MindTooth Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Ville kanskje ikke hatt TwinMOS... Men det er min mening! Lenke til kommentar
airsnopy Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 skal ha konfirmasjon, og dermed ønsker jeg å kjøpe ny pc.har satt sammen en fra dell, men jeg vil VELDIG gjerne ha noen tips om den er god nok til spill en tid fremover. TAR IMOT ALT AV TIPS!!!!! ønsker å ha prisen litt under 15000 kr. Lurer på om pentium 4 prosessoren er god nok og sånn. takk på forhånd Det er en dell xps - Prosessor Intel® Pentium® 4 prosessor med HT-teknologi 640 (3.20GHz, 2MB cache, 800MHz FSB) - Microsoft Operativ System Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (engelsk) -Minne 1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x512] -Grafikk-kort 256MB ATI Radeon X850XT Platinumum -Harddisk 160GB (7200rpm) SATA harddisk med 8MB DataBurst™ -Diskettstasjon 3,5'' 1.44MB disk drive -Modem ingen modem -Optiske enheter 16x DVD-ROM og 48x/32x/48x CD-RW -Lydkort Soundblaster Audigy 2 ZS 7.1 lydkort -Garanti Oppgraderinger 1 års neste arbeidsdag (NBD) -DellMedia Expierence Dell™ Media Experience 3.0 Basic Totalt beløp: 12.630,00 kr Har god erfaring med Dell i jobbsammenheng. Er stille og fine tower i det øverste siktet dimension serien ihvertfall. Bråker med i det lavere sjiktet. Bakdelen med Dell er at det er dyrt og oppgradere. Lønner seg som regel og handle når de har kampanjer og fri frakt. Det lønner seg og kjøpe den ribbet med de tilbudene de har og så kjøpe oppgraderingene fra andre webshop leverandører. Dell bruker som regel komponenter fra hitachi, maxtor, creative, ati og nvidia. hovedkortene er produsert av intel på bestilling fra dell. Disse er som regel gode med siste tilgjengelige teknologi. Aldri testet XPS serien. men er nesten samme tower som workstation serien tror jeg. ligner fælt ihvertfall og disse er ganske kule og har veldig høy kvalitet. Lenke til kommentar
PSV Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Du kan jo alltids kjøpe HP-pc fra Elkjøp, den er konge! Intel Pentium IV 560 CPU 3.60 GHz 2048 MB DDR-SDRAM 400 GB SATA7200RPM disk (2x200?) Creative SoundBlaster Audigy 2ZS ATI Radeon X600 PRO 16xPCI express 256MB 10/100 bT LAN and WLAN (802.11b/g) DVD-spiller & DVD-brenner Innebygd FM/TV-tuner Win XP Home Edition Trådløst tastatur & Mus Dette er en pc jeg ville hatt sansen for.. Bestevennen min var på besøk hos meg med maskinen sin (denne) og min sin pc ville stoppet opp av alt bråket den laget, i motsettning til hans, som var så og si lydløs... Lydkortet er alle tiders, harddisken er SVÆR, 2GB RAM er helt konge, 3.6GHz er helt vannvittig, grafikken er så som så, WLAN og TV-kort er greit å ha , men trådløst tastatur/mus sett er helt bånn i bøtta... I tillegg får du Win XP Home som er helt greit... Prisen er i skrivende stund på 13.999 kroner, og alle 3 PCI-portene er ledige... Dette er en bedre pc enn den fra dell da.. unntatt grafikken som er så som så... Men hvis du ser etter så mangler DELL-maskinen : DVD-brenner, WLAN, TV-kort, Tastatur og Mus, og i tillegg har den mindre CPU (men 64-bits) mindre RAM, mindre Harddisk og Engelsk operativsystem!!! Og skal du utvide, ikke kjøp dell, en venn av meg har dell xps, det er plass til ên harddisk i ett bittelite tower...og den ligger på 45 grader konstant, mens HPen lå på ca 30 grader... DVD-brenner hører framtiden til, det samme gjør 64-bits, så dette var vel kun ett forslag, men du velger selvfølgelig selv.. Endret 29. mars 2005 av Per-Stian Lenke til kommentar
slez Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 For alldel ikke kjøp dell. takk. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Per-Stian: Er dette et seriøst inlegg? Uansett. Overdreven bruk av smileys er ikke tillat ifølge retningslinjene. Rornes: Jeg satt sammen en XPS. Postoppkrav er 40kr *Pirke* Og så er VISA en mulighet. Det er ingen tvil om at Intel avgir mer varme/støy pr. Mhz i forhold til AMD Intel ("Prescott" først og fremst) har et varmeproblem. Huff, nå tok det helt av her. Jeg ser at dere fokuserer mye på support nå. Og i det tilfellet er det klart at Dell har en av de bedre supportløsningene. De er ofte i utgangspunktet tilpasset bedrifter og er godt utviklet. (uten at jeg har erfart dem selv men...). Men så må vi huske at det er ikke sikkert alltid folk vil betale for support. Eller kanskje ikke i så store mengder. Skal man begynne å regne totalpris utifra hva det koster for support osv, så blir det å dra den litt langt. Her snakker vi om PC'en i seg selv, that's it. Det vi kan oppsummere med er at Dell tydeligvis (og overaskende for meg) matcher en webshop i pris på Intel-maskiner. Det Dell derimot ikke matcher på er at de ikke kan lage AMD-maskiner og de har begrenset utvalg av deler. Man kan f. eks. bare velge mellom 3 skjermkort på en XPS. Grunnen til at Dell klarer å lage så billige maskiner er, for de som ikke skjønte det, at de bla. har enorme sammarbeidsavtaler med Intel, samt at de kjøper inn enorme kvantum. Avtaler er derfor et stikkord. Og ja, det er tøft å bygge PC selv. Tenk den følelsen av å ha en fullt fungerende maskin som vi har bygd selv. Vi har valgt ut deler, tenkt nøye igjennom alt. Gleden når man åpner en ny eske med deler. Det å trykke på power-knapen første gang, i spenning om den starter eller ikke. Og det skal sies at de fleste av oss får vidunderet til å virke, selvom det av og til er litt oppstartsproblemer. Er du datafrelst er det noe av moroa. Det blir som å mekke på bilen sin og kjøre den etterpå. PS: Netshop bygger Intel-PC'er Endret 29. mars 2005 av kennethdammyr Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) rornes: Jobber du for Dell eller? Det virker som du kan alt om Dell. Det virker som at du prøver å overbevise alle her om at Dell er det beste pc kjøpet man kan gjøre. Du kan jo prøve det i forumet til ITavisen heller,kanskje du får "napp" der. Endret 29. mars 2005 av Morten K Lenke til kommentar
slez Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Du kan jo alltids kjøpe HP-pc fra Elkjøp, den er konge! LOL! Hp pc'er er værre enn dells sine. Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Tror generelt alle PCer på El-Kjøp er noe ikke bra materiell! Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Og ja, det er tøft å bygge PC selv. Tenk den følelsen av å ha en fullt fungerende maskin som vi har bygd selv. Vi har valgt ut deler, tenkt nøye igjennom alt. Gleden når man åpner en ny eske med deler. Det å trykke på power-knapen første gang, i spenning om den starter eller ikke.Og det skal sies at de fleste av oss får vidunderet til å virke, selvom det av og til er litt oppstartsproblemer. Er du datafrelst er det noe av moroa. Det blir som å mekke på bilen sin og kjøre den etterpå. Helt enig der! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Du kan jo alltids kjøpe HP-pc fra Elkjøp, den er konge! LOL! Hp pc'er er værre enn dells sine. Lurer litt på om Per-Stian kan vise oss link til dette tilbudet.. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Du kan jo alltids kjøpe HP-pc fra Elkjøp, den er konge! LOL! Hp pc'er er værre enn dells sine. Lurer litt på om Per-Stian kan vise oss link til dette tilbudet.. Jeg fant den for han. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Du kan jo alltids kjøpe HP-pc fra Elkjøp, den er konge! LOL! Hp pc'er er værre enn dells sine. Lurer litt på om Per-Stian kan vise oss link til dette tilbudet.. Jeg fant den for han. Hadde passet bra til videoredigering.. Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Hadde en HP pc med samme kabinettet før.. var en amd xp3000+ og 2 harddisker inni... åssen staver man VARMT SOM FAEN lå 70c idle.. vil ikke en gang begynne å tenke på load:S ja, jeg rensa den for støv. ja, jeg skifta ut kjølepasta. ja, det var originalvifta på. edit: kabinettet er lagd av pur plast uten mulighet for å sveise/kutte Endret 29. mars 2005 av scarface15 Lenke til kommentar
