Gå til innhold

skal ha ny spill pc! (dell xps)tar imot alle tips!

Anbefalte innlegg

Samme med skjerm, ser mange plasser at det bare står 17" LCD skjerm. Mangler liksom litt info, som f.eks responstid, kontrastninvå, osv. Tror ikke akkurat man skal forvente seg 8ms responstid av den skjermen der nei.

Skal ikke si jeg kan garantere dette, men det er min erfaring at Dell faktisk er veldig opptatt av å føre gode skjermer.

Dette er vel fordi dette er et område brukere merker det om de sparer (I motsetning til f.eks. minne)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja... "markedets kraftigste grafikkort"....Det tviler jeg STERKT på... for å ta en X850 XT PE 256mb, som vel er noe av det råeste, koster dette godt over 4000 (X850 XT PE

Leste du trådstarters innlegg før du postet? Han skrev da vitterligen:

Grafikk-kort 256MB ATI Radeon X850XT Platinumum

Sjekk gjerne Dell's sider om du vil: Fordi om Netshop tar 4500 kroner for et tilsvarende, betyr det ikke at Dell som handler flere millioner skjermkort i året ikke kan selge det billigere.

Og rammen... 1 GiG...og? hva merke? tror ikke akkurat det er det raskese.

Tja si det du. XPS kommer med tokanals DDR2 533MHz minne. Og nei, jeg vet ikke hvem som har laget den, men tipper kanskje Kingston. Jeg vet at Dell sertifiserer rambrikkene, ringer du Kingston og bestiller billigminnet og sier at du skal ha det til en XPS får du klar beskjed om at det ikke er "Dell approved".

Samme med skjerm, ser mange plasser at det bare står 17" LCD skjerm. Mangler liksom litt info, som f.eks responstid, kontrastninvå, osv. Tror ikke akkurat man skal forvente seg 8ms responstid av den skjermen der nei.

Og poenget var? Maskinen koster 12500 kroner med et skjermkort du selv sier koster 4500 alene. Så kan man vel koste p+å seg den skjermen man ønsker. Det får være grenser for å skulle ha i pose og sekk. Dells ine skjermer er forøvrig basert på Samsung sin toppserie paneler. Du kan jo lese hva folk synes om dem her på forumet.

Men jeg vil tro at når svært mange på dette forumet kjøper seg en ny pc, er ikke det bare pga at de trenger en ny pc, men at det er en hobby også. Og da er det litt idioti å få en ferdigbygget pc. Som om man begynnte å selge ferdigpuslete puslespill, for de mindre drevne. Rett og slett dumt.

Noen liker å bygge, noen liker å spille. Det er ikke dine behov some r utgangspunktet her, det er trådstarters, og han ga ikke uttrykk for noe ønsker om å bygge selv. Og uansett: Det er da ikke "dumt" å selge ferdige PC'er, like lite som ferdige TV'er, ferdige biler (jeg kjenner folk som har bil som hobby og liker å mekke selv, men derfor er det ikke dumt at det selges ferdige biler?) Hvis du har lyst på byggesett, så er det greit nok, men det må nå trådstarter få velge selv uten at det skal klassifiseres som idioti.

Geir :)

Lenke til kommentar
Det jeg virkelig lurer på, er hvordan du vet alt dette tom waits for alice?

Eksempelvis hvilke minnemoduler Dell bruker, og "Dell-sertifisering"?

Tja, det meste av det er ikke akkurat hokus pokus. Du går til www.dell.no og leser. Eller www.dell.com. Så er det noen ting du ikke finner svar på der. Da ringer du Dell. Jeg har sittet en hel time i telefonen idag med en selger hos Dell. (Skal kanskje kjøpe ny bærbar.) Det han ikke vet spør han sjefen sin om. Det sjefen ikke vet sender de epost til fabrikken i Irland om. Så får man svar da vet du.

Kingston fikk ellers en pris av Dell nettopp som beste leverandør, så da er det vel rimelig å anta at det er dem de bruker på sine "Dell branded" brikker. Og ja, svaret om at ikke alle brikkene godkjent for bruk i Dell PC'er er autentisk og fra en telefonsamtale med Kingston.

EDIT: Sitatet og linken falt ut:

Adding memory to your PC is an affordable upgrade that brings reliable results with Dell certified memory modules.

Link

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
F.eks har samme ram-merke samme kvalitet, til det motsatte er bevist.)

Kvalitet mja, mulig det men si meg da forskjellen på disse 2 under her.

1Gb kingston 1995 kr

Link

1Gb kingston 999 Kr

Link

Begge er ddr, begge er pc3200.

Ifølge dell så er det 1Gb med ram som selges....

Hvilken tror du de bruker?

Forskjellen er CAS 2 og 3. Skal du bygge PC bør du vite hva som er forskjellen her. Kvaliteten er lik

Nå er det mye som surrer rundt av spørsmål. Jeg jobber ikke for Dell, og jeg regner med dere ikke jobber for netshop heller.

Riktig at modeller under 8000- serien ikke har alltid kabinettvifter. 8000- og over har alltid en eller fler kabinettvifter.

Nå ble jeg litt usikker på 1års-regelen på deler via webshop. Jeg ble nektet garanti fra Komplett for en tid tilbake siden det var kun 1 år garanti på disk. Mener jeg har sett forbrukerrådet har tatt dette opp. Hvis det ikke er kommet noe nytt lovforslag, så er det kun 1 år garanti på deler.

tom waits for alice: Dell bruker Kingston ja. Tviler på at dette du oppgir er reelt, siden Dell ikke har fabrikker i Ireland. Som jeg har fått med meg er hovedkontoret for skandinavisk-support i Stockholm.

Funker helt knall med webshop-minne el som matcher hovedkortet. Det Dell mener med sertifisering er at de har testet systemet. Kan gi et godt eksempel. Skal du ha support hos Avid (som er verdens ledende videoredigeringsystem) så gir ikke de support om systemet ikke er sertifisert.

http://www.avid.com/products/xpresspro/specs.asp

Hvis du da har et system fra HP eller Dell, og sparte 100,- med kjøp av ram på webshop, da får du kjøpe ny. PGA disse aktørene har testet disse systemer med alle deler som er sertifisert fra gitte produsent.

Før diskusjonen faller helt ut fra åpnings-spørsmålen så er vel oppsummeringen. Ja. Vi ser at Dell er billigst på Intel-teknologi i skrivende stund. Skal du ha en AMD-løsning, så ser vi det som er lagt frem, at du betaler mer, og får mer ytelse.

Lenke til kommentar
tom waits for alice: Dell bruker Kingston ja. Tviler på at dette du oppgir er reelt, siden Dell ikke har fabrikker i Ireland. Som jeg har fått med meg er hovedkontoret for skandinavisk-support i Stockholm.

Hvor i all verden har du det fra? Alle Dell-maskiner som selges i Europa er laget i Irland:

The company manufactures its computer systems in six locations: Austin, Texas; Nashville, Tenn.; Eldorado do Sul, Brazil (Americas); Limerick, Ireland (Europe, Middle East and Africa); Penang, Malaysia (Asia Pacific and Japan) and Xiamen, China (China).

Dell Europe, Middle East and Africa

Headquarters: Bracknell, U.K.

Manufacturing facilities: Limerick, Ireland

Link til siden.

Salg og support for Norge (Private og Small Business) sitter i København, tror jeg. Ikke Stockholm. Synes jeg har hørt om adressen Bådehavnsgade. Mitt gamle firma hadde forøvrig kontorer ved siden av Stockhomskontoret, på Infra City ute i Upplands Väsby.

Det er flere her på forumet som har jobbet på norsk support i København og eventuelt kan bekrefte det. Og nei, jeg er ikke en av dem. Men jeg har vært kunde hos Dell i 12 år, og kjøpt maskiner både privat og for ulike firmaer, og har snakket med salg og support et utall ganger. Fabrikken i Irland også, en gang det skar seg skikkelig med en bestilling og kundeservice ikke var istand til å hjelpe.

Det er kjedelig hvis folk tror jeg sitter og finner på argumenter her... :(

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
hei tom waits for alice, hvor er det du finner så mye info? leser du deg til det.. eller kan du det? og kan du anbefale dell inspiron 9300? sån generelt? er det bra til spill bruk? er datan lagd for det?

ser ut som du har peiling på data ;)

Skulle ønske jeg kunne si at jeg kan det, men det er bare 50% sant. Resten er Google og andre websider... :cool:

Jeg har jobbet med data i 18 år, og drevet med data i 32. Så litt kunnskap sitter det igjen. Skjønt mesteparten er foreldet... ;)

Jeg har allerede anbefalt 9300, når du postet første gang, med forbehold om at du kjøper 6800 kortet og heller sparer litt på f. eks. lavere oppløsning på skjermen. Merk dog at jeg har ikke prøvet 9300 selv.

Lenke til kommentar
Før diskusjonen faller helt ut fra åpnings-spørsmålen så er vel oppsummeringen. Ja. Vi ser at Dell er billigst på Intel-teknologi i skrivende stund. Skal du ha en AMD-løsning, så ser vi det som er lagt frem, at du betaler mer, og får mer ytelse.

Nja...

Vi ser at Dell er hakket billigere på Intel-maskiner. Dessuten kan Dell levere en support som de andre webshopene ikke kan matche.

Derimmot ser vi at til trådstarters bruk vil det være ideelt med en AMD64 PC. Dette får man best fra webshoper. I webshopene har man større kontroll over hvilke deler man velger, for de som ønsker det.

Men trådstarter har vel slutta å lese her for lengst, så det spørs vel hvor stor nytte dette har. Alltid godt med en frisk debatt ihvertfall :)

PS: For å puste litt vind i webshopene sin retning. Du har jo mye større valgfrihet på kabinett da :thumbup:

Lenke til kommentar
tom waits for alice  hvor på dell inspiron 9300 http://configure.euro.dell.com/dellstore/c...srsinspn_9300_2

får du redigert skjermoppløsningen?  jeg ser ingen mulighet?

bare at de har kryssa av får en skjerm

Det er fordi du har valgt en dyrere pakke som har den dyreste skjermen i utgangspunktet. Men det finnes billigere pakker. Start her: Link.

Så velger du den billigste pakken, og endrer på den. Det er litt kryptisk akkurat nå, fordi de holder på å oppdatere ordresystemet, ifølge selgeren jeg snakket med. Vanligvis vil du se detaljene for hvert alternativ. Nå må du gjette litt. Det blir sikkert fikset snart.

Lenke til kommentar

tom waits for alice

det blir faktisk dyrere, jeg har valgt de samme komponentene for begge og her er resultate:

midterste valg:

Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

17" UltraSharp™ 1900*1200

1 års henteservice (CAR - Collect og Return)

512MB 533MHz DDR II RAM (1x512)

128MB DDR ATI®

60GB (7200rpm) IDE harddisk

Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

Intel® Protrådløst 2200 802,11b/g Mini PCI trådløst LAN-kort (Pentium®)

Pris: 12.781

her er det første valget:

Intel® Pentium® M prosessor 740 (1.73 GHz, 2 MB L2 cache, 533 MHz FSB)

17" UltraSharp™ 1400*800

års henteservice (CAR - Collect og Return)

512MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x256)

128MB DDR ATI®

60GB (7200rpm) IDE harddisk

Fixed intern 8X DVD+/-RW Drv med Software

Intel® Protrådløst 2200 802,11b/g Mini PCI trådløst LAN-kort (Pentium®)

Pris: 12.968

som du ser så er det midterste valget ca 200 kr billigere.

vis du finner ut noe annet kan du si fra;)

Lenke til kommentar

Hvor i all verden har du det fra? Alle Dell-maskiner som selges i Europa er laget i Irland:

The company manufactures its computer systems in six locations: Austin, Texas; Nashville, Tenn.; Eldorado do Sul, Brazil (Americas); Limerick, Ireland (Europe, Middle East and Africa); Penang, Malaysia (Asia Pacific and Japan) and Xiamen, China (China).

Dell Europe, Middle East and Africa

Headquarters: Bracknell, U.K.

Manufacturing facilities: Limerick, Ireland

Link til siden.

Salg og support for Norge (Private og Small Business) sitter i København, tror jeg. Ikke Stockholm. Synes jeg har hørt om adressen Bådehavnsgade. Mitt gamle firma hadde forøvrig kontorer ved siden av Stockhomskontoret, på Infra City ute i Upplands Väsby.

Det er flere her på forumet som har jobbet på norsk support i København og eventuelt kan bekrefte det. Og nei, jeg er ikke en av dem. Men jeg har vært kunde hos Dell i 12 år, og kjøpt maskiner både privat og for ulike firmaer, og har snakket med salg og support et utall ganger. Fabrikken i Irland også, en gang det skar seg skikkelig med en bestilling og kundeservice ikke var istand til å hjelpe.

Det er kjedelig hvis folk tror jeg sitter og finner på argumenter her... :(

PCen settes sammen i Europa. Fabrikkene er i Asia. Norsk support er i København, hovedkontoret for Dell skandinavia er i Stockholm.

Lenke til kommentar
PCen settes sammen i Europa. Fabrikkene er i Asia. Norsk support er i København, hovedkontoret for Dell skandinavia er i Stockholm.

Jeg vet ikke hvordan det er med andre her, men for meg er stedet de lager PC'er en fabrikk. At skjermene lages hos Samsung, minnet hos Kingston, harddiskene hos f. eks. Hitachi osv. er knapt poenget. Dell produserer sine PC'er for Europa i Irland. Det kaller jeg fabrikk.

BMW har underleverandører i mange land, til og med i Norge er det fabrikker som lager BMW-deler. Men det er da ingen som vil protestere på at "BMW-fabrikkene" ligger i München, Dingolfing og de andre stedene der delene skrus sammen til biler...

Dell sier det selv:

"The company manufactures its computer systems..."

"Manufacturing facilities: Limerick, Ireland..."

Manufacture i min utslitte English Dictionary er beskrevet som "Make, produce (goods etc.) on a large scale". I min engelsk/norske ordbok er det kort og godt oversatt med "fabrikere".

Om din definisjon er forskjellig fra min, så er det greit nok. Jeg kunne selvsagt kalt det "monteringsavdeling", men det var ikke poenget med mitt innlegg. Det er greit å spikke fliser, men en uenighet om semantikken er knapt grunn til å si at du betviler mine påstander. :nei:

Hva Stockholm hadde med noen ting å gjøre vet jeg ikke, jeg nevnte hverken Stockholm eller København i min opprinnelige post.

Lenke til kommentar
Lurer på hvor lang tid det tar før en moderator stenger denne tråden, er tross alt gaaaaaaaaaanske off topic.. :)

Ja, si det. Beklager... ;)

Hva var topic igjen? :blush:

Å ja, en som spurte om en Dell XPS var en bra spillmaskin. Jeg svarer fortsatt ja. Uansett hvor fabrikken ligger! :!:

Faktisk en som presterte å spørre et spørsmål om et eget kjøp i denne tråden :p

(Ikke ment som kritikk, syns det var litt morsomt)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...