Gå til innhold

RAID, hvordan og hvilket?

sigen

Anbefalte innlegg

Må bare få kommentere "JV0": Tenk om ALLE bare forventet å få svar på spm., og INGEN gadda å sette seg ned å klure og rote i 15 timer bare for å få til en bitte liten ting. Til slutt ville det ikke vært mange igjen å spørre. Gnag på den du.

Du er sikkert i god gang nå, men i tilfelle ikke:

Skal du installere OS på nytt eller skal du bare sette opp et RAID-sett "utenom"?

Jeg antar første og gir følgende instruksjoner:

1. Oppgrader mobo-BIOS'en din til nyeste versjon.

2. Last ned nyeste Intel IARR og pakk den ut, les READ-ME filen der og følg prosedyren der for å lage diskett.

3. Plugg i diskene :)

4. Gå inn i BIOS, hopp ned til "Main IDE Configuration", følgende instillinger skal være på:

Serial ata bootrom= enabled

ide detect time out= 35

onboard ide op. mode= enhanced

enhanced mode support = sata

Gå så inn i "Boot" i rot-menyen og velg intel raid som "1st drive".

Gå inn på "Boot device priority", sørg for at "1st drive" er CD, "2nd drive" er "intel RAID".

Trykk f10, flekk inn winXP cd.

5. Mens du booter kommer du til å få en POST-mld. som sier noe sånt som "Press CTRL+I" to enter RAID config utility.

6. Du er nå inne i intel raid config, gå inn i "create raid volume", skriv inn et volum-navn og størrelse på stripen. Her velger du altså RAID0 eller en annen form for array. Velg så "create volume" og du er i boks etter en liten stund.

7. Når installasjonsprogrammet til WinXP begynder å laste etter reboot vil du se nederst på skjermen at det står "Press F6 if you need to install a third party driver..yadayada". Trykk F6, vent til du får melding om at installprogget ikke finner disk, så trykker du S for å spesifisere en disk, eneste valget du da får er "intel 82801 raid controller" eller noe slikt. Forhåpentligvis.

Så fortsetter du bare installasjonen som vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tommelfingerregelen for RAID er at hvis du ikke vet hvilken RAID du skal ha har du heller ikke bruk for RAID

Etter min mening er dette bare bullshit, for jeg vet at det er mulig å bruke RAID til å lage sikkerhet, kombinere to harddisker og sånne ting, det jeg ikke vet, er hvilke av RAID`ene som gjør de forskjellige tingene. Jeg ska ha RAID, har allerede bestilt diskene, så dette hjelper ikke posten.

Takk for hjelpen Atypic, men du tok dessverre feil; Jeg skal innstallere OS på ny, litt på grunn av at jeg skal formatere ssnart allikevel. Men jeg tror nok jeg skal finne ut av det nå, hvis ikke spør jeg bare her igjen.

Men det er sant det du sier, ikke spør om_alt_du ikke finner ut av med en gang, men det er ikke det jeg har gjort her heller: Dette har jeg ikke_noen_som_helst_peiling på (hvordan og hvilket, som tråden heter) og da spør jeg her, for å få litt hjelp. Jeg pleier å klare meg fint med: Meg selv (finne det ut med prøving, og litt feiling), google, og søkemotoren her på forumet.

Lenke til kommentar

Ja, nå har jeg mottatt diskene, og skal sette dem inn i morgen (skal brenne ut alt jeg skal ha, og så formatere) men: Jeg skulle laste ned Intel IARR, får beskjed om at det ikke er kompatibelt med mitt hk (eller noe sånn, husker ikke helt) det samme skjer når jeg skal laste ned til diskett. (Ikke noe å pakke ut)

Er det min skyld eller?

Lenke til kommentar

Anyone? Jeg vil gjerne få dette til å funke, men siden jeg fikk beskjed om at jeg måtte laste ned den siste versjonen av Intel IARR, men jeg fikk det til, tar jeg ikke sjansen nå.

PS: Hvis ingen har svart på dette innen klokken 22:00 i morgen, så gjør jeg det, og driter i hva som skjer, bommer jeg: Synd for meg, da prøver jeg igjen, lykkes jeg: ME HAPPY :D

Lenke til kommentar
Må bare få kommentere "JV0": Tenk om ALLE bare forventet å få svar på spm., og INGEN gadda å sette seg ned å klure og rote i 15 timer bare for å få til en bitte liten ting. Til slutt ville det ikke vært mange igjen å spørre. Gnag på den du.

Du er sikkert i god gang nå, men i tilfelle ikke:

Skal du installere OS på nytt eller skal du bare sette opp et RAID-sett "utenom"?

Jeg antar første og gir følgende instruksjoner:

1. Oppgrader mobo-BIOS'en din til nyeste versjon.

2. Last ned nyeste Intel IARR og pakk den ut, les READ-ME filen der og følg prosedyren der for å lage diskett.

3. Plugg i diskene :)

4. Gå inn i BIOS, hopp ned til "Main IDE Configuration", følgende instillinger skal være på:

Serial ata bootrom= enabled

ide detect time out= 35

onboard ide op. mode= enhanced

enhanced mode support = sata

Gå så inn i "Boot" i rot-menyen og velg intel raid som "1st drive".

Gå inn på "Boot device priority", sørg for at "1st drive" er CD, "2nd drive" er "intel RAID".

Trykk f10, flekk inn winXP cd.

5. Mens du booter kommer du til å få en POST-mld. som sier noe sånt som "Press CTRL+I" to enter RAID config utility.

6. Du er nå inne i intel raid config, gå inn i "create raid volume", skriv inn et volum-navn og størrelse på stripen. Her velger du altså RAID0 eller en annen form for array. Velg så "create volume" og du er i boks etter en liten stund.

7. Når installasjonsprogrammet til WinXP begynder å laste etter reboot vil du se nederst på skjermen at det står "Press F6 if you need to install a third party driver..yadayada". Trykk F6, vent til du får melding om at installprogget ikke finner disk, så trykker du S for å spesifisere en disk, eneste valget du da får er "intel 82801 raid controller" eller noe slikt. Forhåpentligvis.

Så fortsetter du bare installasjonen som vanlig.

Nu har jeg hatt Data som arbeid siden 89 dah... jobbet både for meg selv, for stort nasjonalt datafirma, kommune, bank og nu for en stor (etter norsk forhold) fabrikk. Og æ starta med data som hobby i 81-82, da det kom en Sinclar ZX 81 i nævan på mæ.

Kan fortelle da jeg jobbet for Cinet og fulgte din "tese" om å bare prøve selv (som mange ganger før), ikke i 15 timer men i 10 timer, før jeg fikk fiksa servern.

Så kom sjefen og kjefta... i håndboka sto det at hvis man plagdes en hviss tid så skulle vi skalere utfordinga vidre til 2. linje support, kunden skulle ikke lide så lenge...

Såklart skal man tenke selv, men man skal og vite sin begrensing og spørre andre. Og man skal ikke forvente å få svar overalt. Siden jeg har opparbeid meg endel erfaring i di åran jeg har jobbet med data og hadd det som hobby så er det en god del som spør meg om hjelp, og jeg er av den som har den (u)vanen med å svare med ett spørsmål. Men alt etter tid og anledning.

PS! du e ikke særli å skrive bruksanvisninger da :)

Lenke til kommentar

*sukk* jeg som hadde håpet at noen hadde svart på spørsmålet mitt nå :sad:

Trodde du som hadde jobbet med data like lenge som jeg har vært i live viste noe om dette, og kunne si noe om det, og ut ifra alderen min, så forstår du/dere vel at jeg ikke har råd til å bare prøve med to helt nye 250 GB S-ATA disker, og en maskin som er 5-6 måneder gammel?

Men hva var det som var galt med "bruksanvisningen" til Atypic? Ser det ikke jeg. :hmm:

PS: Så det er klart; Jeg vet min begrensning, og når det gjelder RAID, så har jeg en begrensning som stopper med å snakke om det; jeg har ikke peiling. Derfor opprettet jeg denne tråden, les: "hvordan og hvilket" Jeg ville vite hvilket RAID som passet for meg, siden jeg ikke viste noe om hva de forskjellige RAID`ene gjorde, så spurte jeg. Og siden jeg alikevel opprettet en tråd, så spør jeg likegreit hvordan, siden jeg heller ikke viste dette.

Men nok OT her; noen kan hjelpe meg? (ble litt langt svar dette)

Lenke til kommentar
*sukk* jeg som hadde håpet at noen hadde svart på spørsmålet mitt nå :sad:

Trodde du som hadde jobbet med data like lenge som jeg har vært i live viste noe om dette, og kunne si noe om det, og ut ifra alderen min, så forstår du/dere vel at jeg ikke har råd til å bare prøve med to helt nye 250 GB S-ATA disker, og en maskin som er 5-6 måneder gammel?

Fulgte desverre ikke med i tråden, bare så at noen hadde svart meg på noe jeg hadde skrevet.

Hvordan får du raid?

Du kobler til di 2 nye diskene dine til hovedkortet

Du går inn i Raid kontrollerns BIOS (Forskjelig tastetrykk alt etter hvem sin kontroller som er på hovedkortet)

Der velger du:

Raid 0 (var vel det du var ute etter), hvordan du velger Raid er og alt ettersom hva slags raidkontroller du har

Gir Raid'et ett navn, feks Raid_0

Finner valget hvilke disker du skal sette i Raid 0 (di 2 du koblet til)

Ting som Block size osv. lar du stå som standard (siden jeg stadig ikke vet hvilke raid kontroller du har så e det vanskeli å si noe her)

Så finner du ett valg som heter noe ala "Start Creation" alså for å lage Raidet

Hvis alt går som det skal så har du da 2 disker i Raid 0

Så er det å boote på Win CDen, trykke F6 under boot for å få lagt til windows driver for S-ATA og innstallere Windows

Er det en litt "bedre" Raid controller på hovedkortet har den med egne drivere og eget program for å administre Raid'et ditt.

Men som jeg har sagt i en tidligere melding, LES manualen

Ola Nordmann er veldig flink til å hive manualen og prøve seg fram, men faktisk så står det mye fornuftig i noen av disse manualene

Og jeg har ennå ikke greid å ødelegge disker med å prøve med forskjellige Raid konfigurasjoner, bare slettet all data på dem :)

Lenke til kommentar

Gjør ikke noe, jeg har ikke fått tid til å prøve meg på RAID enda. Takk for hjelpen, tror bok jeg skal kunne klare det nå. (håper jeg) Skal se om jeg finner ut noe i manualen, jeg kaster vanligvis ikke manualer, jeg bare leser dem ikke, eller skummer igjennom dem. ;)

EDIT: Lesestoff til bår jeg legger meg :cool:

Endret av sigen
Lenke til kommentar
Gjør ikke noe, jeg har ikke fått tid til å prøve meg på RAID enda. Takk for hjelpen, tror bok jeg skal kunne klare det nå. (håper jeg) Skal se om jeg finner ut noe i manualen, jeg kaster vanligvis ikke manualer, jeg bare leser dem ikke, eller skummer igjennom dem. ;)

EDIT: Lesestoff til bår jeg legger meg :cool:

Herran min hatt, lese manualer på senga???!!! Det e jo sovemedisin du lux

Lenke til kommentar

Ikke for meg, men jeg legger meg heller ikke før 3-4 tiden til vanlig, får menlig ikke såve når det er skole dagen etterpå, forstår ikke hvorfor. Men jeg blir trøtt når jeg legger meg tildig, vandrer rundt på skolen som er zombie. Så nei, det er ikke sovemedisin for meg ;)

Lenke til kommentar

Låner topic litt jeg :blush:

Men er det slik at den teoretiske ytelsen kan dobbles om man kjører RAID 1/speiler 2 disker mot hverandre? I så fall, er det noe praktisk ytelse og hente i å speile med 2 stk 36.6GB Raptor?

Edit: Er det noen annen RAID-modus som er direkte påtenkt ytelse?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

En ting: Har hørt at om jeg tar HDD`er som står i RAID (RAID 0) utav kontaktene sine (S-ATA) så mister jeg all data som ligger på diskene, stemmer dette? Jeg synes det er veldig merkelig, så etter min fornuft, så kan ikke dette stemme, for da hadde jo all data forsvunnet på vanlige S-ATA-disker også, eller?

Lenke til kommentar

H J E L P ! ! ! jeg har nå slettet alt på diskene mine, og fulgt annvisningene som jeg har fått her, så godt jeg kan (noe som ikke er i BIOS`en bl.a.) men når jeg skal innstallere windows, så får jeg bare beskjed om at det ikke er koblet noen disker til :sad: Noen som vet hva jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Låner topic litt jeg :blush:

Men er det slik at den teoretiske ytelsen kan dobbles om man kjører RAID 1/speiler 2 disker mot hverandre? I så fall, er det noe praktisk ytelse og hente i å speile med 2 stk 36.6GB Raptor?

Edit: Er det noen annen RAID-modus som er direkte påtenkt ytelse?

ekke helt sikker, men RAID 0 er kun mer ytelse- da "tror" pc'n at du har én hdd, selv om du har to - med RAID 0 skriver den på begge diskene samtidig, så deler av dataen ligger på den ene disken og deler på den andre...

egentlig ganske "usikkert" men en god del mer ytelse... :thumbup:

Lenke til kommentar
sigen Skrevet 07/04/2005 : 22:23

H J E L P ! ! ! jeg har nå slettet alt på diskene mine, og fulgt annvisningene som jeg har fått her, så godt jeg kan (noe som ikke er i BIOS`en bl.a.) men når jeg skal innstallere windows, så får jeg bare beskjed om at det ikke er koblet noen disker til :sad: Noen som vet hva jeg må gjøre? 

Høres ut som du ikke har innstalert riktig drivere under den "F6" delen av innstallasjonen. Evnt at du ikke har satt raid/sata innstillinger riktig i bios

Lenke til kommentar

Kan sikkert stemme det, men hvordan kan jeg velge hvilke drivere som innstalleres med F6? Det er jo boot fra Windows-cd`en, kan jeg ta den ut under innstalasjon? Finner diskene i BIOS, og har innstallert drierene som fulgte med hovedkortet, men windows finner fremdeles ikke disken(e)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...