tørrfisk Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Det er null plasser i de bittesmå D4600 kabinettene til Dell til vifter. Kan godt ta bilder av hver eneste krok i Dell maskina til pappa viss folk som fks rornes fortsatt hevder at det følger med kabinettvifter. Det følger verken med, eller er noe mulighet for å installere nye vifter i disse kabinettene. Så viss du har datakomponenter som utvikler varme (mon tro), så kan man tenke om det er lurt å ha de inni et knøttlite minitower uten noe form for kjøling med lukket dør? Endret 29. mars 2005 av tørrfisk Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Det er null plasser i de bittesmå D4600 kabinettene til Dell til vifter.Kan godt ta bilder av hver eneste krok i Dell maskina til pappa viss folk som fks rornes fortsatt hevder at det følger med kabinettvifter. Det følger verken med, eller er noe mulighet for å installere nye vifter i disse kabinettene. Så viss du har datakomponenter som utvikler varme (mon tro), så kan man tenke om det er lurt å ha de inni knøttlite minitower uten noe form for kjøling med lukket dør? Det må da være en ypperlig løsning! ..eller? Minner meg egentlig om min gamle maskin i et Aopen M-atx-tower. Null plass Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Det er null plasser i de bittesmå D4600 kabinettene til Dell til vifter. Nå sa trådstarter at han ville kjøpe en XPS, ikke en 4600. XPS har et meget godt kabinett, med 3 kabinettvifter (2 for CPU og 1 for kortplassene). I tillegg har den et eget isolert rom for strømforsyningen med 2 egne vifter. Den har 3 harddiskplasser, 3 optiske brønner, 8 USB porter, 2 Firewire... Trådstarter får denne maskinen med en mer enn god nok prosessor til hans bruk, samt: * Markedets kraftigste grafikk-kort, * 2 optiske stasjoner, * 1 gigabyte RAM, * Audigy 2 ZS 7.1 lydkort, * På stedet service, * Originale Windowslisenser med mer, * Oppgraderingsgaranti, * Dedikert XPS support-telefon (med folk som spiller selv og skjønner problemstllingene med spillmaskiner). Alt dette for 12630 kroner. Er ikke det et godt kjøp vet ikke jeg. Istedet for å svare på trådstarters spørsmål og vurdere oppsettet, kommer det en utroling mengde dumme kommentarer, fra synsing til rent vås. Gutten er helt ny her på forumet, han registrerte seg på lørdag. Og så blir hans første post her møtt med dette: "Ikkje kjøp dell det e møkka pc'er. " "For all del ikke kjøp dell!!" "Bygg den heller selv." "Hvis du gidder vi jeg anbefale at du drøyer til Athlon64 "Venice"-prosessorene kommer på markedet." "Dell er kjent for å ha dårlig rykte på seg når det gjelder kvalitet på produktene dems " "Dell er det typiske firma som kaster seg på bølgen og putter de nyeste tingene i sine PC'er uten at de overhodet har testet om dette faktisk kommer til å fungere mer enn 1 måned." "I tillegg driver Dell med dårlig markedsføring, som er på grensen til å være ulovlig." "Er du tøff så bygger du selv " "kjøp for helvete den dell pc'en du." "Du vet ikke hva du får i dell, og det vet ikke dell heller." "Dells kjøleløsninger er ELENDIGE mildt sagt." "RAM og lydkort er heller ikke det store." "For de av oss som liker og KAN bygge pc`er så vil eg faktisk påstå at selvbygd(hvis gjort rett) blåser dell ut av vannet 100% av tilfellene." "Eller for de bruker det simpleste av de simpleste delene som kan oppdrives for penger og samtidig virke." "Kan garantere at du får mye mer igjen for pengene om du bestiller i komponenter." "Litt rart at ingen drar fram overklokking her selv om trådstarter ikke har nevnt noe om det." "For alldel ikke kjøp dell. takk. " "Du kan jo prøve det i forumet til ITavisen heller,kanskje du får "napp" der." At folk kan lire av seg så masse tull som ikke er begrunnet og ikke har noen som helst relevans for trådstarter er utrolig. Selv om han understreket at han tar imot alt av tips kan man ha litt selvkritikk før man svarer. Kanskje har han som han antyder rett og slett lyst på en bra maskin som han kan spille på. Da er XPS en riktig maskin for ham, og han får mye maskin for pengene. Det er ikke mer enn et halvt år siden vi diskuterte om den maskinen var verd 25 tusen. Nå får han den for 12. Kjære nikog, beklager førsteinntrykket. jeg synes selvsagt du skal vudere andre maskiner, men la ikke disse svarene skremme deg fra å velge Dell, om du fortsatt ønsker det. Gratulerer med konfirmasjonen! Geir Lenke til kommentar
Robinkle Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Ville kanskje ikke hatt TwinMOS... Men det er min mening! Jeg annbefaler dyrt minne. Jeg har vært opptatt av minne siste tiden og har konkludert med at OCZ har de beste brikkene. OCZ er den eneste produsenten som har garanti på overklokking. Tyder på at firmaet har gode brikker. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Trådstarter får denne maskinen med en mer enn god nok prosessor til hans bruk, samt:* Markedets kraftigste grafikk-kort, * 2 optiske stasjoner, * 1 gigabyte RAM, * Audigy 2 ZS 7.1 lydkort, * På stedet service, * Originale Windowslisenser med mer, * Oppgraderingsgaranti, * Dedikert XPS support-telefon (med folk som spiller selv og skjønner problemstllingene med spillmaskiner). Alt dette for 12630 kroner. Er ikke det et godt kjøp vet ikke jeg. Men. For den samme prisen får du alt dette, mer eller mindre, med en AMD64 CPU, som jeg regner med vi ikke trenger å begrunne hvorfor burde være førstevalget på spillmaskiner. Hvor mye support du får er vel noe annet, men du får da support hos komplett og netshop og. BTW: Hva er oppgraderingsgaranti? Endret 29. mars 2005 av kennethdammyr Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Men. For den samme prisen får du alt dette, mer eller mindre, med en AMD64 CPU, som jeg regner med vi ikke trenger å begrunne hvorfor burde være førstevalget på spillmaskiner. Hvor mye support du får er vel noe annet, men du får da support hos komplett og netshop og. Det har du selvsagt rett i. Og jeg har ikke noe problem med at folk gjør trådstarter oppmerksom på at en AMD64 vil gi noe bedre ytelse enn en Pentium. (Hvor mye kan vi strides om, spesielt siden grafikk-kortet har ganske mye å si i de fleste spill, og XPS har det kraftigste på markedet, SLI-løsninger unntatt.) Men derfra til å si at et selvbygget system "blåser dell ut av vannet 100% av tilfellene" er det et drøyt stykke. Og jo, du trenger faktisk å begrunne det synes jeg. Trådstarter er som sagt ny her, og du kan ikke forutsette at han har lest de 5234 trådene om emnet. Og jeg regner med at du er enig i at "Ikkje kjøp dell det e møkka pc'er" ikke fungerer som begrunnelse uansett. Hos Dell inkluderer prisen at en sertifisert tekniker kommer hjem til deg og fikser maskinen hvis noe svikter, samt som sagt dedikert spillorientert support 24 timer i døgnet (forutsatt at du snakker engelsk.) Og ja, jeg vet at selvbyggerne blåser av det siden de (tror de) ikke trenger hjelp, men sånn er det ikke for alle. BTW: Hva er oppgraderingsgaranti? Glem det punktet. Jeg satt egentlig og tenkte på Inspiron XPS2 der. På den bærbare XPS kan du tegne en garanti på skjermkortet som gjør at når det kommer raskere kort på markedet kommer en tekniker hjem til deg og bytter, uten ekstra kostnad. Siden det ikke er alle som har lyst til å demontere en bærbar for å gjøre sånne operasjoner, er det et stort pluss. På den stasjonære er det selvsagt ikke samme poenget, siden det er enkelt å skifte kortet selv, og jeg vet egentlig ikke om de har en tilsvarende garanti der... Geir Lenke til kommentar
Wazu Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Trådstarter får denne maskinen med en mer enn god nok prosessor til hans bruk, samt:* Markedets kraftigste grafikk-kort, * 2 optiske stasjoner, * 1 gigabyte RAM, * Audigy 2 ZS 7.1 lydkort, * På stedet service, * Originale Windowslisenser med mer, * Oppgraderingsgaranti, * Dedikert XPS support-telefon (med folk som spiller selv og skjønner problemstllingene med spillmaskiner). Alt dette for 12630 kroner. Er ikke det et godt kjøp vet ikke jeg. Tja... "markedets kraftigste grafikkort"....Det tviler jeg STERKT på... for å ta en X850 XT PE 256mb, som vel er noe av det råeste, koster dette godt over 4000 (X850 XT PE) Og rammen... 1 GiG...og? hva merke? tror ikke akkurat det er det raskese. Samme med skjerm, ser mange plasser at det bare står 17" LCD skjerm. Mangler liksom litt info, som f.eks responstid, kontrastninvå, osv. Tror ikke akkurat man skal forvente seg 8ms responstid av den skjermen der nei. Men, ett av de største minusene ved en dell pc i mine øyne er det faktum at man ikke får muligheten til å bygge pc'en selv. Det er jo nesten halve morroa. Greit nok, bestemor på 88 er nok ikke like dreven i pc-bygging, men for de fleste oppegående personer er ikke dette noe de ikke skulle klare. Så kan dell-fantastene komme med argumentet at "men med dell kan du begynne å bruke pc'en med en gang, og du vet det funker" o.l. Men jeg vil tro at når svært mange på dette forumet kjøper seg en ny pc, er ikke det bare pga at de trenger en ny pc, men at det er en hobby også. Og da er det litt idioti å få en ferdigbygget pc. Som om man begynnte å selge ferdigpuslete puslespill, for de mindre drevne. Rett og slett dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå