Gå til innhold

nå tar bill kontroll over deg!

Anbefalte innlegg

Jess så enig- og tenk på denne- en kødd hos ms får sparken og en time på seg til å rydde skrivebordet, i rent sinne tar han frem den disketten som han har fiddlet med noen sene kvelder han forsøkte å lage sitt eget supervirus, ......... VEL TENK SELV DA!!!

det sier seg selv at en bakdør der inngangsbilletten sier "microsoft- all options enabled admin rights" = total ødeleggelse over hele jordens datasystemer.

begynner allerede å bli nervøs jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

zane

Nei i utgangs pukte er vel ikke noe enige i det,men om det kommer en artikkel som sier at bill og jengen hans skal spionere på oss så er det full krig her inn av enkelte,eg tror ikke så mye på den enda,for vente litt å se hva som skjer,men eg bryr meg ikke om bill vil inn på pc'en min for eg har ikke noe å sjule,eg bruker ikke den spilleren uansett liker den ikke.

Kjetil

Lenke til kommentar

LeD

Eg liker heller ikke alt de gjør,men det er mye eg ikke liker men man kan vel ikke slenge mye dritt her inne vær gang eg ser noe eg ikke liker,det er noe dere lærer når dere blir eldre,å tellet til 10 så er det glemt,hva har hitler med denne saken å gjøre og ikke minst hva har det å bety,er det noen som vil inn på din data så er ikke det vanskelig,de beste til det trenger ikke å spørre bill om hjelp,de klarer det uten hans hjelp.

Kjetil

Lenke til kommentar

Det er jo ikke bare snakk om MS og dem som kan snoke rundt på maskinen din og lese dokumenter og hvem vet hva de kan gjøre, det finns jo også kompetente hackere som sikkert har det kos med slike uansvarlige updates/patcher som ikke burde publiserers. Ved å se hva folk har på maskinen kan MS også lage mer av det folk bruker mest, og dermed prøve å få mer monopol enn det de har nå.

"Jeg har ingenting å skjule, derfor bryr jeg meg ikke", hva slags holdning er dette?

Uansett om jeg har noe å skjule eller ikke har jo ingenting med saken å gjøre, skal MS og gjøre hva de vil uten at brukerne skal få kritisere det og være oppmerksom på slikt, hvordan skal det gå til slutt hvis vi bare driter i hva de gjør?

Lenke til kommentar

Quote:

LeD

Eg liker heller ikke alt de gjør,men det er mye eg ikke liker men man kan vel ikke slenge mye dritt her inne vær gang eg ser noe eg ikke liker.

Når har jeg slengt dritt? Dette er da en av de mest interessante diskusjonene som har vært her på lenge... For det er et DISKUSJONSforum dette er, ikke sant? Skulle man "telle til 10" og regne med at "det går sikkert bra" hver gang man møtte en kontroversiell problemstilling, ville vi fått et interessant samfunn :smile: Og et vanvittig kjedelig diskusjonsforum.

Quote:

hva har hitler med dennes saken å gjøre og ikke minst hva har det å bety

Du ser altså ingen problemer med at Microsoft (eller andre) skal kunne overvåke innhold på din datamaskin? Det har ingen betydning? Da tenker jeg ikke på lisensen til det konkrete programmet som startet diskusjonen, men mer generelt. Eksempler fra historien som angår ytringsfrihet, personvern og overvåking finner jeg relevant å trekke frem. Selvsagt også for å sette ting "litt på spissen".

Quote:

er det noen som vil inn på din data så er ikke det vanskelig,de beste til det trenger ikke å spørre bill om hjelp,de klarer det uten hans hjelp.

Det kan de sikkert. Men veien er ganske langt fra "hackende" nerder til internasjonale organisasjoner som med din velsignelse kan ta seg til rette på min PC.

LeD

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-07-01 18:25 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 18:21, LeD skrev:

Quote:

er det noen som vil inn på din data så er ikke det vanskelig,de beste til det trenger ikke å spørre bill om hjelp,de klarer det uten hans hjelp.

Det kan de sikkert. Men veien er ganske langt fra "hackende" nerder til internasjonale organisasjoner som med din velsignelse kan ta seg til rette på min PC.

LeD

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-07-01 18:25 ]</font>

Jeg er enig i dette, og jeg har lyst å tilføye at å lage en patch som gjør det ytterligere _enklere_ for hackere å hacke windows er tullete.

Lenke til kommentar

Dette er skremmende. At MS utgir en trojansk hest for å være en HELT NØDVENDIG sikkerhetsoppdatering. Hvordan skal dette ende. Har heldigvis ikke lasta ned noe fra MS i det siste.

Et annet spørsmål er om dette er lovlig?

I Norge så finnes det lover ångående overvåkning og personvern, og en kommentar i EULA'en fritar vel ikke MS fra å følge Norsk lov?

Er det noen som er oppdatert på lovverket angående dette og kan svare på om dette er lovlig?

Må muligens gå over til Linux jeg også

Lenke til kommentar

synes det er greit at Microsoft driver på slik jeg :smile: bruker ikke noe Microsoft basert software til noe som helst alikevel, og det ser jo ut som ting som dette dytter folk over på andre platformer (stort sett linux) - og synes det er positivt :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Du har ikke slenkt dritt,det var bare et eksempel som eg tok,for det er mye syting her inne om bill og telenor,du har ikke gjort noe galt led,så om du følte at eg siktet til deg må eg bar si sorry det var ikke meningen.

Kjetil

Okey, da er vi enige. Ubegrunnede utsagn som "Windows suger", "Dø, Bill Gates" og denslags hører selvsagt ingensteds hjemme.

Slike patetiske utsagn gjør bare at vi som til tider kommer med seriøs kritikk av Microsoft også blir sett på som "1337-fjortiss-M$-hatere".

I mange tilfeller er det grunn til kritikk mot Microsoft, Telenor og andre. (Som i denne saken som ble diskutert her.) Men skal man komme med kritikk får man begrunne den også. At pengegriske, store selskaper med tilnærmet monopol blir gjenstand for mye kritikk, er nok heller ikke helt ufortjent. Men ingen grunn til ubegrunnet "dritt-slenging".

Hvis vi skal bli enige om noe her, så får det bli at "Dø, Bill Gates"-utsagnene bør stilne hen så rakst som mulig.

LeD

Lenke til kommentar

Hiver meg på diskusjonen..

En meget interessant diskusjon.

Er veldig enig i mye av kritikken mot MS.

Selv vil jeg se på en litt annen side av saken (for å friske opp litt):

Hovedmeningen med denne "patchen" fra MS sin side er vel å kartlegge utbredelsen av piratapplikasjoner og OS, for så å gi disse reaksjoner, slik at flere faktisk betaler for det de bruker (og som andre har slitt for)?

Det de bør spørre seg, er hva de oppnår med dette?

-Jo, de får slått ned på bruk av piratkopiert programvare (som har tatt helt av, liten mulighet for kontroll).

-Kanskje vil en del av de tidligere "kriminelle brukerne" faktisk kjøpe deres OS

-På kjøpet får de garantert "avhoppere" som ikke er interessert i å betale tusenlapper for et OS fullt av hull som har en holdbarhet på maks et par år. Flere vil konvertere til diverse Linux distribusjoner.

Dette tror jeg gjelder Microsoft, men er litt utenfor det jeg ville ha frem. Mitt hovedpoeng gjelder generell bekjempelse av piratprogrammvare.

Microsofts her omtalte metode for dette kan sammenlignes med Gestapo-metoder. Som omtalt tidligere, det virker, men gir kanskje andre uønskede virkninger.

Vi ser flere programvare-produsenter som sliter med pirat-kopiering. Nevner spesielt Adobe Photoshop, Premiere, 3D Studio Max m.fl. I utgangspunktet DYRE, profesionelle programmer, som mange bruker, men de færreste har betalt for. Ville de som nå bruker pirat kjøpt programmet om pirat-programmvare ikke var tilgjengelig? Trolig/helt sikkert IKKE! Derfor stiller jeg meg skeptisk til utregningsmetodene som slike selskaper bruker, når de offentliggjør tall om hvor mye de taper på piratvirksomheten.

Løsningene på dette problemet som jeg definitivt har mest tro på er følgende:

1. Friversjoner/billigversjoner av programvare som i utgangspunktet er dyre. Et fullt fungerende program, men kanskje med noen få begrensninger (nevner vannmerke på ferdig produkt). Eksempel på dette er Maya Learning Edition. Gir en inngangsbillett til programmet (utviklerne tjener ikke noe på dette i første omgang), men når personen som har lært seg dette og trenger et godt program av samme type i jobbsammenheng, velger han naturligvis fullversjonen!

2. Ignorere at det flyter over med piratprogrammer. Ha i bakhodet at mange etter hvert som de vokser til vil holde seg lovlige. (Husk at hovedtyngden av piratvirksomheten blir drevet av de yngre). Altså: Regne piratprogrammene som "inngangsbilletten" for mange til å velge dem i fremtiden.

Ser at dette ble veldig dårlig skrevet, men håper noen av dere som gidder å lese det ser meningen med det. Beveger meg som sagt litt utenfor temaet, men føler likevel at jeg enda er innenfor.

Konklusjon: Microsofts metode for å bekjempe piratvirksomhet vil føre til mer negativt for alle, enn om de velger å tenke alternativt!

Gi gjerne tilbakemelding på mine refleksjoner:)

Lenke til kommentar

Quote:

1. Friversjoner/billigversjoner av programvare som i utgangspunktet er dyre. Et fullt fungerende program, men kanskje med noen få begrensninger (nevner vannmerke på ferdig produkt). Eksempel på dette er Maya Learning Edition. Gir en inngangsbillett til programmet (utviklerne tjener ikke noe på dette i første omgang), men når personen som har lært seg dette og trenger et godt program av samme type i jobbsammenheng, velger han naturligvis fullversjonen!

Det er en god ide. Gratisversjoner til privat bruk, og dyre versjoner til bedrifter er også en mulighet. Eller som f.eks. programmeringsbiblioteket Qt gjør det: Gratis for de som lager gratisprogrammer, og dyrt for de som lager kommersielle programmer. Programmer som lager "produkter" (programmer, bilder, etc) er jo enkle å lage gratisversjoner av. Det er jo bare å sørge for at "produktene" blir ubrukelige til kommersielle formål. (Det står ***DEMO*** på bildene f.eks.)

Eller man kan rett og slett gi vekk all programvaren gratis, og tjene penger på kurs, support, bøker, osv. (Selv om det neppe er noen interessant løsning for Microsoft :smile:)

Jeg tror problemet med piratkopiering er sterkt overdrevet. Det er jo ingen som taper på at noen fjortisser kopier et avansert program beregnet for bedriftsmarkedet som koster 30.000,- pr. lisens. Produsenten kan jo ikke kalkulere dette som et tap på 30.000,-. Ungene ville jo aldri ha kjøpt programmet. Nå får de i det minste prøvd det, lært seg det, anbefalt det, kjøpt og brukt det når de blir eldre, osv... Selvsagt kan piratkopiering i visse tilfeller være positivt.

Ville det kommende "Doom 3" ha eksistert hvis ikke 1'ern og 2'ern hadde vært tidenes mest piratkopierte spill? (Aner ikke om de er det, men det kan ikke være langt unna.)

