Flatin Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Kan noen hjelpe meg å "finne igjen" Ubuntu? Har en disk med XP på hda1, Ubuntu på hda3 og Mandrake på hda7. Etter at jeg installerte Mandrake, forsvant Ubuntu. Dvs Mandrake skreiv over oppstartslasteren. Etterhvert har jeg klart å legge til oppstart av hda3 (Ubuntu) i lilo, men det ser ut som om den starter med kjerna fra Mandrake? Ihvertfall funker nær sagt ingenting i Ubuntu lengre. Ikke nettverk, lyd, touchpad etc. I Mandrake kan lilo endres fra kontrollsenteret. Finnes det noe tilsvarende i Ubuntu? Jeg har ikke funnet noe . Mandrake trenger jeg egentlig ikke, jeg bare installerte det for å teste. Flatin Lenke til kommentar
Velmont Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 kan du leggje ut LILO-conf-fila di? Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) installer ubuntu's lilo på hda3, og start hda3 i mandrake's lilo akkurat som du starter windows. EDIT: Går sikkert an å mounte opp ubuntu's filsystem i mandrake og få mandrake lilo til å starte opp den. Endret 26. mars 2005 av Terrasque Lenke til kommentar
Flatin Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 kan du leggje ut LILO-conf-fila di? Nå ble det til at jeg brukte Grub istedet. (Mandrake bruker lilo som standard) Men løsningen ble å editere /boot/grub/menu.lst på Mandrake-partisjonen. Etter litt prøving og feiling fikk jeg omsider lagt til Ubuntu, bl.a ved å sammenligne med menu.lst i Ubuntu. Ulempe: Tok meg noen timer studering, litt bannskap, venting etc. Fordel: Jeg lærte noe nytt, har full kontroll på hva som startes hvordan, og jeg ble tilslutt ganske så glad Utdrag fra den opprinnelige menu.lst i Ubuntu: title Ubuntu, kernel 2.6.10-4-386 root (hd0,2) kernel /boot/vmlinuz-2.6.10-4-386 root=/dev/hda3 ro quiet splash initrd /boot/initrd.img-2.6.10-4-386 savedefault boot Utfordringen var å sette riktig "root" hd0,2 , Mandrake brukte nemlig hd0,7 Og å få riktig navn på kjerne og initrd-fila. Så neste spørsmål: Hva skal jeg skrive i fstab for å få full lese og skrivetilgang til hda6? Slik det er nå har jeg bare skrivetilgang til rota, men jeg vil ha full tilgang til alle underkataloger også. hda6 er konvertert fra ntfs til fat32, derfor den utkommenterte linja. Jeg prøvde først å bare endre ntfs til vfat, men da blir jo rettighetene feil. Utdrag fra fstab: /dev/hda6 /mnt/win vfat # /dev/hda6 /mnt/win vfat defaults,ro,umask=0277,uid=1000,gid=100 0 0 /dev/hda1 /mnt/win_c ntfs defaults,ro,umask=0277,uid=1000,gid=100 0 0 Takker for alle svar! Flatin Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 spørsmål 2: nedenfor står det hva du skal skrive i fstab for å få skrivertilgang til din fat partisjon: /dev/hdxx /mnt/win vfat user,rw,uid=1000 1 0 x1=hvilken harddisk fat partisjonen ligger på x2=hvilken partisjon det er dette er iallefall det jeg bruker i min fstab fil. funker greit det. lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå