Linu Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Hvordan lager man siste fra forumet ?? F.eks de 10 siste som har skrevet i forumet Forumet mitt ligger på http://www.altomdata.com Takk Mvh Linu Lenke til kommentar
eiga Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Hei! Litt reklame fikk vi jo her... :wink: Det skorter ikke på dine kunnskaper i HTML/PHP programering i allefall. Problemet ditt er vel DB relatert: Bruk et skript som plukker ut de 10 siste meldingene utfra dato/tid? Du har jo allerede ett dato/tid felt. Enklest er det jo dersom alle kategorier ligger samlet i samme tabell. Hvor mye det har å si på ytelsen (i forhold til sepparerte tabeller) blir en annen sak. Forslag til algoritme (ved sepparerte tabeller): En array (finnes vel i PHP?) med 11 element som tar vare på linken(overskrift) til posten med tid/dato. Plukk ut 10 nyeste elementer fra første kategori. (Under forutsetting at du oppertter noen først:) ). Reserver første element til å inneholde 'elste dato/tid', og bruk den til å sjekke 'gyldighet' på poster i andre kategorier. Når du finner en post som er 'ny', finner du fram posten som må ut først og erstatter den med den nye. Så oppdaterer du 1 element igjenn til rette 'dato/tid'. Vel dette var bare ett forslag fra min side, og mens jeg skrev dette kom jeg på noe som er lurere :smile: Lar det jeg har skrevet over stå til 'spott og spe..' (Hvorfor gjøre det vanskelig, når det er så enkelt..): select 'post-link' FROM EnTabell, enTil, OgEndaEN order by 'dato/tidfelt' Skriv så ut de 10 første postene.... Dette var vel det du ønsket? Lenke til kommentar
eiga Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Tillegg til posten min over! SQL kommandoen vil vel ikke fungere helt som den er presantert: Må ha en primærnøkkel (relaterte tabeller) for å bruke SQL som over(Kunne plukke bort 'kartetisk-produkt') og kanskje ha kvalifiserte tabellnavn. Uansett: Lykke til! Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 30. juni 2002 Del Skrevet 30. juni 2002 Sleng på "LIMIT 10" til slutten av SQL setningen, så løser du enda et problem. Lenke til kommentar
Linu Skrevet 1. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2002 Quote: Den 2002-06-30 23:38, ledigbrukernavn skrev:Sleng på "LIMIT 10" til slutten av SQL setningen, så løser du enda et problem. Kan du hjelp meg med det ?? Kan ikke så mye php ... Mvh. Linu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå