Gå til innhold

RAID, hvordan og hvilket?

sigen

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg to S-ATA disker på 250 GB hver, og vil/må kjøre disse i RAID. Har hørt at det er flere forskjellige RAID, som RAID 0, 1, 5, osv. (ja, er helt grønn på RAID)

Lurer på hvilket RAID som er best, og hvordan jeg setter diskene opp i det RAID`et. Har et Asus P4C800-E Deluxe hk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil si RAID 5 er best, der kan du miste opp til to (?) disker og alikevel gjennopprette det ut i fra dataene som ligger på de tre andre. med det krever da fem disker og et eget kontrollerkort.

hvilken type du vil bruke er helt opp til deg, om du vil ha mye lagringsplass eller god sikkerhet.

i RAID 0 (striping) legger du sammen kapasiteten på de to diskene og får de til å se ut som en stor, men går den ene i stykker mister du alt som lå på de to.

i RAID 1 har du bedre sikkerhet, der får du bare kapasiteten til en disk, men hvis den ene går i stykker kan du gjennopprette det fra den andre disken.

0/1 er også en type, men dette krever fire disker, der har du både striping og speiling. du får kapasiteten fra to disker og har backup på de to andre (blaning av 1 og 0 altså).

Lenke til kommentar
jeg vil si RAID 5 er best, der kan du miste opp til to (?) disker og alikevel gjennopprette det ut i fra dataene som ligger på de tre andre. med det krever da fem disker og et eget kontrollerkort.

Noen feil her.

RAID 5 krever 3 disker (eller flere), du kan miste en disk og likevel beholde data. krever som regel eget kontrollerkort men vet at Silicon Image 3114 støtter RAID 5.

Noe helt nytt som har kommet er RAID 6, der kan du miste 2 harddisker uten å miste data, men krever da 4 hd'er(eller flere)

Resten er korrekt.

Lenke til kommentar

Tror jeg går for RAID 0 da, siden jeg alikevel har DVD-brenner, og over 1TB i brenne-DVD`er, og jeg er ute etter kapasiteten, ikke sikkerheten. Men så var det; Hvordan setter jeg dette opp? Takker for svarene jeg allerede har fått.

Lenke til kommentar
RAID 5 krever 3 disker (eller flere), du kan miste en disk og likevel beholde data. krever som regel eget kontrollerkort men vet at Silicon Image 3114 støtter RAID 5.

OK,

Det med RAID 5 var jeg ikke helt sikker på. Var bare noe jeg har hørt av en kar.

Gå for RAID 0 for høy kapasitet eller RAID 1 for bedre sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jaja, har fått med meg det at du hadde feil (it happens, even to the best) og jeg har allerede sagt at jeg skal ha RAID 0, pg.a. at jeg vil ha all kapasiteten, men hvordan setter jeg dette opp? (Beklager hvis dette hørtes surt ut, det var ikke ment som det)

Lenke til kommentar

OK,

Det med RAID 5 var jeg ikke helt sikker på. Var bare noe jeg har hørt av en kar.

Gå for RAID 0 for høy kapasitet eller RAID 1 for bedre sikkerhet.

Raid 5. Sikkerhet. Kan bruke 4 disker har jeg hørt...

RAID 5

Lenke til kommentar

Vil nå si at å kjøre raid 0 er som å kjøre bil uten bremser.

Skulle den minste feil oppstå på en av diskene er det 500 GB som går tapt.

Bedre å kjøre 2 x 250 GB her, og drite i raid i det hele og det store. Ser ingen

poeng med å kjøre raid på de 2 diskene.

Vil også si at det å kjøre raid generelt er dumt så lenge du ikke har et "skikkelig" raid kontroller kort. Skal ufattelig lite til før det oppstår en ørliten feil som ødelegger hele raidet ditt.

Tenk deg godt om en gang til !!!

Mvh

-z00l-

Lenke til kommentar

Hvilken kontroller har du?

Evt. hvilket hovedkort eller kontrollerkort har du?

Edit:

I lys av det zool her skriver, så vil jeg bare komme med min personlige erfaring: Jeg har kjørt stripe(RAID-0) på de fleste set-ups jeg har bygd de siste årene og det har enda ikke skjedd at jeg har mistet data. Jeg har kjørt RAID-0 med 3 disker. Det er nesten 3x I/O throughput til en enkelt disk. Tro meg - du merker forskjellen. Om du kan å bygge maskiner bra, passer på jording, skikkelig kjøling og kjører kvalitets-strømforsyning(er) så er risikoen minimal.

Endret av Atypic
Lenke til kommentar

Er helt enig med Atypic... har kjørt raid-0 siden de første Abit korta kom med highpoint kontroller og har enda til gode og miste noe data...

Men det er jo sant det som blir sagt at derom den ene disken feiler...så er stripa ødelagt...

Men diskene idag er såpass gode at jeg ville ikke brukt det som noe argument for å ikke kjøre raid...

