Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg sitter å klør meg i huet mellom Nokia 3230 og Nokia 6680.

Har kommet frem til at jeg foretrekker joystick som styringsgreier, og 3230 har jo en mye nicere pris.

Men 6680 har jo g3, slik at jeg kan bruke den som et modem å få internett overalt. Noe som selvfølgelig koster 14kr megabyten og er altfor dyrt til å bruke fornuftig.

Men dette blir kanskje billigere etterhvert ? Hva tror dere ?

Har Chess Abbonement.

Hvordan er det å sørfe via EDGE mot UTMS ? Mye tregere ?

Er det andre store forskjeller fra 6680 mot 3230 som dere kan se. vet at de ikke er så kett tilgjenglige enda, og ikke mange av dere har mye erfaringer med dem men...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg lyst på 6680, men jeg vurderer også å gå for Samsung Z500 hvis den kommer ut i andre kvartal i år - vi får se. Har også litt lyst på den 3G-telefonen fra Siemens med innebygget GPS, men da må jeg jo vente helt til september eller noe sånt, og så tålmodig vet jeg ikke om jeg klarer å være :p

Angående samtalepriser for 3G og slikt: Sjekket nettopp prislisten hos 3 i Sverige, siden de jo har hatt 3G-nett en stund allerede (tenkte kanskje prisene har stabilisert seg litt sånn sett). Prislisten finner du på denne linken.

Slik jeg tyder disse prisene, koster det like mye å ringe med vanlig tale mellom mobiler som det koster med videosamtale over 3G, og dataoverføring over 3G koster 10 kr pr MB. Kan man kanskje regne med at prisene vil bli noe i likhet med dette i Norge etterhvert? Vi får nå se, mistenker vel at det blir noe dyrere i Norge.

EDGE er treigere enn UMTS. Tror Edge har en maks overføringshastighet på 200kbit/s, mens UMTS har 384kbit/s. Men UMTS har en ganske høy latency/PING (300ms sånn ca). Dersom det samme gjelder for EDGE vil muligens forskjellene muligens bli ganske små når det gjelder surfing, men overføring av større filer vil fortsatt være ganske stor.

Edit: Dette må vel være den lengste posten jeg har skrevet på lenge. :roll:

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Som sagt er ikke forskjellene i hastigheten så utrolig stor.

Det er likevel noen forskjeller som er greit å ha med:

6680 har en mye mye sterkere prosessor enn 3230, og alt går derfor mye kjappere. Menyer osv. er mye bedre å bruke.

6680 har stereo mp3, 3230 har mono.

Skjermen på 6680 er litt bedre, da den støtter flere farger. Dette er dog ikke stor forskjell.

Lenke til kommentar
...

Orker ikke gå inn på en diskusjon om det her, men da øynene ikke er digitale er det vel litt vanskelig å definere antall farger den kan se. Den ser nyanser.

Det er ingen tvil om at man ser forskjell på en skjerm med 32 tusen farger og en med 250 tusen.

Lenke til kommentar

Hvis man har Telenor koster det max 30kr dagen å laste ned med EDGE/GPRS/UMTS. Slik at det går ann å bruke det som modem uten å måtte betale så mye.

Prisliste

All bruk over kr 30 inkl. mva. pr. dag er gratis inntil noe annet blir kunngjort. Dette inkluderer ikke kjøp av varer og tjenester som ringetoner, videoklipp o.l.
Lenke til kommentar
Når det gjelder antall farger en skjerm støtter så har det lite å lite å si,da øynene oppfatter ca.32000 nyanser,oppløsning er det som teller mest

Det stemmer nok ikke. Man ser tydelig forskjell på 16bits fargedybde og 24 bits i allefall, og 16bits tilsvarer jo 65536 farger.

Eksempel: Med 16bits ser man tydelig skiller mellom de forskjellige fargene i f.eks. gråtoneskalaer som går fra 100% svart til 100% hvitt.

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom UMTS og EDGE er relativt stor, du vil merke forskjellen med en gang, hvis telefonen fks. skifter mellom UMTS og EDGE...

Har et UMTS kort på pcn, og forskjellen er nesten som natt og dag ;P

(Iallefall når jeg er vant med bredbåndshastigheter)

Ellers finnes det masse forskjeller mellom 6680 og 3230, (de fleste tingene er vel allerede ramset opp ovenfor) om du "orker" å betale for det; er ditt valg. Har du bruk for fordelene som 6680 har; kjøp den. Om ikke: Kjøp 3230. Vanskeligere enn det er det egnetlig ikke :)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Chess har vel ikke UMTS enda, så da må du skifte opperatør.

Har mailet Chess Kundeservice om dette tidligere og svarene er dette :

Vil man kunne bruke 3G ved deres abbonement ?

Hei.

Takk for din henvendelse.

Fra og med 1. mars ble UMTS nettet åpnet opp for Chess-kunder med

Telenordekning.

Slik at 3G vil fungere fint hos oss forutsatt at du ahr Telenor-dekning.

Kan ikke finne no prisinfo om dette på sidene deres.

Hva vil prisen for G3 data være hos dere ?

Betaler man pr. kb eller for tid man bruker  o.s.v

Hei.

Takk for din henvendelse.

Telenor som eier dette UMTS nettet har åpnet tilgangen for andre teleoperatører,

men foreløpig har de ikke klart et eget billingsystem for bruk av tjenester i

dette nye nettet. Slik at du nå i startfasen ved bruk av UMTS tjenester, betaler

for bruken av gprs med ditt Chess abonnement.

Hos Chess er prisen kr 14 pr MB. Det vil si at du betaler for datamengden du

laster ned, uavhengig av tiden det tar. Samtalepriser er de samme som tidligere.

På et senere tidspunkt vil det bli egne priser for bruk av tjenester i UMTS

nettet, dette vil bli kommunisert fra Chess gjennom vår nettside www.chess.no,

som fakturavedlegg og diverse annonser i nyhetsmedium.

edit av are: tillot meg å "fikse" quoten din

Endret av arehei
Lenke til kommentar

De fleste har vel ergret seg over at det tar lang tid å sende MMS

Med 3G skal visst dette ta kortere tid

Og siden små ergrelser som kommer ganske ofte sliter sterkt på sinnet så kan det jo være lurt å ta den som har 3G ;)

Dette er sterkt overdrevet, men jeg sier det likevel =P

Om du vil ende opp som en psykopat velger du 3230

Vil du leve lykkelig med en relativt stilig telefon velger du 6680

Kaos! :p

PS: Synes 3230 er ganske stygg

Også må jeg påpeke at mono mp3-spiller er rimelig kjipt etter hvert ;)

Lenke til kommentar
Hei

Når det gjelder antall farger en skjerm støtter så har det lite å lite å si,da øynene oppfatter ca.32000 nyanser,oppløsning er det som teller mest

Våre øyne kan se 10 millioner farger. På en mobilskjerm kan dette være vanskelig. Mye avhengere av kalibrering, lysstyrke på skjermen, eksterne lyskilder mm.

----

Trådstarter: Hvis vekten betyr noe. 6680 veier 133 gram og 3230 veier 110. Men jeg ville likevel valgt 6680 pga 3G så slipper du å kjøpe ny når du finner ut at du vil prøve videotelefoni :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke 6681 med i vurderingen? Regner med den blir en god del billigere enn 6680. Den har riktignok ikke UMTS, men innen seriøse UMTS-tjenester tilbys i Norge vil du nok være på utkikk etter ny telefon uansett.

Ang. farger: Antall farger har særdeles lite å si. Det er skjermkvaliteten som er vesentlig. Forskjellen på et 32K bilde og et 256K er umulig å se på en så lavoppløst skjerm som en mobiltelefon. Grunnen til at 256K skjermene ser bedre ut er ganske enkelt fordi de vanligvis er bedre - ikke bare viser flere farger. Bare sånn til opplysning: En normal skjerm har jo bare 40K piksler, og kan dermed ikke en gang i teorien ha mer enn 40K farger samtidig (og da er hver eneste pixel i forskjellig farge).

Har hatt en del telefoner og PDA'er opp gjennom årene og er sikker i min sak. 3650'en min (4096 farger) viser bilder med mye finere og bedre farger enn en Palm m515 med 65000 farger skjerm f.eks.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke 6681 med i vurderingen? Regner med den blir en god del billigere enn 6680. Den har riktignok ikke UMTS, men innen seriøse UMTS-tjenester tilbys i Norge vil du nok være på utkikk etter ny telefon uansett.

6681 er ikke med i vurderingen fordi jeg i utgangspunktet liker 3230 bedre i og med at den blandt annet har joystick o.l.

Grunnen til at jeg vurderer 6680 fremfor 3230 er nettopp fordi den har UMTS.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha valgt 3230 på grunn av den svake prosessoren. 6680 har vel like sterk prosessor som 6630, eller tar jeg feil der?

Men hvis du ikke bryr deg om det, så velger du 3230...

Endret av ^Cartman^
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt 6680 fremfor 6681 slik prisene ser ut nå i allefall - det er jo bare ca 450,- i forskjell i følge prisguiden? Kjedelig å miste både 3G og det ekstra kameraet (videotelefonimuligheten) når man ikke sparer mer enn som så...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...