Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Felger til Opel Vectra A

Anbefalte innlegg

Sommeren er jo like om hjørnet og siden jeg ikke har felger til sommerdekkene tenkte jeg at alu felger er et greit alternativ. Har kikket litt rundt men det har vært lite.. Noen som vet om noen felger?

Spes:

Org. dim: 195/60 R 14

Std. felg: 5.5J

Min innp. :49mm

4-bolt felger

Rulle omkretsen må jo være innfor 5% av rulleomkretsen til orginal dekk og med 15" kan det blit litt vanskelig...

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

205/50-15

215/45-16

225/35-17

www.dack.tk og se selv. Ang felger tør jeg ikke si så mye, utenom at det finnes fryktelig mange felger med 4x100.

Btw: Ser det ikke litt rart ut med 195 på 5,5toms felg? Har 195-65 15 på 7" felg om jeg ikke husker helt feil

Lenke til kommentar

Det er det som står i vognkortet; 195/60/14

Btw: Ser det ikke litt rart ut med 195 på 5,5toms felg? Har 195-65 15 på 7" felg om jeg ikke husker helt feil

Skjønte ikke det helt.. det er 14" felger jeg har og den er 5.5" bred.. Kan godt hende at jeg roter litt nå... vet ikke om det ser rart ut fordi jeg kastet de dekkene som sto på bilen pga at de var utslitte. Har vinterdekk på 185/70/14 og det går akkurat innenfor 5%`en

Lenke til kommentar

Mente bare at dekkene på min bil er 195 brei og at felgen er 7 tommer brei. Og det ser ut til å passe bra med tanke på bredden av dekk/felg. Lurte egentlig bare på hvordan det så ut med 195 dekk på 5,5 tommers brei felg

Lenke til kommentar

Ta en titt på disse linkene

http://www.superdekk.no/felger.php

http://www.wheelie.no/felger

Størrelsen på et dekk oppgis i formatet 195-60-14, felg 7*15.

Dette betyr at for dekk er bredden lik 195mm, høyden/profilen er 60% av bredden, passer kun på 14" felg.

For felgen betyr det at bredden er 7" og diameter/størrelse er 15".

Du kan ha forskjellige størrelser og bredder dekk på en bestemt felg, men felg-diametern kan ikke trikses med. Har du et 14" dekk passer det kun 14" felg.

For å ha større felg men ikke komme over 5% økning i rulleomkrets, må man ha lavere profil på dekket, f.eks 40.

På Vectra'n min har jeg 215-40-17 på 7*17 felg

Er det 195-60-14 dekk du har eller? Jeg ville iallefall kjøpt en felg som er breiere enn 5,5". Koster ikke no særlig mer og ser mye bedre ut. Tenkt tanken å kjøpe større enn 14" eller? Innpress er en annen sak som heller ikke kan endres i det uendelige...jeg har ET35. Endrer du innpresset endrer du også sporvidden. Dette er det begrensninger på.

Lenke til kommentar
Størrelsen på et dekk oppgis i formatet 195-60-14, felg 7*15.

Dette betyr at for dekk er bredden lik 195mm, høyden/profilen er 60% av bredden, passer kun på 14" felg.

For felgen betyr det at bredden er 7" og diameter/størrelse er 15".

Du kan ha forskjellige størrelser og bredder dekk på en bestemt felg, men felg-diametern kan ikke trikses med. Har du et 14" dekk passer det kun 14" felg.

For å ha større felg men ikke komme over 5% økning i rulleomkrets, må man ha lavere profil på dekket, f.eks 40.

På Vectra'n min har jeg 215-40-17 på 7*17 felg

Dette har jeg funnet ut av for en god stund siden, mener ikke å være negativ heller. Men det er nyttig info så takk likevel ;)

Er det 195-60-14 dekk du har eller? Jeg ville iallefall kjøpt en felg som er breiere enn 5,5". Koster ikke no særlig mer og ser mye bedre ut. Tenkt tanken å kjøpe større enn 14" eller? Innpress er en annen sak som heller ikke kan endres i det uendelige...jeg har ET35. Endrer du innpresset endrer du også sporvidden. Dette er det begrensninger på.

ja, 195-60-14 er standard på bilen og 49mm i innpress. Det blir noe breiere felg ja, men må passe på at den ikke kommer borti no når jeg kjører og svinger...!! Må få sjekket det... om enn ikke du har no peiling da?

Det var noen felger som var 2.5mm over maks avik.. kan jeg bli tatt på det hvis de sjekket det.. eller slipper jeg unna.. går det ann å få spesialgokjent det!!!?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...