Gå til innhold

Kondensator knekt

HoaXed

Anbefalte innlegg

eller?? er det håp kanskje?

Klarte å knekke en sån lilla 'syllinder' ting, og når jeg skulle starte den nå piper den fire ganger, så kommer det ikke noe på skjermen.. Men er nemlig ikke sikker på om det er den lilla tingen som er feilen..

Er det noen som kan hjelpe.. Vill ikke bytte hk nå..

Er ett gammelt hovedkort..:p

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm den lilla tingen som ser ut som en sylinder er nok mest sannsynlig en kondensator...Du skal ha mye flaks om du klarer å lodde den på slik at dette vil fungere... :dontgetit:

Dersom du skal forsøke ...MÅ du få tak i en loddebolt som er beregnet for elektronikk lodding...dette er loddebolter som ikke gir ut likestrøm på loddetuppen.....

Ønsker deg lykke til med loddinga :thumbup:

Lenke til kommentar
Hmm den lilla tingen som ser ut som en sylinder er nok mest sannsynlig en kondensator...Du skal ha mye flaks om du klarer å lodde den på slik at dette vil fungere...  :dontgetit:

Dersom du skal forsøke ...MÅ du få tak i en loddebolt som er beregnet for elektronikk lodding...dette er loddebolter som ikke gir ut likestrøm på loddetuppen.....

Ønsker deg lykke til med loddinga  :thumbup:

Takk for hjelpa.. Skal prøve;)

ganske nysgjerrig på hvordan du klarte detta jeg...

Skulle skjære av en bit av kabinettet med saga, og komm tillfeldigvis borti.. :whistle: Klarte oxo å bøye noen IDE pinner.. :blush:

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Skulle skjære av en bit av kabinettet med saga, og komm tillfeldigvis borti..  :whistle: Klarte oxo å bøye noen IDE pinner.. :blush:

Skjærte du i kabinettet med hardware i? er du gal :no: :!:

Nja.. Bare hovedkorta da men.. Ingen unnskyldning:P

Lenke til kommentar

Ta ut hovedkortet. På baksiden vil jeg tro du finner 2 loddepunkter til det som trolig er en kondensator. Du kan A: prøve å fjerne det loddetinnet som ligger det, trykke kondensatoren inn og lodde den på med nytt tinn, eller B: varme opp tinnet og så dytte kondensatoren nedi. Sistnevnte er litt vanskelig da du ikke klarer å varme opp begge punktene på likt.

Snabel: Gir ut likestrøm på loddetuppen? Etter det jeg har forstått så gir ikke loddetuppen ut noen form for strøm, verken veksel eller likerettet, men at det ligger en varmetråd inni loddebolten, og loddetuppen er skrudd fast i loddebolten, og da vil varmen fra loddebolten gå over i loddetuppen.

Lenke til kommentar

Har aldri hørt om loddebolter som gir spennnig what so ever jeg da men...

Kom med et forslag til ting som blir loddet som ikke har med elektronikk eller andre strømførende saker er du snill....?

Lenke til kommentar

Ja, du kan skaffe deg noen tynne ledninger. Hvis ikke kan du prøve å varme opp tinnet med en loddebolt, og bare presse den nedpå. Jeg hadde nok gått for ledningene.

MERK: Kondensatoren kan være polarisert, det vil si at den har en + pol og en - pol. Kondensatoren pleier å være merket med f.eks minus på den ene siden hvis den er polarisert. Hvis den er polarisert MÅ du få den riktig vei ned på hovedkortet.

Check it out! innlegg #1000 :)

Endret av Azton
Lenke til kommentar
Har aldri hørt om loddebolter som gir spennnig what so ever jeg da men...

Kom med et forslag til ting som blir loddet som ikke har med elektronikk eller andre strømførende saker er du snill....?

Nei ikke jeg heller :p

Men jeg så på en loddefilm (woho, på skolen så vi en 1 timers film om BARE lodding! time of my life :roll: ) at det var noen som loddet sammen noen rør som ikke var spenningsførende.

Lenke til kommentar
MERK: Kondensatoren kan være polarisert, det vil si at den har en + pol og en - pol. Kondensatoren pleier å være merket med f.eks minus på den ene siden hvis den er polarisert. Hvis den er polarisert MÅ du få den riktig vei ned på hovedkortet.

Nei da, du får mye morsommere resultat hvis du setter den på feil vei :wee:

Mye utprøvd på GK elektro :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...