Gå til innhold

Hvilket rockeband fra sørstatene låter best?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Rock fra sørstatene (eller tilsvarende musikk) er konge. Selv synest jeg at Lynyrd Skynyrd er en god kandidat.

Hei,

Jepp - Lynyrd Skynyrd er bra.

I samme sørstats 'boogierrock' genre har du også:

Molly Hatchet ('Double Trouble Live' er et konge album)

Doc Holliday

Blackfoot

Georgia Satellite

Rossington Collins Band

Southern Rock Allstars

Lenke til kommentar
Vel, hvis du mener såkalt 'Sørstatsrock', hvilket jeg tror du gjør, er min definitive favoritt ZZ Top

Hei,

Man kan vel neppe kalde ZZ Top for et sørstats rockband.

I de 35 år jeg har hørt på ZZ Top - har dei endnu ikke greit å spille en versjon av 'Free Bird'. Har heller aldrig sett dei spille live med et sørstatsflag i bakgrunnen.

Indtill dette sker vil jeg tillate mig å kalde dei for et Texas BluesRock Band - ikke noget mer end det!

Edit: Jepp - ungdommerne roter med definitionerne og begreberne!

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Indtill dette sker vil jeg tillate mig å kalde dei for et Texas BluesRock Band - ikke noget mer end det!

Javel, men jeg har hørt ZZ Top definert som et Søstatsrockeband flere ganger før. De har kanskje ikke spilt med Texas' flagg i bakgrunnen, men de er da Texas-patrioter...

Hei,

Muligt de har spilt med et Texas flagg i baggrunnen - men dei har ikke spillt med et sørstatsflagg i baggrunnen.

Tror du sku lese lidt om den amerikanske borgerkrig og lytte lidt Lynyrd Skynyrd sine tekster. Da vil du få greier på begrebet 'sørstatsrock'

Ikke mange amerikanere der liker låten 'Sweet Home Alabama' - uten om 'vaskeegte' sørstatsfolk.

Hint: "The South Will Rise Again" :thumbup:

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar

Alamo (fra texas) er et av de beste sørstats bandene jeg har hørt.

ZZ top var veldig bra, men er ikke rare i dag i forhold til hva de var. Albumer som Rio grande mud, Tejas og Dequello er blandt deres beste.

Forgjengerne; Moving sidewalks og American blues hadde også sterke album

Vil også nevne bandene Black oak arkansas, Point blank, 38 special men sørstatsrock er ikke akkurat det jeg hører mest på

Endret av groenn
Lenke til kommentar
ZZ top var veldig bra, men er ikke rare i dag i forhold til hva de var. Albumer som Rio grande mud, Tejas og Dequello er blandt deres beste.

Forgjengerne; Moving sidewalks og American blues hadde også sterke album

Hei,

Enig her :thumbup:

Fra og med "Eliminator" mistet dei bakkekontakten og ble til et "MTV DiscoRock" band.

Moving Sidewalks bandet med Billy Gibbons er også bra ja.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Sørstatsrock - rock fra sørstatene.

Texas - en sørstat.

Texasbluesrock - sørstatsrock.

Hei,

Hmmm...! Tydeligt at ungdommer ku ha gavn av å læse noget musikkhistorie.

PS. Geografien har du fått med dig :thumbup:

Mvh

Kimmer

Oh yes....vi gamlinga vet at det ikke handler om bare geografi når det gjelder dette...

Kimmer, hva med Allmann Brothers?

T'Weed

Lenke til kommentar
Hei,

Beklager, men det er nok ikke det det går på. Det jeg vil fram til er vel at det rett og slett er et definisjonsspørsmål. Det er klart du har rett med tanke på at et rockeband fra sørstatene ikke nødvendigvis spiller "sørstatsrock", på samme måte som et rockeband fra Bergen godt kan spille sørstatsrock. :shrug: Personlig har jeg alltid sett på ZZ Top som en del av sørstatsrocken, men hei, jeg skal ikke påstå at jeg har rett. At de befinner seg i noenludne samme spekter er det dog ingen tvil om. :]

Lenke til kommentar
Hei,

Beklager, men det er nok ikke det det går på. Det jeg vil fram til er vel at det rett og slett er et definisjonsspørsmål. Det er klart du har rett med tanke på at et rockeband fra sørstatene ikke nødvendigvis spiller "sørstatsrock", på samme måte som et rockeband fra Bergen godt kan spille sørstatsrock. :shrug: Personlig har jeg alltid sett på ZZ Top som en del av sørstatsrocken, men hei, jeg skal ikke påstå at jeg har rett. At de befinner seg i noenludne samme spekter er det dog ingen tvil om. :]

Enig med HalTan, og siden jeg og er en "olding" så må det vel bety noe :p

Sørstatsrock er en sjanger som band kan begi seg ut på, uavhengig av nasjonalitet.

Lenke til kommentar
Oh yes....vi gamlinga vet at det ikke handler om bare geografi når det gjelder dette...

Kimmer, hva med Allmann Brothers?

T'Weed

Hei,

Jo da - Gregg & Duanne Allman - sammen og hver for sig! Bra det :-)

Mange andre også - Johnny Van Zant, Little Feat osv

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Hei,

Enig med HalTan, og siden jeg og er en "olding" så må det vel bety noe :p

Sørstatsrock er en sjanger som band kan begi seg ut på, uavhengig av nasjonalitet.

Jo det er sant, sørstatsrock og sørstatsband kan være helt forskjellige ting. Feks Alamo som jeg nevnte spiller ikke sørstatsrock i det hele tatt, men ZZ top hadde et klart sørstatspreg på musikken i sin tid mener jeg. Men de forandret seg ganske mye fra rundt Eliminator som Kimmer nevnte

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...