Gå til innhold

nå tar bill kontroll over deg!

Anbefalte innlegg

Takker for den Kjetil :smile:

Noen av oss har muligens både mer livserfaring og kunnskaper om hvordan den virkelige verden fungerer. Tross alt, noen av oss har tilogmed opplevd kun svart/hvitt TV med èn kanal i en verden uten data og video.

Nå skal det vel sies at jeg er ikke ihuga fan av hverken Telenor eller Microsoft og benytter gjerne alternativer der dette finnes og er bedre for nettopp meg og mitt behov.

Ingen her inne kjenner hverken meg eller mitt virke, men jeg kan vel si at jeg har regelmessig kontakt og møtevirksomhet med både Telenor og Microsoft i forbindelse med konsulentvirksomhet for mine kunder. OG, jeg vil presisere, OG det er ikke alltid det går i hverken Telenor eller Microsoft's favør.

Dessverre har det vist seg i enkelte diskusjoner her inne at man liksom skal hate både det ene og det andre ellers blir man sett på som fanatiker og behandlet deretter. Hvis man har et litt mer nøktern syn på sakene og i verste fall har nok fornuft til å forstå hvorfor ting er som de er, ja da er det best å korsfeste vedkommende snarest.

Det som er virkelig skummelt er at mange av de som virkelig er fanatiske "anti-hate-alt" er de samme som skal overta styringen innen IT sektoren i fremtiden. Det gruer jeg meg til...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-01 15:15, Kjetil Lura skrev:

Han (dan) er kanskje blitt voksen og har bena gått plantet på bakken som enkelte her inne ikke har når det gjelder uttalelser om bill og telenor.

Kjetil

Mye er sagt om Bill og Telenor. Men om man slenger ubegrunnet dritt om dem, eller blindt aksepterer alt de gjør, er det like patetisk.

Det er jo hårreisende hvis noen synes lisensavtalen det er snakk om her er OK bare fordi de "selv ikke har noe å skjule"...

Blir jo akkurat som om bestefar skulle sagt: "Det er OK at Gestapo ransaker huset mitt, her er det ingenting å skjule. Er forresten OK at Hitler styrer verden også. Jeg er ikke jøde, og ikke så interessert i politikk."

LeD

Lenke til kommentar

Dette er vel neppe snakk om å "hate alt". Her snakker vi om helt grunnleggende personvernsrettigheter. Dan Hansen har tydligvis tatt ett standpunkt som innebærer at ms er helt ok uansett hva de måtte finne på (det er vel det som er definisjonen på en fanboy). Selv er jeg også en bruker av windows, og med win2000 er jeg stort sett fornøyd. Når Hansen forsøker seg med "jeg har livserfarings" vrien må jeg bare trekke litt på smilebåndet. Selv er jeg 30, så sånn sett blir det jo litt komisk det hele.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zane på 2002-07-01 15:54 ]</font>

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zane på 2002-07-01 15:57 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: zane på 2002-07-01 15:57 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 15:52, zane skrev:

Dette er vel neppe snakk "hate alt". Her snakker vi om helt grunnleggende personvernsrettigheter. Dan Hansen har tydligvis tatt ett standpunkt som innebærer at ms er helt ok uansett hva de måtte finne på (det er vel det som er definisjonen på en fanboy). Selv er jeg også en bruker av windows, og med win2000 er jeg stort sett fornøyd. Når Hansen forsøker deg med "jeg har livserfarings" vrien må jeg bare trekke litt på smilebåndet. Selv er jeg 30, så sånn sett blir det jo litt komisk det hele.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: zane på 2002-07-01 15:54 ]</font>

Hehe, for det første, jeg er faktisk eldre enn deg :wink: ... men livserfaring er så mangt. Det er mange yngre enn meg med mer og mange eldre enn meg med mindre.

...og for det andre, jeg er ikke enig i alt Microsoft gjør. Hvor kommer egentlig den påstanden fra?

Lenke til kommentar

Quote:

Mener du at vi skal være imot for å beskytte andre som ønsker å være kriminelle??

Jeg sa ikke at man måtte være for eller mot. At det er Microsoft det her gjelder er også helt irelevant.

At produsenten av et dataprogram krever å få laste ned og kjøre programmer på din datamaskin er skremmende. Microsoft vil sikkert ikke utnytte dette til å erobre verden. Det går sikkert bra, som du sier. Men det betyr ikke at man blindt bør godta slike vilkår. Ihvertfall ikke uten å ha reflektert over hva de betyr for personvernet.

Du mener altså at "alt" er lov, så lenge man oppsporer og straffer kriminelle? Det er en farlig holdning. Hadde vi hatt væpnete styrker som marsjerte i gatene, med rett til å ransake hus og personer når de måtte ønske, ville det nok hjulpet godt på kriminaliteten. Et par tanks i Oslos gater ville sikkert minket gjengkriminaliteten... Du synes kanskje dette også er gode ideer? Hvorfor ikke ønske Gestapo velkommen tilbake... Da skulle det nok blitt slutt på piratkopieringen tenker jeg :smile:

LeD

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-07-01 16:07 ]

Lenke til kommentar

Nå sklir det vel litt ut. For det første må man jo spørre seg; hvor stor er sjansen for at det i det hele tatt blir gjennomført? Og deretter; hvor stor er sjansen for at de sjekker nettopp deg? Og sist men ikke minst; hva er det nettopp du ønsker å skjule?

Herfra til å ha væpnet politi i gatene og Gestapo gjenopprettet er et vel stort sprang. Faktisk kan politiet gjennomføre kontroller om de ønsker og finner grunnlag for det.

Utsagn som "...væpnete styrker som marsjerte i gatene, med rett til å ransake hus og personer når de måtte ønske, ville det nok hjulpet godt på kriminaliteten. Et par tanks i Oslos gater ville sikkert minket gjengkriminaliteten..." faller vel litt på kanten av det vi regner for seriøst.

At jeg ikke er direkte bekymret for at noen skulle finne på å snoke rundt behøver ikke å bety at jeg anerkjenner diktatur.

Lenke til kommentar

Den 2002-07-01 16:28, Dan Hansen skrev:

"Nå sklir det vel litt ut. For det første må man jo spørre seg; hvor stor er sjansen for at det i det hele tatt blir gjennomført? Og deretter; hvor stor er sjansen for at de sjekker nettopp deg? Og sist men ikke minst; hva er det nettopp du ønsker å skjule?"

Det er ikke snakk om hva man har å skjule. Jeg har helt legitim informasjon på min hjemmepc som min arbeidsgiver ikke ønsker å dele med andre.

"Herfra til å ha væpnet politi i gatene og Gestapo gjenopprettet er et vel stort sprang. Faktisk kan politiet gjennomføre kontroller om de ønsker og finner grunnlag for det."

Hva slags kontroller snakker du om her Hansen?

"Utsagn som "...væpnete styrker som marsjerte i gatene, med rett til å ransake hus og personer når de måtte ønske, ville det nok hjulpet godt på kriminaliteten. Et par tanks i Oslos gater ville sikkert minket gjengkriminaliteten..." faller vel litt på kanten av det vi regner for seriøst."

En meget relevant sammenligning. Jeg har mer sensitiv informasjon på disken enn jeg har liggende å slenge i huset. Sånn sett hadde vilkårlige husransakelser vært å foretrekke.

"At jeg ikke er direkte bekymret for at noen skulle finne på å snoke rundt behøver ikke å bety at jeg anerkjenner diktatur."

Dine holdninger til dette viser at du iallefall ikke hadde hatt store problemer med å leve i ett diktatur...

Lenke til kommentar

Zane skrev:

:: Det er ikke snakk om hva man har å skjule. Jeg har helt legitim informasjon på min hjemmepc som min arbeidsgiver ikke ønsker å dele med andre.

Helt ærlig, tror du virkelig Microsoft bryr seg?

:: Hva slags kontroller snakker du om her Hansen?

Jeg snakker om at hvis politiet har grunnlag for å tro at noe kriminelt foregår kan de gjennomføre kontroller for å avdekke dette.

:: En meget relevant sammenligning. Jeg har mer sensitiv informasjon på disken enn jeg har liggende å slenge i huset. Sånn sett hadde vilkårlige husransakelser vært å foretrekke.

Mener du virkelig det?? At du heller vil ha væpnet kontroll hjemme i huset ditt en at muligheten er der på pc'en din?

:: Dine holdninger til dette viser at du iallefall ikke hadde hatt store problemer med å leve i ett diktatur...

Synes ikke det. Jeg har heller ingen betenkeligheter med å ferdes i videoovervåkede områder. Jeg bruker en sporbar GSM telefon. Ellers bruker jeg bankkort ofte og sist men ikke minst, jeg er ihvertfall åpen nok til å bruke mitt eget navn her på forumet.

Det jeg mener er at sålenge jeg ikke ser noen ulempe i at andre kan se hvor jeg er og i enkelte tilfeller hva jeg gjør, gjør meg vel ikke til en tilhenger av diktatur og gestapo?

Da synes jeg faktisk at dere som prøver å kneble meg og mine meninger er verre. Jeg er åpen og sier hva jeg mener og det faller tydeligvis enkelte tungt for brystet.

Kan vi ikke bare bli enige om at diskusjonen er over ... og at jeg vant :lol:

Lenke til kommentar

zane.. jeg vil bare si at jeg er 100% enig med det du har skrevet i denne posten. Jeg skjønner akkurat hva du mener, og mener det samme selv. Du har sagt det som er å si, og hvis jeg kommer på noen mer har du sikkert skrevet det allerede. Ville bare at du skulle vite at det er flere som tenker som deg.

Stian

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å bruke en analogi for å vise hvor tullete det er at enkelte her på forumet tydeligvis ikke har så mye imot den angivelige bakdøren Bill ønsker å ha på våre datamaskiner. Jeg vil sammenligne det med en bilprodusent/forsikringsselskap som ønsker å installerer en elektronisk device i bilen som kan låse opp alle typer garasjedører slik at representant fra selskapet kan komme inn i garasjen og gi diverse service på bilen din og evt. også avsløre ulovlig tukling med motoren. Samtidig har de selvsagt også anledning til å se hva som ellers er lagret i garasjen. Hvem ville tillatt noe slikt? Jeg ønsker selv å ha 100% kontroll over hvem som har tilgang til min PC .. og garasjen forsåvidt.. selv om jeg ikke har garasje:-)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-01 16:28, Dan Hansen skrev:

Nå sklir det vel litt ut. For det første må man jo spørre seg; hvor stor er sjansen for at det i det hele tatt blir gjennomført? Og deretter; hvor stor er sjansen for at de sjekker nettopp deg? Og sist men ikke minst; hva er det nettopp
du
ønsker å skjule?

Herfra til å ha væpnet politi i gatene og Gestapo gjenopprettet er et vel stort sprang.

Problemet er at spranget ikke er så altfor stort, hvis folk begynner å tillate små innskrenkninger av personværnet er veien kort til større innskrenkninger og et overvåkningssamfunn. Det blir heldigvis sjelden noe av i et så rikt og trygt land som norge, fordi det store flertallet av befolkningen som oftest ikke lar det gå gor langt når de følger seg noenlunde trygge, det er når vi er redde for andre ting at vi lar friheten vår innskrenkes for å få en falsk følelse av trygghet.

Den holdninga, "jeg gjør ikke noe ulovlig, la dem overvåke" er like farlig som ekstreme fundamentalistiske holdninger, jeg mener det er direkte feigt og egoistisk å ikke følge prinsipper bare fordi det brutte prinsippet ikke affiserer en selv.

I dette tilfellet er personvernet enormt mye mer viktig en man potensielt kan fange at par folk som har noen kopierte program på gutterommet.

AtW

Lenke til kommentar

Den holdninga, "jeg gjør ikke noe ulovlig, la dem overvåke" er like farlig som ekstreme fundamentalistiske holdninger, jeg mener det er direkte feigt og egoistisk å ikke følge prinsipper bare fordi det brutte prinsippet ikke affiserer en selv.

I dette tilfellet er personvernet enormt mye mer viktig en man potensielt kan fange at par folk som har noen kopierte program på gutterommet.

AtW

bra sagt

Lenke til kommentar

Tolker jeg Dan riktig så mener han at lisensen til Microsoft som startet denne diskusjonen ikke er noe å bry seg om. Han tror ikke at Microsoft kommer til å bruke muligheten til å overvåke alle og enhver, selv om de hadde den. Han har derimot ingen betenkeligheter ved at "noen" kan overvåke det han gjør.

Hva om Microsoft faktisk hadde et system hvor alle installasjoner av Windows kunne overvåkes. Lister over alle piratkopier siste døgn ble printet ut og "tatt hånd om" daglig. For et flott og piratfritt samfunn vi ville fått. Er det i det hele tatt noen problemer med dette?

Problemet er et persondata kan misbrukes. Vi leste jo nettopp om fyren som solgte personnumre han fikk av en kompis på ligningskontoret. Hva skjer når Ole Olsen får jobb i Microsoft Norges nye piratovervåkingsavdeling? Jo, en dag han jobber overtid får han overvåkingsprogrammet til å printe ut en liste med alle personer i Norge som har worddokumenter som inneholder ord som "jøde", "homofil", osv... Denne sender han neste dag til Vigrid-Tore, som sørger for å få den publisert. Det er episoder som dette vi ikke ønsker. Det er derfor selv politiet og myndighetene i Norge kan overvåke og registrere svært lite informasjon om oss.

Kommentaren fra Dan om at noen har forsøkt å "kneble meg og mine meninger" finner jeg helt ubegrunnet. Det er mange som er uenige med deg, og som, i likhet med deg, har argumentert saklig for sitt syn. En meningsfull debatt med andre ord.

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...