Forumforumforum Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Som topic sier, kan en magnet ødelegge komponenter ? Tenker på en subwoofer under skrivepulten. Vet at CRT skjermer flipper helt. Men kan den ødelegge LCD skjerm ? Eller komponenter inne i toweret ? Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Ja, bla. hardisker. Hvor mye som skal til blir en annen sak.. Endret 26. mars 2005 av Jonas Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 komponenter, disketter, flashrom, harddisker(som jonas sier) og ikke minst, crt skjermer. men om du åpner en harddisk, finner du ofte to stk rimelig kraftige magneter. disse kan du blandt annet ødelegge skjermen med Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 så de som har med seg en subwoofer på tg nå tar en risiko ? sett flere som har med segf 15" sub. som _ikke_ er suroundanlegg som er laget for pc. Mao ikke er skjermet for magnetisme. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Nåja.. Jeg tror det skal en del til. Det er jo magneter inni hardisker selvom magnetisme ødelegger de. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 så de som har med seg en subwoofer på tg nå tar en risiko ? sett flere som har med segf 15" sub. som _ikke_ er suroundanlegg som er laget for pc. Mao ikke er skjermet for magnetisme. Tar en risiko vil jeg ikke si, duj kan ødelegget ting med magnetisme, men en liten sub er ikke sterk nok, i praksis vil du aldri ødelegge feks en harddisk på denne måten uten å jobbe hardt for det, og ønske det sterkt selv. AtW Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 en sub/høyttaler kan ødelegge dersom den er kraftig, uskjermet, eller får påvirke over lengre tid. eg har for eksempel ødelagt flere disketter og pc-deler ved å legge de oppå høytalere. for lenge siden hadde eg et akvarie ved siden av tv'n(120l)... over en del dager ble vannet forurenset og surt, og alle fiskene ble syke eller dødde. flyttet eg akvariet ble alt som normalt igjen. samme gjaldt planter. Lenke til kommentar
Shadowfax Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Hadde et lignende problem med HDD'er. Slaktet 4 stk Seagate 7200.7 disker i løpet av 4 mnd, før jeg fant ut at det skyldtes de store (og gamle) stereohøyttalerne til fadern som jeg hadde satt på hver sin side av pc'en. En HDD varte fra 5 til 30 dager før den begynte å måse om ødelagte filer, og deretter gikk det 2-5 dager før den slokna helt. Etter at jeg fant ut at høyttalerne kunne ha skylda, etter 4 mnd, som sagt, , flyttet jeg dem, og har ikke hatt noen problemer siden. Så min erfaring er at høyttalere som ikke er laget for pc-bruk (stereoanlegget var fra 1980 elns) kan i aller høyeste grad skade komponenter, også HDD. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Dette er nok en myte. Du må ha en temmelig kraftig magnet for å kunne ødelegge pcen i det hele tatt, LCD skjermer skal ikke påvirkes nevneverdig av en magnet, CRC skjermer derimot bør du holde unna magneter da fargene blir polarisert. Magneter i pc høytalere og subs skal ikke ha noen påvirkning på pcen. Endret 26. mars 2005 av Malvado Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 i de fleste suroundanlegg nå om dagen (nyere modeller) så er høytalerene skjermet. Men ikke min subwoofer :S Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hadde et lignende problem med HDD'er. Slaktet 4 stk Seagate 7200.7 disker i løpet av 4 mnd, før jeg fant ut at det skyldtes de store (og gamle) stereohøyttalerne til fadern som jeg hadde satt på hver sin side av pc'en. En HDD varte fra 5 til 30 dager før den begynte å måse om ødelagte filer, og deretter gikk det 2-5 dager før den slokna helt. Har mer tro på at det var for mye bass..! Lenke til kommentar
SebRam Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Litt artig å faktisk ta en magnet mot en crt skjerm. Prøv selv! Lenke til kommentar
theggenes Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 En høyttaler vil aldri kunne ødelegge en HD, selv om du legger disken oppå magneten til høyttaleren, det er rett og slett ikke sterkt nok magnetfelt til å ødelegge data på disken. CRT skjermer er vel eneste risikoen, men er du forsiktig så ser du fort hvor nærme du kan sette høyttaleren før det er noen fare: Sett på skjermen, plasser høyttaleren et stykke unna og flytt den nærmere helt til du begynner å se fargeforandring på skjermen. Lar du den stå så nærme over lengre tid vil nok skjermen få uopprettelige skader, men ser du ingen effekt på skjermen så er det trygt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå