Gå til innhold

skal ha ny spill pc! (dell xps)tar imot alle tips!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dells kjøleløsninger er ELENDIGE mildt sagt.

Har fått ødelagt 3 hardisker i en dell dimension grunnet overoppheting, og den siste tok faktisk fyr.

Har flere bekjente som har samme erfaringer.

RAM og lydkort er heller ikke det store.

Eneste positive jeg kan si om dell er CPU-vifte løsningen som er meget stille.

Dette er jo sensasjonelt! Hvis en disk tar fyr :hmm: så må du ha hatt den i en vedovn. Har du bilder fra dette??? Disse må jo da være verd en formue. Mer enn et bilde av en ekte ufo.

Det eneste varmeproblem jeg har vært borti er Tyan serverkort, samt Shuttlebokser. Disse er ja, kjøpt på webshop. Idle temp hos meg på Dell med dual Xeon 3.2Ghz og SCSI disker er 43 på CPU og 35 i kabinettet. (Sjekket på flere enheter) Dette er rimelig bra spør du meg.

Hvis noe brenner i en DellPC så får du komplett ny PC via Safty Capture. Uansett om garrantien er gått ut.

Så. Har du bevis/dokumentasjon på din påstand, eller vokser nesen din når du åpner munnen, slik som Pinnicio hadde problem med.

Lenke til kommentar

Så. Har du bevis/dokumentasjon på din påstand, eller vokser nesen din når du åpner munnen, slik som Pinnicio hadde problem med.

Kan godt laste opp et bilde i morgen, så får vi se hvem som er "nese"vis :roll:

Med fyr mener jeg ikke at den sto i lys lue, men at det oppsto en flamme på kretskortet som førte til at hardisken ble ubrukelig.

Lenke til kommentar

Kan godt laste opp et bilde i morgen, så får vi se hvem som er "nese"vis :roll:

Med fyr mener jeg ikke at den sto i lys lue, men at det oppsto en flamme på kretskortet som førte til at hardisken ble ubrukelig.

Så det var ikke hardisken som tok fyr, men hovedkortet? Da er det jo ingen problem med kjølingen til DellPCen.

Det du har vært utsatt for er feilkobling eller annen form for elektronisk problem? Hvor på hovedkortet oppstod brannen?

Lenke til kommentar

jeg tror han mener at flammen oppstod på kretskortet til _harddisken_

hva dell angår har familien en dell pc kjøpt gjennom jobben til fattern som de har betalt relativt mye for og i forhold til min pc som jeg har bygd til 6-7000 så har den dårlig ytelse...

Lenke til kommentar
jeg tror han mener at flammen oppstod på kretskortet til _harddisken_

hva dell angår har familien en dell pc kjøpt gjennom jobben til fattern som de har betalt relativt mye for og i forhold til min pc som jeg har bygd til 6-7000 så har den dårlig ytelse...

Så hva betalte han da, og hvilken maskin er det snakk om. Er dette i form av hjemmepc-ordning. Vær oppmerksom at han får skattetrekk på PCen ved en slik ordning. Uansett når en kjøper varer via firma, er en ikke under kjøpsloven. Da er det maks 1 år garanti. PCen er helt sikkert oppsatt med 3 år NBD fra Dell. Dette koster ekstra, og er en meget god tjeneste hvis en ønsker å betale for oppetid på systemet.

Når du snakker om ytelse, hva tenker du på her? Er f.eks rambussen tregere, eller er det bare snakk om generell oppfattning av hurtighet i windows?

Igjen. Hvis du ser tidligere i tråden ser du at pr idag er Dell er billigst, enten folk her vil det, eller ikke.

Lenke til kommentar

OK.

Må jo først ta med at det virker som trådstarter har bestememt seg for å ikke velge Dell. Så sånnsett er jo debatten vår uvesentlig, men det gjør jo ingenting.

Jeg har nå trykka og trykka rundt for å sammenlignge priser. Dette er ikke lett. Først og fremst for at man må finne like deler. Faktsik har jeg ikke klart å finne en PC-bygger på nettet hvor man kan velge de samme delene som man kan hos Dell.

Først. Her er oppsettet jeg satte sammen hos Dell:

Maskinvare:

Intel® Pentium® 4 prosessor med HT-teknologi 630 (3.00GHz, 2MB cache, 800MHz FSB)

Minne 1024MB PC-4200 Dual Channel DDR2 533MHz [2x512] Tastatur Dell™

QuietKey tastatur

Dell 19" M993s (17.9 VIS) UltraScan™ TCO'99 Midnight Grey Monitor

Grafikk-kort 256MB Nvidia Ge Force 6800

Harddisk 160GB (7200rpm) SATA harddisk med 8MB DataBurst

Diskettstasjon 3,5'' 1.44MB disk drive

Mus Dell™ PS/2 scroll mus

Optiske enheter 48x/32x/48x CD-RW 14491

Lydkort Soundblaster Audigy 2 ZS 7.1 lydkort

Programvare:

Microsoft® Windows® XP Home Edition SP2 (engelsk)

Microsoft Programvare Microsoft® Works 7.0 (engelsk)

Garanti Oppgraderinger 1 års neste arbeidsdag (NBD)

Installasjons Service ingen installasjonsservice valgt

Anti Virus Program Norton Internet Security 2004 (90 dagersrs prøveversjon)

Dell Foto Album Paint shop Photo Standard Album

Paint Shop Dell™ Picture Studio - Paint shop Pro 8.0 (60 dagersrs prøveversjon)

DellMedia Expierence Dell™ Media Experience 3.0 Basic

Totalt beløp: 12'754,01 kr. Inkl. MVA og frakt.

Så satt jeg sammen et tilnærmet likt oppsett i prisguiden til hardware.no:

Link

Maskinvare:

ASUS GeForce 6800 256MB

Chenbro Gaming Box

Corsair Value Select DDR2-533 1024 MB (2x512)

Intel Pentium 4 630 (3.0 GHz)

LG CDRW 52x/32x/52x

MSI 915P Combo-FR

Samsung SyncMaster 957P

Western Digital Caviar SE 160 GB S-ATA

Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

NoName Diskettstasjon 3.5 intern

Labtec Standard Keyboard

Trust Ami Mouse 250S

Rimeligste totalsum 9710,-

Dette blir selvsagt ikke riktig. Vi må plusse på Windows XP Home Edition, frakt, pris for å sette sammen og ikke minst det faktum at dette er rimeligste totalsum og at det vil koste mer når man handler alt hos en butikk.

Mamoz er eneste butikk som har alle varene, selvom andre butikker sikkert har varer som er ganske like.

Det var vanskelig å finne en konrekt PC-bygger på Mamoz sine sider, men jeg finner dette:

Ønsker du feks. skjerm, printer eller andre enheter som du ikke finner i denne PC-byggeren, så finner du enehetn du ønsker i nettbutikken og legger du de(n) ved siden av PCen i handlekurven.

Altså skal det være ganske greit å få dem til å bygge den. Jeg vet at Mamoz er gode på kundeservice.

Skal vi anslå en pris da:

Hardware: 11246,-

Windows: 873,-

PC-bygging: ca. 350,- (Det er det netshop.no tar)

Frakt: ca. 200,-

Sum: 12'669,-

Som vi kan se ble det ikke store differansen. Men det ble en differanse.

Men enda viktigere:

Her skal vi se hva man kan få istedenfor med disse 12'754 kronene.

Jeg har nå satt sammen en PC som kan bygges av Netshop.no

Den ser slik ut:

Produksjon og testing av PC stasjonær

Viking Miditower Sort m/350W PSU Støtter AMD & P4

Gigabyte K8NS Ultra-939 nForce3 250 ATX/S-ATA/Dual-LAN/8ch-LYD/1394B/ (AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED Socket 939 512KB cache "Winchester"

OCZ 512MB EL Platinum Edition PC-3200 DDR 512 (2-3-2-5) 400Mhz x2

Seagate 200GB S-ATA 7200RPM Barracuda 7200.7 8MB cache

Skjermkort

Powercolor Radeon X800PRO 256MB DDR3 AGP ATI X800PRO, Vivo/DVI, retail

CD/DVD

NEC DVD-brenner ND-3520 bulk, intern 16X Double layer sort, bulk

Logitech Deluxe Access keyboard funksjonstaster, Multimedia-kontroll

Logitech Pilot Wheel Mouse retail

Microsoft Windows XP Home OEM Norsk versjon m/SP2 (N09-01175)

Samsung 19" CRT SyncMaster 957P hvit 1600x1200@76Hz, TCO99

Sum: 12507,- + ca. 200 frakt= 12707,-

Jeg regner med at jeg ikke trenger å argumentere for hvorfor dette siste oppsettet har bedre ytelse enn Dell.

Puh. Dette tok lang tid...

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Fint tilbud kennethdammyr. Hvilken Dell PC har du konfigurert Dim 8400?

Som du ser er det lagt til 1 år NBD. Dette er en tjeneste som koster rundt 1.000,- CAR tjeneste er OK, men skal du ha ennå billigere er det mulig å bestille kun Return to base service. Dette er den servicen de fleste webshop opererer med. Når du bestiller privat er kjøpsloven underlagt, og du har automatisk 3 år garanti.

Så da blir Dellpcen under 12.000,- og over 12.500 for Mamoz

Hvis du titter på ferdigoppsatte tilbud fra Dell er det fra 1.000 til 2.000 i "online" rabatt/månedsrabatt. Dette varierer fra tid til annen. Men konklusjon er da at Dell er billigere enn ferdigbygget fra webshop.

Så over til selvbygget.

Dette kan alle være med på er et bra tilbud. Men er dette løskomponenter som kunden selv setter sammen? Som du ser på siden står det: "Ved kjøp av komplett PC i stedet for komponenter ytes det 3 års garanti på Stasjonær PC. " Så hva er garantien. Iht kjøpsloven er det 1 år garanti på deler. Hvor lang tid bruker en på lete frem komponenter, undersøke known issue (F.eks har noen ramtyper konflikter med diverse hovedkort), bestilling, henting, bygging, installering av OS.

Minimum 3-4 timer. Så hva har du i timelønn hos din arbeidsgiver. 250-300 kr. Da er vi på ca 1.000,- på bygging. Jeg tviler meget sterkt på at du får sendt alt for 200 med postoppkrav. Husk at bare avgiften for postoppkravet koster over 50.

Likevell vil jeg påstå at dette blir langt dyrere med en Intelbasert løsing. Om Intel er AMD er best, er en helt annen sak.

SummaSumarium. Denne PCens faktiske pris vil være rundt 14.000, når du da finner ut at du glemte vifter, og må bestille en gang til. Da sitter du med en litt bedre spekket PC med 1år garanti, i motsetning til de som leverer ferdigpcer med 3 års garanti.

Da har jeg ikke tatt i betraktning om du får problem med PCen. F.eks. Problem med dårlig ytelse på disken. Disken gir kun 4 MB/s. Stammer problemet fra disken, eller fra kontrolleren? Med S-ATA er det faktisk vanskelig å feilsøke. Du får ikke byttet disken eller hovedkortet før du da kan bevise at det er det ene eller det andre.

Er det flere som ser poenget her?

Lenke til kommentar

Glemte vifter? Jeg kan ikke garantere for noe her, men jeg tviler personlig veeldig på at dell inkluderer kabinettvifter i kjøpet. Om du mener cpu-vifte, ligger denne under CPU-en (BOXED). Og bygging av netshop.no f.eks. som er nevnt, koster 350 kr, ikke 1000 kr. At du i det hele tatt drar opp timelønnen hos arbeidsgiver (250-300kr? kom igjen.) er litt beyond me. Man bruker fritiden til pc-bygging (om den ikke er spesifikt for en bedrift, hvorpå man uansett vil møte på en drøss av andre forutsetninger).

Lenke til kommentar

For de av oss som liker og KAN bygge pc`er så vil eg faktisk

påstå at selvbygd(hvis gjort rett) blåser dell ut av vannet 100% av tilfellene.

Med dette så mener eg ikke at alle 13 åringer som vet hvor skrujernet til

pappa ligger skal sette igang og skru selv.

Har du aldri bygd selv før, få en med deg som kan.

Men vil du ikke skrue og skal bare han en "pc" så for all means.

Da er jo dell som hånd i hanske for deg.

Men ikke påstå at dell er billiger OG bedre.

Hvorfor kan dell selge så billig? er det for at de taper penger

på hver pc? Eller for de bruker det simpleste av de simpleste

delene som kan oppdrives for penger og samtidig virke.

Konklusjon:

Du har Papir ytelse og du har reel ytelse.

Dell ser bra ut på papiret men de slitter litt med virkligheten.

Lenke til kommentar
Glemte vifter? Jeg kan ikke garantere for noe her, men jeg tviler personlig veeldig på at dell inkluderer kabinettvifter i kjøpet. Om du mener cpu-vifte, ligger denne under CPU-en (BOXED). Og bygging av netshop.no f.eks. som er nevnt, koster 350 kr, ikke 1000 kr. At du i det hele tatt drar opp timelønnen hos arbeidsgiver (250-300kr? kom igjen.) er litt beyond me. Man bruker fritiden til pc-bygging (om den ikke er spesifikt for en bedrift, hvorpå man uansett vil møte på en drøss av andre forutsetninger).

Dell leverer kabinettvifter på alle systemer ja. Tid er penger. Noen tjener over 200 kr timer, andre mindre.

Nå ser jeg at du kan endre oppsettene på ferdigPcene på Netshop. Disse gir da 3 år garanti. Problemet med disse sammenligningene er 2 forskjellige teknologier. Netshop gir ikke mulighet for å velge Intel løsning. Dell gir ikke mulighet for AMD løsning. Intel er vanligvis litt dyrere, men avgir mindre varme/støy pr Mhz

F.eks er AMD ubrukelig sammenlignet med Intel på FFdshow. (Missforstå meg rett. AMD har nyttenivået noen plasser, men du bør vite hva svakhetene til AMD er hvis du skal kjøpe)

Så konklusjon her er at to oppsett med forskjellige teknologier er vanskelig å sammenligne på pris.

Thorvald: Ingen har sagt at Dell er bedre. Dell er desidert billigst på Intel teknologi av det som er lagt frem her, OG har samme kvalitet som komponenter fra andre webshoper (F.eks har samme ram-merke samme kvalitet, til det motsatte er bevist.) Hvordan kan du påstå at f.eks Maxtor disker fra Dell er dårligere enn disker fra samme samlebånd, som selges via webshop. Nekter å tro at Trollmannen fra Oz driver alle webshopper i Norge. Hvorfor Dell er billigst er vel flere ting. Hvis noen er kjent med 70-80 talls kapitalisthistorie, kan lese om f.eks Toyota. Toyota-biler ble billigere enn tyske og amerikanske biler, OG hadde samme kvalitet.

Igjen. Hvis du skrur din egen PC, som de fleste har gjort noen ganger, så får du kun 1 års garanti.

Lenke til kommentar
F.eks har samme ram-merke samme kvalitet, til det motsatte er bevist.)

Kvalitet mja, mulig det men si meg da forskjellen på disse 2 under her.

1Gb kingston 1995 kr

Link

1Gb kingston 999 Kr

Link

Begge er ddr, begge er pc3200.

Ifølge dell så er det 1Gb med ram som selges....

Hvilken tror du de bruker?

Lenke til kommentar

Dell leverer kabinettvifter på alle systemer ja. Tid er penger. Noen tjener over 200 kr timer, andre mindre.

.

å sette sammen min nye pc og installere os raskere enn noen gang før KAN IKKE sammenliknes med å dra på jobb 3 timer

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Igjen. Hvis du skrur din egen PC, som de fleste har gjort noen ganger, så får du kun 1 års garanti.

Det er bare tull !!!

Det er ingenting som heter 1 års garanti etter norsk forbrukerlov.

Igjen må jeg få lov til å si til de som digger Dell noe så j**lig at hvis noe skulle oppstå med maskinen, så er du nødt til å sende inn hele sulamitten.

Når du kjøper en PC i deler, kan du sende inn kun den delen som evnt. det er feil med å få ny tilsendt.

Det var faktisk en tid der dell drev med den supre markedsstrategien at de annonserte KJEMPE billige PC'er til salgs.

Når du så gikk inn på web'en for å bestille, måtte du krysse av for ting

som mus, tastatur, diskettstasjon, etc, etc, etc. Ergo ble ikke Dell PC'en så fryktelig billig lenger.

Kan garantere at du får mye mer igjen for pengene om du bestiller i komponenter.

Når det er sagt vil jeg også si til deg som sa at AMD ble så varm i forhold til Intel, at dette også er bare tull.

Hvis du tar f.eks en Athlon 64 3200+ og kjører på boxed vifte, og gjør det samme med en Intel Pentium IV på boxed vifte, så produserer faktisk Intel like mye om ikke mer varme en AMD.

Men selvsagt: Hvis du digger Intel & Dell, så for all del kjøp den Dell'en.

-z00l-

Lenke til kommentar

Dessuten har du en mye bedre følelse innabords når du har bygget den selv. Da er pcen ditt verk og du får et mye mer personlig forhold til den :)

edit: Dessuten kan du overklokke en pc kjøpt fra nettbutikk,det kan du vel ikke med dell? Correct me if im wrong

Endret av El-Hadji
Lenke til kommentar

Litt rart at ingen drar fram overklokking her selv om trådstarter ikke har nevnt noe om det.

Så lenge man holder seg innen for rimlige grenser og passer på tempraturen er det ikke noe problem.

det er ikke noe problem å få en AMD 3000+ til å yte likt som en AMD 3500+ men da stiller det litt andre krav til komponentene du velger ut.

dell bruker stort sett hovedkort fra Intel og som kjent så er ikke Intel så kjempe gla i de som vil overklokke.

Og det er et stort - for dell.

Det er min mening da.

Edit: El-Hadji var litt før meg

Endret av NeVa
Lenke til kommentar

:p - Det er da ikke måte på hva søreiøse råd og peronlige ubegrunnende meninger og tulleråd Dere gir trådstarter. Er vel ingen tvil om at Dell gir bang for buck, hvis en skal ha intel. Men går da sterkt ut fra at det er en maskin for spill trådstarter skal ha, og da er det for øyblikket AMD 64 3xxx + som gjelder.

Til Dell fantasten, det koster mellom 300 - 400 kr å få de fleste seriøse wepshopper å sette samme , bygge pc for seg, de gir også om du vil 3 åpr garanti. Og nei du har ikke 1 års garanti på datadeler som skal vare, du har 2-5 år avhenging av hvilkn del det er, makan til tull og feilinformering. Derimot er det din egen feil at delen ryker er det akkurat likt som med Dell, garantien gjelder da ikke.

mit råd er rett og slett gå for en av de store wepshoppene sine måndens pc, klikk endre til du får den pc'en du vil ha, spiller du så sørg for at grafikkortet er ok.

For å oppsumer fordeler og bakdler med Dell

+ Ok pris / ytelse

- Absolutt ingen skrytefaktor

og ps, selv skal jeg bli skjelvende pensjonist før jeg tar i en ferdigbygget maskin, MEN det vil ikke si at jeg anbefaler han å bygge selv, og vel vel PC, og PC eksperter - få iallefall ikke en av de selvutnevte pc eksperten som så vidt har bygget en maskin til å hjelpe deg, :tease:

Edit, det er like lurt som om å be meg om hjelp til rettskriving ;)

du kan f.eks lese litt her om gode tilbud til kr 10 000,-

Her

skulle jeg ha oppdatert den til kr 15000,- ville jeg ha gjort min handleliste sedd slik ut, vel jeg like ok lyd når jeg spiller, dine foreldre vil hate det, hehe. Skjermen vvet jeg ikke helt.

Antall Webpris Totalt

Komplett DinSide

- Miljøgebyr 100.8 pr stk kommer i tillegg.Varenr.: 308036

Lagerstatus: 1 stk på lager

Cooler Master Cavalier 3 Kabinett

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

MS Royalty Microsoft Win XP Home

MS Coa Label Microsoft Win XP Home SP2 N

MS XP Home SP2 Norsk

Manualer Microsoft Win XP Home SP2 Norsk

Keytronic Optisk Mus, Sort/Sølv,

Altec Lansing Høyttaler 5100

MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX

Nero Express 6.0 Norsk/Engelsk

CyberLink DVD Solution 3.0, 6Channel,OEM

MS Works 8.0 Norsk Cd medie + Coa

MS Royalty Works 8.0 Bundle

Norman Internet Control, 1 år lisens

Musmatte Blå 4/6mm

Støtsikker PC-eske

Infocare 3 års PC Garanti

SoftThinks Installation/Recovery

NEC DVD recorder ND-3520A IDE Black

LG 17" LCD L1715SS TCO-99 Silver

Fortron/Source Strømforsyning ATX rev2

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939,

Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA

PowerColor Radeon X800XL 256MB PCI-E

Keytronic Multimedia Tastatur,

Sony Diskettstasjon 3,5" 1,44MB Silver

14599.59 14599.59

Miljøgebyr: 100.8

Totalt: 14700.39

Og da har du vitterligende en ferdibygget og bedre spillmaskin en den der intel saken. (joda jeg er AMD FAN(pensjonist) med 3 års garanti.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...