Gå til innhold

Kamara til nybegynner

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer å kjøpe Canon 350D, men føler at det blir litt overkill, ettersom jeg ikke har noe særlig kunnskap eller erfaring. Har også sett på Canon 300D, men legger merke til at det er kun en høvding som skiller de to prismessig.

Har også vurdert å kjøpe et kompakt digital kamera slik at jeg kan begynne å eksprimentere litt på egenhånd, men er litt redd det blir å kaste bort penger hvis jeg skal kjøpe et speilfelekskamera senere uansett.

Så spørsmålet blir: Hvilket kamera kan dere anbefale til en nybegynner (helst digital speilrefleks)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer litt ann på hva du har lyst til å gjøre senere og penger. Tar du et par bilder i familieselskaper så kan det nok holde med et kompaktkamera. Har du lyst til å utvikle deg og leke litt med kamera så vil jeg anbefale at du satster på nevnte 350 eller lignende. Jeg har selv nylig kjøpt med digitalt speilrefleks. Jeg havnet på 20D. Noen av de grunnene til at det ble 20D istedenfor 300-350 var nok antall bilder pr sek, velge hvilket av de 9 fokuspunktene som skal gjelde (den muligheten har jeg brukt mye allerede). med mer. Men her teller prisen litt inn.

Det blir ikke noe overkill med valg av 350. Du kommer til å få deg et kamera som du vil ha glede av lenge, mulighet for å utvikle deg og eksperimentere pluss utvide sortimanget med tanke på objektiver, filter og blitzer.

Med korte ord. Legg deg på et nivå litt høyere enn hva du tror du har bruk for. Du kommer ikke til å angre.

Lykke til....

Lenke til kommentar

Selv har jeg startet med en Canon G5 - "avansert" kompaktkamra. Mener å huske at det i sin tid ble kalt "semiproft kamra". Et kamra "med en del" muligheter. ;) Legg merke til alle tøddlene som jeg benytter. Det jeg savner på min kompakte er f.eks. bedre vidvinkel, langt større zoom samt raskere autofokus. Du kan ta mange bra bilder også med et kompaktkamra. Det er litt kamra men mye på personen som vil være avgjørende for bilderesultatet.

I dag, 2 år etterpå, skulle jeg ønske jeg ventet litt, for så å kjøpe D70 eller 350D. Fordi nemlig: mulighetene med en speilrefleks er så umåtlig mye større. Og prismessig er prisen på speilrefleks i dag den samme som jeg gav for min G5. Har du speilrefleks, kan du inn i fremtiden mye enklere evt. utvide ditt sortiment - og da med et langt bedre resultat enn hvis du "trøkker" på div. "lekelinser" på din kompakte. Ønsker du senere å få deg en ennå bedre speilrefleks, beholder du dine objektiver og blitz og går kun for kamrahus. Et viktig spørsmål du må stille deg er: Hvilken typer bilder tar jeg nå, hvilke har jeg planer om å ta? Er det stort sett bilder av fester, venner, bursdag og julaften? Velg da et kompaktkamra - mye enklere å håndtere og siden putte i lomma. Ønsker du litt flere utfordringer, hvor bildene dine er nærbilde av fugler i tretoppen, bildeoversikt over bygda du bor i, til nærbilder av blomster og insekter - da bør du vurdere speilrefleks.

Lytt til dine følelser.

[edit][edit]

Ta en tur hit så får du ser hva jeg selv har tatt med mitt Canon G5 apparat. Gå videre til "teknisk" for å se bilde av apparatet. Dette bildet ser ut som om jeg har benyttet en mega vidvinkel. Bildet er "limt" sammen av 4-6 bilder - et program som følger med apparatet. Slik sett, trenger jeg ikke bedre vidvinkel. :cry:

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar

Takk for svarene :thumbup:

Jeg kommer nok til å ta et par "familiebilder", bursdager o.l. Men jeg vil egentlig begynne og eksprimentere. Ta landskapsbilder, dyr, fart(biler,fly).

Men hvilke kameraer er det som er en mellomting mellom kompakt og speil?

Lenke til kommentar

Min erfaring med kompaktkameraer er at de har treg autofokus. Det betyr at skal du ta bilder av ting i fart må du ha speilreflekskamera.

Skal du ta bilder av dyr må du ha et godt teleobjektiv. Det finnes kompaktkameraer med 10-12x zoom som du kan ta relativt gode bilder med, så lenge dyrene står stille. Men mye vil ha mer, og med speilrefleks har du muligheten til å kjøpe bedre teleobjektiver etter hvert.

Fordelen med kompaktkamera er at du får "alt", untatt vidvinkel, og som navnet sier er det kompakt. Ulempen er at det gjøres mange komprosmisser for å gi deg det. Med speilrefleks ender man gjerne opp med flere objektiver for å dekke ulike behov. Det kan være litt upraktisk på tur...

Jeg kjøpte nettopp Canon 350D som mitt første digitale speilreflekskamera, og det er MYE morsommere å ta bilder med enn mitt gamle kompaktkamera!

Lenke til kommentar

Ja... men kamaraet går vel greit ned i en tur sekk. Og så veier vel ikke Canon 350D så mye. Størrelsen er det eneste som taler for et kompaktkamera, men hvis man ser på de mellomkameraene som er nevnt over, så tror jeg at de er omtrent like store.

Lenke til kommentar

Jeg er også nybegynner og har kjøpt meg et 20D. Føler at det er et kamera man kan vokse i, og man slipper da å gå på en smell hvis man en dag innser at man mangler noen funksjoner i forhold til feks. 300D.

350D er et mye bedre valg, og et kamera jeg vil anbefale for en nybegynner. Det er definitivt verdt prisforskjellen med tanke på hva du får igjen.

Det går fint å ta med kameratet på tur. Anbefaler å kjøpe en liten fotoveske med plass til diverse utstyr. Det går fint over skulderen eller ned i ryggsekken.

Stativ er også kjekt å ha, men det trenger du strengt tatt ikke hvis du ikke skal ta bilder i mørket og/eller bilder med lang eksponeringstid. Jeg har kjøpt et lite praktisk stativ som heter Silk. Det er ikke mer enn 15 cm høyt i sammenslått tilstand og går lett ned i baggen.

Lykke til med handelen!

Endret av Klatresokk
Lenke til kommentar

Om du skal lukte på speilrefleks så 350D overkill kun i sammenligning med analoge speilrefleks. Om digitalt ikke er viktig for deg, kjøp et analogt og spar mange penger.

Et kompaktkamera vil aldri bli bortkasta penger. Speilrefelks er stort og mye å dra på. Kompaktkameraet kan du alltid ha i lomma. Disse to utfyller derfor hverandre, og det er greit å ha begge deler.

Men kompaktkameraet kan aldri gi samme fotofølelsen og gleden som et speilrefleks kan.

Jeg foreslår at skal du prøve, så gjør det skikkelig. Kjøp 350D.

Lenke til kommentar

Hei!

Sitter med akkurat samme "problem" og leser alt jeg kommer over av tester og diverse guider for kjøp av mitt første virkelige kamera.

Valget står nå mellom 20D og 350D, men jeg vurderer fremdeles et kamera som SONY F828. Tror dette er det eneste reelle alternativet til et digital speilreflekskamera, ettersom det er relativt rask, har god oppløsning osv. Men, jeg har hørt at det er veldig dårlig blender og at det kan være noe tregt med blits. Noen som kan bekrefte det?

Tror uansett at jeg ender med 350D siden det gir fantastiske muligheter for en nybegynner og helt sikkert vil bli brukt i mange år. Noen små morsomheter som at man kan ta større bildeserier med 20D går jeg imidlertid glipp av men tror prisforskjellen blir avgjørende til slutt.

:)

Lenke til kommentar
Hei!

Sitter med akkurat samme "problem" og leser alt jeg kommer over av tester og diverse guider for kjøp av mitt første virkelige kamera.

Valget står nå mellom 20D og 350D, men jeg vurderer fremdeles et kamera som SONY F828. Tror dette er det eneste reelle alternativet til et digital speilreflekskamera, ettersom det er relativt rask, har god oppløsning osv. Men, jeg har hørt at det er veldig dårlig blender og at det kan være noe tregt med blits. Noen som kan bekrefte det?

Tror uansett at jeg ender med 350D siden det gir fantastiske muligheter for en nybegynner og helt sikkert vil bli brukt i mange år. Noen små morsomheter som at man kan ta større bildeserier med 20D går jeg imidlertid glipp av men tror prisforskjellen blir avgjørende til slutt.

:)

Sats heller på et 300 eller 350D istedet for et f828 Sony kamera.

Jeg vurderte å kjøpe meg 300D med en gang det kom, men vurderte også fuji film S7000. Jeg kjøpte sistnevnte men byttet det inn med et 300D for ca 1/2 år siden. Angrer på at jeg ikke gjorde det riktige valget med en gang!

Så kjøp deg et Canon 300 eller 350D kamera! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...