Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Clutchen tar brått og skuring inn i revers


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, altså det er jo litt farlig og fastslå med sikkerhet over internett at du trygt kan kjøre videre- alt i orden!

Men om det bare er ut av et gir den henger, er det neppe clutchens feil. Og når du i tillegg har sjekket alle disse andre tingene, er det ikke så mye mer og si om clutchen.

 

Bytte girolje kan jo være et godt tips, dårlig/gammel girolje kan gi treg skift, og muligens kommer det lettere også ulyd.

 

Når Weesel også har samme problem på sin, og som nevnt den tilsvarende jeg lånte var også veldig vond, er det vel kanskje ikke umulig at en del av disse bilene er litt vonde på giringen? Skal nevnes at den jeg lånte var ikke noe problem og skifte gir på, det var bare usedvanlig følsom clutch.

Lenke til kommentar
Dette med giring fra 2. til 3. - henger igjen som i at selve girstanga "sitter fast" i to sekunder? Slik er nemlig min '96 460 2.0 også av og til ;)

Jepp, er noe sånt som du forklarer. Får vel se om jeg kan få bytta girolje på den etterhvert. Men er nok ikke clutchen sin feil siden jeg sjekket på denne, og alt så fint ut etter hvordan det sto i Haynes boka, så får satse på det er det da. Har bare merket at den henger ut av 2 gir, ikke noen andre. Ellers er den bare brå på clutchen, men er nok bare sånn denne bilen er. Noen som vet når giroljen bytes på service? Skulle vært inne på 105000, men er nå gått 110000. Var inne forrige gang på 96000, så skulle egentlig hatt den på service snart, men vet ikke om jeg gidder siden motoroljen ihvertfall er byttet på et annet verksted på 105000.

Lenke til kommentar

Fant ut at den rykkinga og det at den hang igjen hadde mer med at jeg slipper gassen for tidlig og for mye når jeg skal gire opp. Får derfor et veldig rykk i det jeg slipper gassen og virker som det er mest da den henger litt igjen. Gikk i hverfall veldig mye bedre når jeg slapp gassen litt seiner. Men brå på clutchen er den jo fortsatt, men begynner å venne meg mer til det nå da. Takker for svarene!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er nå gått over 2 måneder siden jeg skrev dette, og bedre blir ting i hvert fall ikke. Klarer bare ikke å få myke girskift ved turtall under 4000 - 5000 rpm. Når turtallet kommer så høyt slurer den endel slik at det går ganske mykt, under det blir det ett rykk når jeg slipper den ut omtrent alltid. Synes også det er veldig mye skurring inn i revers uansett om bilen står stille, vibrer også veldig i bilen når jeg setter den i revers. Har også merket at nesten uansett når jeg skal slippe ut clutchen og sette igang blir det endel vibrasjoner i dashbordet. Har fått hørt av begge foreldrene mine nå at den clutchen i bilen min er et mareritt omtrent fordi den er så vanvittig brå og det er vaskelig å beregne når den tar. Er slik nå at vi alle nesten synes bilen er vond å kjøre p.g.a dette. De har jo begge kjørt endel biler opp igjennom 30 år med setfikatet, og ingen kan huske at de har kjørt en bil med så vond clutch. Har egentlig litt vanskelig for å tro at alt er som det skal, men er det noen måter jeg kan sjekke om clutchen er utslitt? Hvor lenge varer de omtrent? Bilen er jo bare kjørt 110 000km, men er jo gamle folk som har kjørt den og de sliter jo gjerne endel på clutchen.

 

Og hvis det skulle vise seg at den er utslitt, hvor mye må jeg da beregne at det koster å bytte den? Kan jeg klare dette selv? Hvor mye er det som må skrus av? Må vel ut med hele girkassa for å få byttet? Har tilgang på et verksted med alt mulig verktøy og en grav.

Lenke til kommentar

Står helt stille hver gang! Kan la bilen står helt stille i 1 minutt for så å sette den i revers og den skurrer likevel. Noen som vet om det er normalt at det rister i dashbordet når du setter i gang på denne biltypen? Hadde vært veldig glad hvis clutchen i denne bilen kunne bli like god som den i bobla mi fra 1974!

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samma problemet i revers med min Chrysler Neon 97"

Noen ganger skurrer den å bråker veldig inn i revers, og andre ganger kommer den liksom ikke inn i giret så den bare står der å lagger en slags skurre lyd.

Noen ganger går det helt fint, men er ikke dette veldig skadelig for girkassa?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...