wola Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Quote: Den 2002-07-01 20:26, Mr.Garibaldi skrev:Wola> Hvis 70+ FPS er ok, er ikke GF4'en på litt tynn is her i max quality? Sånn siden den ikke greier mer enn 45,42 fps.... I Commanche 4 suger begge kortene, men P taper klart... I Q3 demo4 derimot, ligger de begge veldig nærmed hverandre... (Kun 5 fps forskjell)Man ser noe lignende i Ut2k3, men P ligger da noe lenger bak, enn i testen over... (Men ingen av dem greier over 70 fps, annet enn i 640*480)Men la oss se på gjennomsnittet av disse spillene:Her ser vi det ikke er så langt mellom de to kortene...Og en ting som er veldig viktig å få med seg her er at GF4 ble testen uten AF, noe som nok hadde senket hastigheten med over 30%! hvis det var brukt... Du kan regne det ut selv her.... Tror det skulle være det meste jeg ikke har snakket for mye om i den andre tråden Wola linket til... Det er faktisk ganske lurt å lese fra side 5 og utover på den siden for å få et godt innblikk i pros/cons av parhelia imo... Konklusjonen min er at det er et bra kort, med et stort potensiale, men en for dyr prislapp for øyeblikket... Og med bedre drivere tror jeg vi vil se P slå 4600...(Ihvertfall hvis du oc'er kortet med 20mhz (5te post)...)Samt at jeg prøver å vise at når P ikke oppnår spillbare hastigheter, så gjør ikke 4600 det heller... Så de 20 fps'ene til wola faller litt bort når 4600 ikke greier mer enn 30....02$<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Mr.Garibaldi på 2002-07-01 20:29 ]</font> jau kan stemme at begge kortene er under 70 fps i nesten alle testene med max quality, men det er også min hensikt å henvise til det. For når det ikke er spillbart under 70 fps er det da ikke mulighet til å spille på max quality noensinne pga at den lave fps'en blir en for stor irritasjon!! det betyr igjen at man må skru av/ned aa, fa etc. Men når man skrur ned aa (, fa etc.) på Parhelia så blir bare ytelsen DÅRLIGERE!!! altså, du må skru helt av aa (, +fa blablabla). Hva er så da vitsen me å tilby det når en ikke bruker det på Parhelia?! På nvidia kan du skru ned litt av aa'en, og så går ytelsen opp! Dermed er EGENTLIG eyecandyen (med andre ord grafikken :smile:)bedre på G4 uten for lav fps. sier du til den da Gari? [ Denne Melding var redigert av: wola på 2002-07-02 00:01 ] Lenke til kommentar
wola Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Quote: Den 2002-07-01 20:32, Ar`Kritz skrev:En ting er i alle fall sikkert: Jeg hadde ikke hatt noe i mot å spille Q3 med tre flate 19 tommere foran og rundt meg!Det er jo meningsløst å diskutere fps når skjermkortet ikke er ment til bruk i spilling i det hele tatt. hva er vitsen med den ultra gode aa'en og fa'en da? Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Quote: Den 2002-07-01 20:32, Ar`Kritz skrev:Det er jo meningsløst å diskutere fps når skjermkortet ikke er ment til bruk i spilling i det hele tatt. Jeg quoter fra matroxs' egen hjemmeside: Quote: For the ultimate gaming experience, Matrox Parhelia boards uniquely offer Surround Gaming for three- display game play, providing the most immersive 3D experience for many popular gaming titles Og hvem sa at dette kortet ikke var ment til spilling? Å bare for å kverrulere litt :smile: Quote: On bla bla bla, knuty said:Har det så mye å si..? Så vidt jeg vet støtter ikke et eneste spill noen DX saker.. Trodde de fleste spill brukte DX teknologi jeg... hmm... _________________ Amd XP 1600+ EPoX 8KHA+ bla bla bla [ Denne Melding var redigert av: amd_guru på 2002-07-01 23:59 ] Lenke til kommentar