LeD

Lenke til kommentar

Vel, Dan Hansen, du sier at du husker da det bare var sort-hvit TV, men det er faktisk noen av oss som husker da det ikke var TV i det hele tatt.... Og det som skremmer meg er at hvis vi går et par -tre tiår tilbake så hadde vi gjennom en lengre tid en debatt om overvåkingssamfunnet, jfr tidligere refererte bok "1984" som et symbol for det vi fryktet. (Frykten var rettet mot overvåkingsstaten, men det er jo pinadø enda verre med privat overvåking, den er jo utenfor enhver kontroll.) Når vi nå er mer enn 15 år forbi 1984 og vi ser at det faktisk er blitt teknisk grunnlag for å gjennomføre en overvåking av folks mest private informasjoner, da stepper Dan Hansen frem og sier "Jeg har intet å skjule!". Beklager å si det, Dan, men et slikt utsagn er helt på høyde med "Lenins nyttige idioter" som var med på hele ferden fordi de trodde at trollet ikke skule spise dem selv.

Skal du bare påberope deg privatlivets fred, når du er blitt kriminell?????

Vi har faktisk en bestemmelse i straffeloven som rammer den som forstyrrer privatlivets fred, fordi vi anser det som et moralsk gode og en etisk rett å få slippe at andre mennesker trenger seg inn i våre innerste sirkler uten at vi har invitert dem. Poenget er ikke at jeg skal få et hjelpemiddel til å skjule noe, men at når jeg ikke har noe å skjule så skal jeg få være i fred. (Hvis samfunnet mistenker meg for å ha noe alvorlig å skjule, DA har vi etablert mekanismer for å kunne bryte inn i privatlivet (ransaking, avlytting) men det selvsagte utgagnspunktet er at jeg skal få ha mitt privatliv for meg selv!

Så ATWindsor ha helt rett når han svarer at "den holdninga, "jeg gjør ikke noe ulovlig, la dem overvåke" er like farlig som ekstreme fundamentalistiske holdninger," -- for det er nettopp det som er definisjonen på fundamentalisme; at den ikke kjenner noen grenser for den enkltes private rettigheter - den aksepterer altså ikke at det i det hele tatt er noe som heter privatliv som andre ikke har noe med.

Og når du i neste omgang avfeier Zane som fremfører et helt legitimt beskyttelseshensyn for informasjoner på sin PC med "Helt ærlig, tror du virkelig Microsoft bryr seg?" - da viser du at alder åpenbart ikke nødvendigvis er synonymt med visdom, for dette er så hårreisende prinsippløst og bevisstløst som det går an.

Men jeg skjønner ikke helt at mange øyensynlig blir overasket over det som nå skjer, dette er bare en fortsettelse av f.eks. den lisensen som Microsoft hadde for Hotmail, hvor de skaffet seg rett til all informsjon som lå på folks mail-kontoer.

Jeg lærer mine barn strengt opp til ikke å begå tyveri av andres verdier ved å piratkopiere software - med ett unntak, kopiering av Microsoft-programmer. Sånn som nevnte firma med ulovlige virkemidler har tatt nærmest kvelertak på alle databrukere, ser jeg det som en politisk handling å bekjempe firmaet og ramme det der vi kan, f.eks. å pulverisere inntektsgrunnlaget deres ved å kutte ut bruken av programmene deres, eller nekte dem lisensgodtgjøring før man har klart å komme seg så langt at man kan klare seg uten programmene deres.

For min del jobber jeg nå hardt med å lære meg Linux, og vil skjalte ut MS på jobben så snart vi klarer det.

Dan, kan du nevne ett område hvor MS ikke har en ambisjon om å få fremtidig kontroll over informasjonssystemene våre?

For min del mener jeg å ha oppfattet at de sågar skal ha Windows inn på vaskemaskinen min. (Og hvis du ikke tror skittentøy har noe med politikk å gjøre, så foreslår jeg at du spør Bill Clinton...)

Lenke til kommentar

Quote:

Men jeg skjønner ikke helt at mange øyensynlig blir overasket over det som nå skjer, dette er bare en fortsettelse av f.eks. den lisensen som Microsoft hadde for Hotmail, hvor de skaffet seg rett til all informsjon som lå på folks mail-kontoer.

Microsoft har vel lenge innsett nytteverdien i de lange avtalene som alle bare trykker OK på uten å lese. :smile:

"Produktaktiviseringen" av WindowsXP er også et skremmende skritt på veien mot full kontroll. Hva blir det neste? At vi må logge på microsoft.com og rapportere all programvare som er installert en gang i uken, som kriminelle ute på prøve?

Quote:

Jeg lærer mine barn strengt opp til ikke å begå tyveri av andres verdier ved å piratkopiere software - med ett unntak, kopiering av Microsoft-programmer. Sånn som nevnte firma med ulovlige virkemidler har tatt nærmest kvelertak på alle databrukere, ser jeg det som en politisk handling å bekjempe firmaet og ramme det der vi kan, f.eks. å pulverisere inntektsgrunnlaget deres ved å kutte ut bruken av programmene deres, eller nekte dem lisensgodtgjøring før man har klart å komme seg så langt at man kan klare seg uten programmene deres.

Alle vet at piratkopieringe er forbudt. Men alle vet også at det overhodet ikke er noen risiko for straff. Din egen gode moral skal sørge for at du betaler tusenvis av kroner for noe du kan få gratis. Ulovlig, men like ufarlig som å kjøre i 150 på en øde landevei når du vet at lensmannen er på fest.

Hvordan er det så med moralen i den andre enden? Microsoft (og andre store selskaper) har egne avdelinger med advokater. De jobber døgnet rundt med å finne lover og regler som kan tøyes og tolkes. Hvis Microsoft kunne tjene MYE penger ved å bryte en liten lov, og de helt sikkert ville slippe unna med det... Er det noen tvil om at ville gjort det?

Microsoft bryter lover for å tjene penger. Du bryter lover for å tjene penger. Hvorfor skal man stille strengere krav til vanlige folks moral enn til internasjonale selskapers moral?

LeD

Lenke til kommentar

forkastelig dette med at de kan overvåke oss, jeg har fått mange blå skjermer etter at jeg innstalerte denne patchen, kan det være et sammenheng her? jeg reinstalerte win98 SE for en uke siden og instalerte denne pacthen også. Før det hadde jeg ikke noe blå skjerm problem og JA win 98se jeg har er lovlig, fikk den sammen med ny maskin, men hva om noen har en kopi av den og microBLODDYsoft tror at alle kopiene er pirate, jeg har jo ikke registrert min kopi.

Gud hjelp dem hvis jeg finner ut at de har med vilje foråsaket dette, må restarte maskinen nesten hver time.

jj

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 20:54, bidz skrev:

synes det er greit at Microsoft driver på slik jeg :smile: bruker ikke noe Microsoft basert software til noe som helst alikevel, og det ser jo ut som ting som dette dytter folk over på andre platformer (stort sett linux) - og synes det er positivt :smile:

Så du begrunner at du syns at det er greit av MS å snoke seg på maskinene våre og gjøre det lettere for andre folk å hacke windows, simpelthen p.g.a at du bruker linux?

Hva hvis dette skjedde med linux, ville du da plutselig ha gått over til windows?

Tror du at mange bedrifter og hjemmebrukere plutselig skifter til et annet OS etter å ha brukt det i flere år bare p.g.a en patch?

Folk leser som regel ikke hva som står i lisensavtalen når man laster patchen ned uansett og legger dermed ikke merke til at den patchen kan være farlig for maskinen.

Du fikk meg til å le av innlegget ditt, det var det eneste positive med det :razz:

Lenke til kommentar

Alle vet at piratkopieringe er forbudt. Men alle vet også at det overhodet ikke er noen risiko for straff. Din egen gode moral skal sørge for at du betaler tusenvis av kroner for noe du kan få gratis. Ulovlig, men like ufarlig som å kjøre i 150 på en øde landevei når du vet at lensmannen er på fest.

Betyr dette at du skal kjøre i 150 hver gang du vet at purken er på fest? Det er noe som heter logisk tankegang, og man skal ikke råkjøre i trafikken bare for at man vet at det ikke er kontroll.

Hvordan er det så med moralen i den andre enden? Microsoft (og andre store selskaper) har egne avdelinger med advokater. De jobber døgnet rundt med å finne lover og regler som kan tøyes og tolkes. Hvis Microsoft kunne tjene MYE penger ved å bryte en liten lov, og de helt sikkert ville slippe unna med det... Er det noen tvil om at ville gjort det?

Hvis MS hadde ikke brytet så mange lover, ville de sikkert ha såpart en god del penger på å slippe av ha alle advokatene og rettsakene de har vært i :wink:

Microsoft bryter lover for å tjene penger. Du bryter lover for å tjene penger. Hvorfor skal man stille strengere krav til vanlige folks moral enn til internasjonale selskapers moral?

Skal jeg drite i alt og bryte loven hele tiden for at det passer meg?

Det tror jeg altså ikke, men har MS vært et norskt selskap ville de antakelig ikke være slik de er nå, de kommer tross alt fra USA, der det er enklere å tøye regler enn her til lands.

LeD

:smile:

Lenke til kommentar

Den 2002-07-01 21:47, LeD skrev:

Quote:

Det er en god ide. Gratisversjoner til privat bruk, og dyre versjoner til bedrifter er også en mulighet. Eller som f.eks. programmeringsbiblioteket Qt gjør det: Gratis for de som lager gratisprogrammer, og dyrt for de som lager kommersielle programmer. Programmer som lager "produkter" (programmer, bilder, etc) er jo enkle å lage gratisversjoner av. Det er jo bare å sørge for at "produktene" blir ubrukelige til kommersielle formål. (Det står ***DEMO*** på bildene f.eks.)

Da er det like enkelt å få en gratisversjon hos en vanlig person og gi det til bedriften der du jobber.

Eller man kan rett og slett gi vekk all programvaren gratis, og tjene penger på kurs, support, bøker, osv. (Selv om det neppe er noen interessant løsning for Microsoft :smile:)

Gi vekk programvare? Håper du ikke mener dette i det hele tatt, det koster jo penger å lage slike produkter.

Man må betale en pen sum til de ansatte som lager dette produktet, som igjen har gått lenge på skoler og fått seg en god utdanning, skal disse personene ikke tjene noe?

Jeg tror problemet med piratkopiering er sterkt overdrevet. Det er jo ingen som taper på at noen fjortisser kopier et avansert program beregnet for bedriftsmarkedet som koster 30.000,- pr. lisens. Produsenten kan jo ikke kalkulere dette som et tap på 30.000,-. Ungene ville jo aldri ha kjøpt programmet. Nå får de i det minste prøvd det, lært seg det, anbefalt det, kjøpt og brukt det når de blir eldre, osv... Selvsagt kan piratkopiering i visse tilfeller være positivt.

Som jeg sa, det koster mye penger å lage slike produkter, men å ta så utrolig mye penger for visse programmer er helt fjernt i mitt syn.

Ville det kommende "Doom 3" ha eksistert hvis ikke 1'ern og 2'ern hadde vært tidenes mest piratkopierte spill? (Aner ikke om de er det, men det kan ikke være langt unna.)

Skulle de som laget Doom 1-2 sjekke "cd keyen" din?

Tror ikke det, det er en stor risiko med slike diskettspill, (det lages ikke mer da) men det alle kan få det helt uten videre, nå er det freeware uansett :wink:

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...