Gå til innhold

Mitt første inntrykk av 350D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det ikke en funksjon i det kameraet så den skjønner hva som er "opp" på bilder.

 

Dette medfører en skranglelyd på andre Canonkameraer, da det ligger en liten metallkule inni der og registrerer hvilken side av kameraet som holdes oppover.

Jo, det er bilderetningssensor i kameraet. Men den lager ikke lyd. Er som sagt hengslene som lager lyden her i gården.

 

Egentlig ikke noe jeg irriterer meg over. Høres knapt.

Lenke til kommentar

Bladet Digital Foto (som kom i posten idag) har hva de kaller "Verdens første test av 350D".

 

De får ikke fullrost kameraet nok og kommer med følgende "terningkast" (10 er best)

 

Bildekvalitet 9,5 - Enda bedre bildekvalitet enn 300D og behersket støy helt opp til ISO 1600

 

Funksjoner 9,0 - Gode og gjennomtenkte, men ufleksible motivprogrammer. ISO 3200 Savnes

 

Brukervennlighet 9,0 - Rakst og nøyaktig. norsk meny, men LCD-skjermen er vanskelig å lese

 

Kvalitet/Pris 10 - Andre kameraer med tilsvarende bildekvalitet koster nesten det dobbelte

 

Er en veldig interessant test og jeg anbefaler de som er interessert i kameraet å lese den i sin helhet.

Lenke til kommentar

Heisann folkens!

 

Tenkte jeg skulle begynne å knipse litt flere bilder, og har kjøpt meg en 350, som jeg venter på i dette øyeblikk...

 

Nå følger det ikke med noe minne i det kit'et, så jeg har slengt på en vanlig Kingston-greie (1gb) i første omgang. Burde jeg heller kakke til med en microdrive på f.eks 2-4gb? Jeg er klar over at jeg da får plass til flere bilder (doh! :dontgetit: ), men det jeg tenker på er om noen kan peke ut fordelene med en MD kontra vanlig CF? Vil MD'en f.eks BRÅKE mye? Så er jeg selvsagt også klar over at Kingston lett kan tangeres på responstid, da...

 

Ellers noen som vil slenge inn noe tips om hva en nybegynner kan trenge for å få glede av et temmelig overkill kamera (for min del, altså). Fint om noen kanskje også kan tipse om en bok som kan forklare noen grunnleggende prinsipper...

 

mvh

R.G

Endret av rugro
Lenke til kommentar

Microdrive "bråker" ikke i det hele tatt. Du må virkelig konsentrere deg for å legge merke til noe lyd, hvis du da er i stand til å høre noe.

 

Jeg har brukt MD først på Sony F828, og nå på 350D. Min MD er på 4 GB og fungerer utmerket.

 

Ta en tur på biblioteket og se hvilke foto bøker de har der. Hovedprinsippene for digital fotografering er stort sett de samme som for analog. Tenker for eksempel på valg av riktig blender, lukkerhastighet osv for og oppnå ønskede effekter. Disse, og mange andre grunnleggende teknikker bør man ha forståelse for, det gjør fotograferingen mer spennende. En av mange fordeler med digital fotografering er at man kan eksperimentere uten å tenke på filmruller og fremkalling.

Lenke til kommentar

Men med tanke på responstid, hvordan er MicroDrive da? La oss tenke oss en serie på 10 bilder. Vil kameraet greie å bufre alt sammen, så det rekker å skrive det til MD'en, eller får du et delay?

 

Jeg er klar over at dette egentlig ikke er noe tema, idet man stort sett kjører one shot, men likevel, det er interessant å vite, synes jeg.

 

Det kule her er vel åpenbart at om man har 4GB, så kan man jo kjøre nesten 500 eksponeringer i RAW-format. Da åpner det seg muligheter i Photoshop, f.eks... Med tanke på ettereksponering og sånne ting... :yes:

 

 

R.

Lenke til kommentar

Har Microdrive selv, 2 GB. Fungerer utmerket på 350D. Nei, en MD støyer ikke. Du hører riktignok at harddisken benyttes, men omgivelsene reagerer ikke akkurat på lyden. Du hører lyden hvis det er helt stille.

 

Ulempen med en MD er at den drar mer strøm av batteriet enn et flash-basert CF-kort. Dette nettopp grunnet harddisken. Men det er ikke snakk om store forskjellen.

 

Og en serie på 10 bilder er ingen problemer med en MD.

 

Angående RAW så blir det vel en helv...s jobb å behandle 500 bilder etter en helgatur ? :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, kameraet passer vel heller ikke best i henda mine, og jeg har ikke store hender. Men likevel må jeg si at jeg liker det, fordi det ikke er sååå mye å dra på.

 

500 RAW-bilder.... Hmmm.... Tjah, det kan jo fort ta litt tid, det. Det var mest for eksempelets skyld, altså...

 

Kjip pris, da, på MD'ene, foreløpig....

 

;)

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd 350 med det ekstra batterigrepet?

 

Da jeg var i butikken og prøvde kameraet synes jeg det virka for

lite og pinglete for mine hender.

kansje det ekstra batterigrepet hadde vært tingen

 

              :p

 

 

Jeg kjøpte det ekstra batterigrepet, og er superfornøyd med det. Det er gummiert, og gjør at kameraet mer balansert og bedre å holde i. Alle funksjoner er duplisert på vertikalgrepet (scrollehjul, utløser, eksponering, fokuspunkt og Av). 350D med og uten batterigrep er to helt forskjellige kameraer :)

Spesielt hvis du bruker litt tyngre/lengre objektiver, gir batterigrepet bedre balanse. Og så ser det fett ut.

 

Det følger med et "brett" du kan sette inn 6AA-batterier, fint hvis du er ute på lang reise uten lader. Ellers er det plass til 2 batterier av samme type som fulgte med 350D´en (det følger ikke med ekstra batteri til batterigrepet).

 

Jeg kan anbefale vertikalgrepet på det varmeste, og har det konstant skrudd i på mitt 350D.

Endret av voidM
Lenke til kommentar

Har også batterigrepet, og det er helt supert.

Har det som regel påkoblet, men de gangene jeg ønsker å ha minst mulig kamera å dra på, legger jeg igjen grepet. Utrolig herlig å ha et lite og hendig speilrefleks, med muligheten for batterigrepet for større grep og mer stødighet.

 

Så jeg sier meg helt enig i hva voidM sier.

Lenke til kommentar

Hvordan monteres det, da?

 

Peller man ut det batteriet som sitter inni kameraet fra før, eller må man bestille seg TO nye ekstra, slik at kameraet totalt har TRE batterier? (Da blir det jo litt kroner ut av det, mener jeg...)

 

Kan noen oppklare dette for meg? Jeg er gira på å kjøpe meg et slikt grep for å bedre... ja, nettopp, GREPET ;-)

 

Ellers blir det noe optikk også etterhvert. Har skjønt for lengst at strikking f.eks ville vært en langt billigere hobby, men who cares så lenge det er gøy!

 

 

R.

Lenke til kommentar
Hvordan monteres det, da?

 

Peller man ut det batteriet som sitter inni kameraet fra før, eller må man bestille seg TO nye ekstra, slik at kameraet totalt har TRE batterier? (Da blir det jo litt kroner ut av det, mener jeg...)

 

Du åpner opp batteriluka, tar denne av (en liten hengsel), tar ut batteriet og stikker batterigrepet inn i hullet under kameraet :dribble:

 

Så skrus vertikalgrepet fast i stativåpningen. Enkelt, tar ca. 20 sek.

 

Det er en egen luke i batterigrepet som kan tas ut. Her setter man inn batteriene. Du kan enten bruke bare det ene som du har fra før, eller sette inn et ekstra. Det følger med en ekstra "plate" som du kan bruke hvis du vil benytte vanlige AA-batterier (6 stk).

 

Det er jo greit å kjøpe et ekstra batteri hvis du kjøper vertikalgrepet, men du må altså ikke ha to batterier.

Lenke til kommentar

Batterigrepet til 350D...dere sier at det vanlige batteriet tas ut, for å gi plass til batterigrepet. Betyr det at man ikke kan bruke det vanlige batteriet samtidig som batterigrepet er på?

 

Hadde håpet å gå rundt med tre batterier jeg... to i batterigrepet og ett på den "vanlige" plassen... :dontgetit:

 

En annen ting: Kan man kombinere AA-batterier og kamerabatteri i batterigrepet?

Lenke til kommentar
Batterigrepet til 350D...dere sier at det vanlige batteriet tas ut, for å gi plass til batterigrepet. Betyr det at man ikke kan bruke det vanlige batteriet samtidig som batterigrepet er på?

 

Hadde håpet å gå rundt med tre batterier jeg... to i batterigrepet og ett på den "vanlige" plassen... :dontgetit:

 

En annen ting: Kan man kombinere AA-batterier og kamerabatteri i batterigrepet?

Alt er vel besvart tidligere.

 

Etter hva jeg forstod av innlegget tidligere her:

 

Man tar ut batteriet og setter det i grepet. kan bruke samme batteri, men på et annet sted. man kan bruke to vanlige batterier, eller ett batteri + aa.

 

Mulig det siste var feil. vet ikke hvor stor plassen er inni der.

Lenke til kommentar
Batterigrepet til 350D...dere sier at det vanlige batteriet tas ut, for å gi plass til batterigrepet. Betyr det at man ikke kan bruke det vanlige batteriet samtidig som batterigrepet er på?

 

Hadde håpet å gå rundt med tre batterier jeg... to i batterigrepet og ett på den "vanlige" plassen... :dontgetit:

 

En annen ting: Kan man kombinere AA-batterier og kamerabatteri i batterigrepet?

Batterigrepet stikker inn i batteriluka, derfor må du ta ut batteriet som vanligvis står i ditt 350D. Du kan putte dette + ett batteri til inn i batterigrepet.

 

Eller så kan du istedet ta ut disse batteriene og sette inn 6 AA-batterier.

 

Så; Enten 1 eller 2 NB-L2-batterier, eller 6 AA.

Endret av voidM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...