wola Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Quote: fra http://forum.matrox.com/mgaforum/Forum8/HT...TML/001314.htmlIs the slower clock speed because of heat issues causing instability?With the shipping hsf, yes.------------------HaigMatrox GraphicsTechnical Support Manager her står det altså at hvis du overklokker Parhelia vil det oppstå instabilitet... sier du til den Gari? (hsf = kjøling) Quote: (fra samme plass som forrige quote)Hi,adding a larger HSF will give you maybe a 20MHz increase in clocks.If you want to get a bigger boost, you would have to increase our core voltage, which I can't get into on how to do that. If you do manage to do this, it will violate spec and also reduce the life expectancy of the chip.------------------HaigMatrox GraphicsTechnical Support Manager legg merke til a Haig sier KANSJE 20 MhZ. når en overklokker nedsetter man også levetiden for Parhelia. De sier også at det ikke er større kjøling på P fordi at det ville ta opp en ekstra pci slot i pc'en hvilket betyr at en får en mindre pci slot i pc'en når en overklokker!! Hva sier du til den da Gari? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 1. juli 2002 Del Skrevet 1. juli 2002 Quote: Den 2002-07-02 01:07, wola skrev: Quote: fra http://forum.matrox.com/mgaforum/Forum8/HT...TML/001314.html Is the slower clock speed because of heat issues causing instability? With the shipping hsf, yes. ------------------ Haig Matrox Graphics Technical Support Manager her står det altså at hvis du overklokker Parhelia vil det oppstå instabilitet... sier du til den Gari? (hsf = kjøling) Quote: (fra samme plass som forrige quote)Hi,adding a larger HSF will give you maybe a 20MHz increase in clocks.If you want to get a bigger boost, you would have to increase our core voltage, which I can't get into on how to do that. If you do manage to do this, it will violate spec and also reduce the life expectancy of the chip. legg merke til a Haig sier KANSJE 20 MhZ. når en overklokker nedsetter man også levetiden for Parhelia. De sier også at det ikke er større kjøling på P fordi at det ville ta opp en ekstra pci slot i pc'en hvilket betyr at en får en mindre pci slot i pc'en når en overklokker!! Hva sier du til den da Gari? At jeg trodde du tenkte litt lenger... Til det første: with the shipping hsf... Ikke noe problem å bytte den ut med en lik hsf i kobber som vil gi mye bedre kjøling... Og så lenge man har nok kjøling blir det ikke ustabilt... Når det gjelder levetiden, så er det hvis man øker core voltage, ikke hvis man bare øker core clock... en liten forskjell... Når det gjelder kanskje (rart at du merket det ordet, når du ikke fikk med deg de to andre jeg har kommentert...), så er det ikke akkurat policy i noe firma å si, ja vårt produkt overklokker ihvertfall så mye (ihvertfall ikke fra produsentens side)... Hvis Haig sier at den kan kanskje nå 20mhz med bedre kjøling, så er det mest sannsynelig at man vil oppnå en oc på 20mhz... Og når det gjelder størrelsen på hsf'ene... Tatt en titt på hva LeadTek har på sine GF4 kort? Det er noen massive kjølere, som ikke tar opp mer plass enn tillatt... Matrox har med andre ord brukt for lite ressurser på hsf'en, og bare klokket ned P, i stedet for å finne en bedre hsf... Og når det gjelder levetid... Siste jeg hørte regnet man levetiden på datakomponenter til å være ca. 10 år! Hvor mange her tror dere kommer til å bruke det samme kortet om 10 år?! Eldste pc'en jeg har er fra 96, og har aldri klaget på å bli oc'ed fra 100mhz til 133mhz... Og det er med passiv kjøling... Quote: wola typed:ermed er EGENTLIG eyecandyen (med andre ord grafikken )bedre på G4 uten for lav fps. sier du til den da Gari? Tja, at det resonnementet ikke har noe hold... IQ'en er bedre på P enn på GF4... Selv uten noen FAA eller AF ser P bedre ut enn GF4 med 4x FSAA... En annen ting du sier er at det blir en for stor irritasjon å spille med fps under 70... Jeg er uenig i det... Det er fullt mulig, så lenge FPS'en er konstant, og ikke fluktuerer på samme måte som den gjør på GF kortene... Så lenge man har et flytende bilde, og ikke får slideshow's innimellom, er det fullt mulig å spille... Det samme gjelder faktisk for de fleste oppløsningene til GF kortene... Når de får et stort kutt i fps, så hakker spillet, og man blir irritert... Så vidt jeg har hørt fra betatestere og folk som allerede har kjøpt P (de er tilgjengelige i utlandet), så merker man ikke noen sånne problemer med P... (Ta en titt her for å lese selv...) Og bare for å klare opp litt i terminologien: FAA = Fragment Anti Aliasing (tar bare kanter) AF = Anisotropic Filtering FSAA = Full Screen Anti Aliasing (tar hele skjermen) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå