Gå til innhold

hvordan få LOTR i 4:3?


chokke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke helt hva du ønsker å gjøre med bildet da? Ringenes herre-trilogien ble filmet i 2.35:1. Å omgjøre det til 4:3 innebærer en enorm komprimering i bredden (avlange fjes f.eks.) eller fatale tap av video (til høyre og venstre i bildet). Hva er det du ønsker? En funksjon som gjør hva?

 

Edit:

 

Filmene er vel filma i 16:9

Nja, som sagt 2.35:1, men der er jo 16:9 det nærmeste. Det er derfor du har store svarte striper oppe og nede selv på en 16:9 skjerm. Å strekke/blåse 2.35:1 til 4:3 er da håpløst, selv om jeg har hørt om folk som makter overgangen 16:9 -> 4:3.

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
Mange filmer som man kan velge i, er det fordi de har fjerna sidene eller hva?

Jeg trodde jeg var klin grønn her, egentlig. Det forrige innlegget skrev jeg på basis av det jeg tror er logikk.

 

Jeg tipper det, ja. "Pan & Scan" er et stort problem for folk som bryr seg og faktisk vet hva det innebærer. Det er å ødelegge filmer.

 

Her kan du se hva 2.35:1 -> 4:3/1.33:1 innebærer: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare/warandpeace.htm (Det er et ekstremtilfelle, men det er flere selskaper som kutter slik av filmene de lanserer.)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar
men hvordan vet man hvilken som er original da?

Man ser vel gjerne det.... Den som ikke har kutta bort noe av bildet, og ikke har strukket/krympet bildet på noen måte. Det pleier vel ikke å være noe stort problem å finne ut dette vel? Er ikke veldig ofte jeg har fått opp valg mellom 4:3 og 16:9 på en dvd-film..

Lenke til kommentar
2,35:1 = 21:9 = stygt!

 

Det kan instilles på tv-et til "normal" for 16:9 eller "Zoom" for 4:3

Hm...Må si meg uenig der. Det som er STYGT er å dra bildet ut. Noen enige?

 

Tror ikke jeg hadde orket å se en hel film som er strukket fra 2.35:1 til 4:3... Det må jo se helt jævlig ut. Tror Peter Jackson hadde snudd seg i grava (selv om han lever i beste velgående) av å se LOTR strukket til 4:3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...