantastiske verktøy for å lage flotte bilder :thumbup:

Man må bare finne det som passer en selv best.

Lenke til kommentar

Synes det høres helt rart ut å vurdere å butte til Canon av de grunnene du nevner. Hadde det vært andre grunner ville jeg fortsatt synes det var rart iom at du har Nikon "i blodet" fra før.

Det er ikke noe som heter at Nikon er bedre enn Canon eller motsatt, de leverer begge to systemer som kan tilfredstille enhver fotograf. Og selv om hver gang en av dem kommer med noe nytt som overgår den andre vil det ikke si at noen er bedre enn den andre. DSLR er under stadig og kraftig utvikling og det vil komme nye og bedre kameraer i mange år fremover. (Det tar nok enda en stund før Nikon slipper nytt proff kamera hvert 8. år som de har gjort på filmsiden/F series)

Veldig mange ser at Canon har satset på mange mpx/CMOS og tror da automatisk at de er ledende innen DSLR.

Ta gjerne en titt på Bjørn Rørsletts rewiev av D2X og sammeligning med Canons 1DS MKII og 16mpx/full frame.: http://www.naturfotograf.com/index2.html .

 

Er du klar over at mange av de gamle AIS objektivene kan chippes om så de får full funksjonalitet på et "D50"/D70/D100/"D200"/D1/D2?

Hvilke objektiver har du?

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Jeg var uheldig på Svalbard for en mnds tid siden og mistet mitt helt nye D70 på murgolv fra 1,8m høyde da jeg skulle ta av meg skuterdrakten. Glemte i iveren at jeg hadde kameraet innenfor dressen, men halsreima ble med over hodet og mitt D70 deisa i murgulvet med lise og det hele. Uten veske. Tålte det fallet i murgolvet?

Jess. Ikke et merke, ikke en bulk, linsa like heil. Funksjonsfeil? Neida.

Lykke til med et solid kamera om du velger som meg.

Et stort +: Meget laaaaaang batterikapasitet. I tillegg kan du ha med deg så mange fotobatterier du gidder å bære med. Det er nemlig en unit med pk som tar tre fotobatterier og dette smettes på plass istedetfor det oppladdbare batteriet.

Nei enkelt valg!Kanonbilder.

Lenke til kommentar

Det følger med en batteriholder (MS-D70) som tar 3 stk CR2 batterier.

Fin å ha som backup, men batteriene er dyre så det lønner seg fort å heller kjøpe et xtra EN-EL3 batteri.

Har aldri testet hvor mange timer et EN-EL3 holder på D70, men det er det mange andre som har gjort. Les rewievs av D70 rundt om så finner du det. Og ja, det er leeeenge.

 

http://www.europe-nikon.com/show_large_ima...%2fMS-D70_L.jpg

Lenke til kommentar
Hvor mange bilder klarer D70 på en ladning med det orginale bateriet? Følger det ikke med en batteri adapter som gjør at du kan bruke vanlige AA betterier også? Hvor mange bilder går det på et sett med AA betterier ?

CR2 Lithium er ikke AA-størrelse og er også 3V. Et EN-EL3 er 1400mAh 7.4V (10.3 Wh) og kan koste fra 226-400 avhengig av om du kjøper originalt Nikon eller ikke. DPReview gjengir hva som står i manualen; 400-2000 bilder litt avhengig av hvordan du går fram når du tar bilder. Akam sin D70 test viser også god batteritid.

Lenke til kommentar
Hvis du skal ha et fotoapparat som ligger godt i hånden ville jeg definitivt kjøpt D70 ! Canon's alternativ føles plastikk i fothold.

Jeg er ikke enig. Etter min mening er Canon's alternativ til D70, EOS 350D, og den føles mindre plastikk enn både D70 og 300D.

Lenke til kommentar
Var i utgangspunktet bestemt på å kjøpe meg en D70 eller tilsvarende Nikonhus og delvis bruke min eksisterende linsepark, men etter å ha sjekket litt rundt må tydeligvis linsene uansett byttes, så nå har jeg begynt å lure litt på Canon.

Ta en kikk på Bjørn Rørslett sine sider angående CPU-oppdatering av eldre Nikkor-optikk.

 

CPU-modification of Nikkors : Which Lenses Can be Upgraded?

Lenke til kommentar

!! :D

 

Takk for alle innspill!

 

Nettopp som dere nevner blir fotografer fanatiske til sitt merke (Mac er overlegent! hehe).

Oppgraderingen av min speilreflekshverdag, var dermed en god mulighet for meg til å reflektere over dette. Canon er veldig etablerte og respekterte i TV verdenen med sin Canovision serie, så der snek sannsynligvis den nye respekten og nysgjerrigheten inn.

 

Grunnen til at brukere blir litt fanatiske til ett kameramerke er vel heller ikke så rart, både med tanke på de x tusenlappene de har brukt på hus og linser som dessverre ikke er kompatible med andre merker, og at well yes - det er som å bruke en HP kalkulator i forhold til en vanlig kalkulator. Samme funksjon, men herregud så utrolig mye bedre HP sin regnemåte er. :)

 

Etter en del om og men og mitt lille frustrasjonsutbrudd sist, har jeg gått i meg selv, og funnet ut at ja - det må nok bli et Nikon hus, men jeg hører rykter om at Nikon kanskje i disse dager har en oppgradering av D70en klar? Noen som vet mer om dette?

 

Og til slutt - hører D70en har muligheten til triggering av eksterne blitzer.

Hva slags teknologi er dette, og hvilke blitzer er det som er fullstendig kompatible med D70en?

Noen anbefalinger mtp pris/funksjon?

 

Og noen som har prøvd VR teknologien til Nikon? Ser på AF-S VR Zoom-Nikkor 24-120

http://www.dpreview.com/news/0302/03021801...n24120afsvr.asp

 

Thanx! :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle nesten til å hoppe inn og si hva med en forrandring?

 

Men siden jeg ser at du har utstyr fra før av som kun passer til Nikon, kan jeg godt forstå at du ikke vil over til andre merker. Sitter med Canon EOS 300D selv, er ingen proff innen fotografering, men så langt er jeg vanvittig fornøyd med det. Når jeg tenker på hvor god den linsen som medfølger kameraet er, og at kameraet har muligheter for å gå sammen med nye og mye bedre objektiver, føler jeg at dette kameraet gir 100% igjen for pengene. Imotsetning til deg, så ligger kameraet som støpt i hånda mi. Det med plastikkfølelse kan jeg ikke si meg enig i, legger ikke merke til det. Isåfall, om det plager deg at det er laget av plastikk, så er huset ikke skranglete.

 

Om du velger Nikon, Canon eller andre merker, vet jeg med stor sikkerhet at du vil bli storfornøyd. Speilrefleks generelt i dag er meget gode. Det jeg vet Canon skal ha et pluss for, er den gode detalj gjengivelsen når man tar bildene i JPEG mode.

 

Har selv hørt rykter om en oppgradert versjon av D70, som visst skal hete D70S. Når denne nye verjonen kommer vet jeg ingenting om.

 

Edit: Du kan lese litt om D70S her

Endret av Gef
Lenke til kommentar

At 300D er mer plastikk en D70 finner du ut den dagen du leker litt med begge to. Liten tvil om dette. At kit objektivet er så bra som du mener tror jeg du er alene om. Fakta er vel at 300D er markedets billigste, tregeste og muligens dårligste DSLR pr. dags dato. 300D regjerte da det kom ut og ikke hadde noen konkurenter, men utviklingen har forbigått dette kameraet (en grunn til at 350D har kommet). Sånn vil det alltid være. Da snakker jeg om husets tekniske fakta og ikke bildekvaliteten. men bevare meg vel, 300D gir mye kamera for pengene.

 

At kameraet ditt har muligheter for andre og bedre objektiver er vel den største grunnen til at man i det hele tatt kjøper speilrefleks.

Jpg er for meg et ikke-tema etter at jeg fant ut hva RAW var.

 

Alt pratet om D70s synes jeg det lukter litt muffins av. Den manualen du viser til ser (uten at jeg har direkte sammenlignet) meget lik D70 sin. At det kommer en "D200" tror jeg heller det er liten tvil om. Ryktene sier 10mpx og 5fps, men som sagt: RYKTER. Mulig det kommer en D50 evt en D70s, men tviler på begge da jeg ikke helt ser poenget.

 

SB-600 og SB-800 fungerer fullt ut på D70. Andre eldre blitzer fungerer også, men du mister noen muligheter. Sikkert noen her som kan forklare mer detaljert ?

 

VR fungerer utmerket, men husk det ikke reduserer vibrasjoner i motivet - kun fotografen. Veldig prakisk ved håndholdt tele og når det er mørkt.

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Han er ikke alene om å mene at kit objektivet 18-55 EFS er mye bedre enn det som skrives på internett. Ja, det er et billig objektiv, men optisk er det absolutt akseptabelt.

Plukket fram et "gammelt" eks. av det svenske FOTO igår, hvor de testet D70. Her sammenlignet de litt mot 300D og kit objektivene. Konklusjonen her var at Canon objektivet var noe skarpere i senter, mens Nikon var bedre på kantene.

Ellers var stort sett konklusjonene at D70 var bedre enn 300D i det meste, bortsett fra at de mente at Canon hadde noe bedre billedkvalitet (som for noen er ganske viktig :-) ).

Lenke til kommentar
At 300D er mer plastikk en D70 finner du ut den dagen du leker litt med begge to.

Men så er det knekkende likegydlig også siden følelsen bare er overfladisk og ikke sier noe om soliditet.

 

Noen gang hørt om noen som har mistet og ødelagt en 300D eller 350D i situasjoner der kameraet burde ha overlevd?

 

Nei, tenkte meg det. :whistle:

Lenke til kommentar

Nei, jeg har aldri hørt om det. Jeg har heller ikke nevnt det!

Det det var snakk om var følelsen når du har det i hånda og den er viktig for mange.

 

Om kit objektivet er bra nok for den enkelte er det nettopp den enkelte som avgjør. Det kommer anpå hvilke forventninger man har og hvilke krav man har. Men at det ikke er noe kvalitetsobjektiv trengs det ikke lages noe diskusjon ut av. Det er fact.

Det har heller aldri vært snakk om sammenligning mot Nikkors AFS 18-70 DX ED G, men jeg velger bare å nevne prisene:

Canon EFS 18-55: 850kr

Canon EFS 18-55 USM: 2000kr

Nikkor AFS 18-70 DX: 3700kr

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar
...Men at det ikke er noe kvalitetsobjektiv trengs det ikke lages noe diskusjon ut av. Det er fact.

Har du selv testet det?

 

Jeg har aldri sagt at det er vanvittig bra, men bedre enn jeg hadde forventet meg. Det er absolutt brukbart til alt, men har et lite minus når man skal bruke det til makro. For min del kan jeg ikke klage på objektivet, men det er jo ikke sammenlignbart med objektiver til 5000kr. Det er jo klart.

 

Når man aldri klarer å bli enig i hvilket kamera som er best, må man se på det praktiske og hva man legger mest vekt på. For min del er begge likegyldige. Canon EOS 300D koster 1600kr mindre enn Nikon D70 og jeg for min del mener ikke de 1600kr mer er verdt å bruke på et jevngodt kamera.

 

Jeg har faktisk holdt i begge kameraene, både Nikon D70 og Canon EOS 300D. Det med at det føles plastikk ut, er syting og dårlig grunn til å ikke velge Canon. Som JBlack er inne på, så har det med soliditet å gjøre. Jeg tror ikke at 300D er mindre solid enn D70. Om Canon sitt er mindre solid, tror jeg neppe det faller sammen med det første.

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...