Akkurat nå så har jeg 3x160gb, 2x120 og 2x36 i stripe... funker som fy... :cool:

Lenke til kommentar

ville ikke gått for raid 0 hvis du har wd disker på over 120 gig laget for 8 måneder eller mindre siden, da de har en tendens til å bli ødelagt..

skjedde med min egen disk etter 6 måneders vanlig bruk...

derimot, hvis du har disker som ikke på noen måte er "kjent" for å bli fort ødelagt, er raid0 sikkert et bra valg...

Lenke til kommentar
I lys av det zool her skriver, så vil jeg bare komme med min personlige erfaring: Jeg har kjørt stripe(RAID-0) på de fleste set-ups jeg har bygd de siste årene og det har enda ikke skjedd at jeg har mistet data. Jeg har kjørt RAID-0 med 3 disker. Det er nesten 3x I/O throughput til en enkelt disk. Tro meg - du merker forskjellen. Om du kan å bygge maskiner bra, passer på jording, skikkelig kjøling og kjører kvalitets-strømforsyning(er) så er risikoen minimal.

Risikoen for diskcrach er dobbel så stor med 2 disker som med 1 disk, helt enkel matematikk det.

Lenke til kommentar

Risikoen for diskcrach er dobbel så stor med 2 disker som med 1 disk, helt enkel matematikk det.

Helt enkel matematikk er det ikke. Risikovurdering (sett i forsikrings-sammenheng) er ikke akkurat ren aritmetikk, det er svært mange faktorer som spiller inn.

Men jeg sier at du har rett jeg, så er diskusjonen død.

Lenke til kommentar

Greit, diskusjonen tok seg vist opp mens jeg var i Stavenger i dag.

Atypic: Hovedkortet står i første post, det er et Asus P4C800-E Deluxe, har ingenting annet.

SGE7000: Det er ikke snakk om WD-disker, også nevnt i første post, det er snakk om 2 stk. Seagate Barracuda-disker, de som er på tilbud hos netshop denne uken (Greit, de var det den uken som nettopp var)

z00l: Har ikke noe raid-kontroller kort, utenom det som er på hk`et (hvis det er det, det står RAID 0 og RAID 1 på 2 av S-ATA-portene) Som sagt tildigere, er jeg heller ikke opptatt av masse sikkerhet, jeg tror at diskene er sikre nok, og uansett har jeg litt penger til brenner-DVD`er, har DVD-brenner, og har 200 DVD-plater fra før. (Ikke start en diskusjon om hva jeg trenger 500 GB til nå, diskene er bestilt, så det er det samme)

Virker ut som om dere kan dette Atypic og Snabel, kan en av dere hjelpe meg med å sette det opp? Så slipper vi mer OT her håper jeg, takk for at du stoppet det Atypic, og takk til alle som har svart, uansett.

Lenke til kommentar
Greit, diskusjonen tok seg vist opp mens jeg var i Stavenger i dag.

Atypic: Hovedkortet står i første post, det er et Asus P4C800-E Deluxe, har ingenting annet.

SGE7000: Det er ikke snakk om WD-disker, også nevnt i første post, det er snakk om 2 stk. Seagate Barracuda-disker, de som er på tilbud hos netshop denne uken (Greit, de var det den uken som nettopp var)

z00l: Har ikke noe raid-kontroller kort, utenom det som er på hk`et (hvis det er det, det står RAID 0 og RAID 1 på 2 av S-ATA-portene) Som sagt tildigere, er jeg heller ikke opptatt av masse sikkerhet, jeg tror at diskene er sikre nok, og uansett har jeg litt penger til brenner-DVD`er, har DVD-brenner, og har 200 DVD-plater fra før. (Ikke start en diskusjon om hva jeg trenger 500 GB til nå, diskene er bestilt, så det er det samme)

Virker ut som om dere kan dette Atypic og Snabel, kan en av dere hjelpe meg med å sette det opp? Så slipper vi mer OT her håper jeg, takk for at du stoppet det Atypic, og takk til alle som har svart, uansett.

Burde være en grei sak å sette det opp, du har Raid på hovedkortet. Det du trenger å finne ut er hvor du når kontrollern, det er forskjellig alt ettersom.

på di 2 PCene jeg kjører Raid på, er det å enable Raid i Bios slik at det kommer opp ett ekstra valg under boot (der du når biosen til Raid kontroller)

Prøvde å hente ned manualen fra Asus sine sider men såklart er supportservenr Bissi

Lenke til kommentar
Ok, takk. Ser om jeg klarer det, og hvis ikke: *Hjelp!* hehe!

er som det meste annet innen data, forbausende enkelt :)

Og du har lært det mest viktige innen data ser jeg, spørre om hjelp.

Uansett hvilken problem man får så er det omtrent sikkert at noen andre har hatt samme problem før, og dermed er det noen der ute som veit svaret :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...