Gå til innhold

Hjelp!Jeg tror jeg har virus:(

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg kjøpte en ny PC for over en måned siden, med:

Intel Pentium 4 prosessor(3,40 GHz), 320(2x160) GB harddisk, 1024 MB minne og 256 MB skjermkort.

Jeg avsluttet pc'en som vanlig for noen dager siden, men da jeg startet den dagen etter fikk jeg en melding om at en del av windows var blitt skadet og at jeg må starte den fra CD'en eller trykke på "r" for å skifte til skjerm et eller annet. Men uansett hva jeg trykker reagerer den ikke.

Jeg prøvde å slå pc'en av, så på igjen, da fikk jeg en annen melding: CV/CG-R955256T-NF F2, det var det liksom. Og pc'en reagerer heller ikke uansett om jeg trykket på alle knappene på tastaturet.

Tredje gang prøvde jeg igjen, og da dukket det på skjermen med mange rutete linjer med mange forskjellige farger, smile fjeser og smilie faces. Huff...

Fjerde gangen fikk jeg frem 3 meny valg:

Press [ESC] Switch Screen, [F2] BIOS Setup og [F8]Boot Device. Jeg valgte da F2 med BIOS setup, men da jeg var der i ca.1 min kunne jeg ikke navigere med piltastene, allså har pc'en hengt seg igjen.

Jeg gir opp!!

Jeg fikk ikke med meg noe cd da jeg kjøpte pc'en og har heller ikke tatt backup av mine filer.

Høres dette ut som om jeg har fått virus på PC'en eller??huff..:cry:..........hvis jeg har fått virus, hva skal jeg gjøre???Må jeg vente til etter påske for å få den på reparasjon? eller kan jeg gjøre det på egen hånd???

Er det mulig å ta ut mine filer på en eller annet måte eller er det alt for sent?? :cry:

Håper på å få hjelp snart.

Takk på forhånd

Hilsen

SS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke vært inne å bølla i Win32 mappa? Fikk nesten det samme problemet da jeg installerte SP2, og PCen hang seg. Da skjedde dette, utenom smiliene da. Jeg bare formatere og siden har PCen funka som en drøm..

Men i og med at du får disse smiliene så er det nok et virus ja. Vet du om noen suspekte sider du har vært inne på, mailer du har mottat, e.l før problemet kom?

Lenke til kommentar

Hei pcmannen!

Nei, jeg har ikke vært på noe rare sider eller åpnet noen rare e-poster i det siste. Tror faktisk at brødrene mine lastet ned noe filer som jeg ikke vet hva det er kanskje :no:

Jeg har heller ikke vært inne på Win32 mappa og fikla med det.

Men nå som jeg har virus, hvordan kan jeg da redde mine filer før jeg formatere pc'en da???Er det mulig?og hvordan gjør jeg det?

MVH

SS

Lenke til kommentar

Hei LA8464!!

Nei, det går ikke an å trykke på f8 en gang.

PC'en ser rarere og rarere hver gang jeg slår på maskinen.

Denne gangen er det svart og hvit, mens sist gang var skjermen lyse grønn da jeg slo den på. :no::cry:

Huff.............jeg gir opp :cry:

Lenke til kommentar

Jeg tror rett og slett ikke du burde redde noen av filene dine..

Det der ser helt håpløst ut.

Formater, og start helt på nytt, uten noen ting på PCen.

Sett på passordbeskyttelse også, slik at brødrene dine ikke får lasta ned noen rare filer!

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det du sier der skal være mulig ja.. Har gjort det en gang, og det fleste filene kom med.

Om viruset fortsatt vil være der, kommer litt an på hvor viruset ligger.

Ta en virusscan, og finn ut i hvilke mappe viruset ligger. Ligger det i Program Files tror jeg det vil fortsatt være der (sier ingenting sikkert, for dette er ikke mitt sterkeste omeråde). Ligger det i Windows mappa tror jeg det er borte når du legger inn Windows på nytt. Men uansett.

Gjør som du først sa, legg Windows inn på nytt over den gamle, og formater etterpå, for det er sikkert mange infiserte filer..

Lenke til kommentar

Tror det skal gå å installere XP Pro oppå Home Edt.

Jeg ville anbefalt å bruke Professional, i og med at den er LITT mer avansert enn Home Edt.

Egentlig tror jeg ikke du merker så stor forskjell..

Håper du får fjerna det viruset da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...