trondbue Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Har en 1996 Volvo 460 1.7 Turbo som jeg kjøpte for en måned siden. Denne har gått 110000 og er først kjørt av en voksen dame, så av en eldre mann. Den har hele tiden vært brå på clutchen, men oppdaget nå for ikke lenge siden at når du har kjørt fremover og skal ha den inn i revers kommer det en skurrelyd på vei inn i giret og bilen rister litt og turtallet synker litt akkurat da, akkurat som at du ikke har clutchen helt inne. Synes også den tar veldig brått når jeg slipper den ut som også pappa var enig i. Blir veldig lett rykking når jeg slipper den ut, spesielt når jeg skal gire opp fra 1 eller 2 gir. Er et veldig lite område der alt kommer. Går det ann å justere noe på dette eller høres det ut som clutchen må byttes? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Clutchen er noe man må bli kjent med, uansett bil....Ikke 2 biler av samme modellen er like engang, når de drar litt på årene. Så det er ikke sikkert at det er noe feil sånn sett. At den er slik du beskriver, å få i revers, skyldes bla. at det ikke er syncro på reversen. Kald olje kan også bidra til dette. Kan sikkert være andre ting, bare ga en liten opplysning. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Kan vel være at clutchen ikke løser helt ut når pedalen tråkkes i bånn, dette kan være årsaken til "skurringa" når du setter den i revers. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Kan vel være at clutchen ikke løser helt ut når pedalen tråkkes i bånn, dette kan være årsaken til "skurringa" når du setter den i revers. Det jeg også tenkte på. Virker som den ikke løser helt ut når jeg trykker den i bånn. Er dette noe som kan justeres eller? Er klar over at dette er veldig forskjellig fra bil til bil, men aldri vært borti en som tar så brått. Virker også som den henger litt igjen når du skal gire opp fra 2. Virker liksom som den sitter litt fast i 2 gir. Noen som vet om det er noe som kan justeres så den ikke tar så brått? Takker for svar! Lenke til kommentar
Bugbox Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 du kan jo prøve og justere clutchen..kanskje det blir bedre da!på min bil var det akkurat som om clutchen "sluret" når den kom opp i turtall.stilte clutchen og alt var bra Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Har ikke lagt merke til at den slurer noe uansett hvor mye jeg gir på, heller ikke på høye turtall. Det eneste jeg har merket er som sagt at den er vanskeligere enn andre jeg har kjørt å gire opp, særlig da fra 1 og 2. Virker som den henger igjen litt i 2 gir etter at jeg har tatt inn clutchen, akkurat som den ikke har sluppet helt. Også er det det at den skurer og rister når jeg setter den i revers. Men får se i Haynes boka å se om jeg kan finne ut hvordan man kan justere den. Men ikke noen som vet noe man kan gjøre for at den skal ta mindre brått? Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Høres ut som du blir kvitt disse problemene ved å justere. Du skal ikke se bort i fra at problemene med at clutchen tar brått, også forsvinner. Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Men får se om jeg finner ut av det når jeg kommer hjem igjen. Får nok ikke gjort noe før på tirsdag eller onsdag, så får lese i haynes boka da å se om jeg forstår noe. Takker for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Hei. Det kan jo hende du får justert det til noe, akkurat det med revers er jo gjerne som Opus har forklart, og også dette med forskjellighet er jeg forsjåvidt enig i. Men det høres jo ut som din er litt ekstrem da. Om du med tar brått mener at den tar langt inne er det en justeringsak, men om den tar på normalt sted på pedalens vandring er jeg ikke så helt sikker... Om det er snakk om clutchwire og ikke hydraulisk kan dårlig/slitt wire gjøre biler "vanskelig" å kjøre pent. Tar pedalen på normalt sted? Kjennes pedalen jevn og fin ut om du trykker den rolig ut og inn med motor av? Endret 28. mars 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Pedalen kjennes jevn og fin ut når jeg trykker den inn og ut med motoren av. Litt usikker på om den tar noe spesielt tidlig, ettersom jeg husker det tar den ca halveis ute, men skal sjekke dette imorgen. Er Wire på denne bilen ser jeg i Haynes boka. Har fri imorgen så får se om ikke jeg kan få gjort endel med bilen da. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Et lite tips til folk som har biler med Hydraulisk kobling Er det en hydraulisk clutch på bilen så sjekk veskenivået!! Koblingsveska kan bli dårlig akkurat som bremseveska kan bli, og skal faktisk byttes med gjevne mellomrom for å beholde en god pedalfølelse, det kan benyttes vanlig bremseveske på koblinga. Jeg kjøpte meg nettopp e brukt bil der det var akkurat samme problemet men en brå kobling, da jeg undersøkte vesken på koblinga var den ikke bare grumsete men det var vann i den også. Etter å ha tømte hele systemet og kjørte inn ny veske så ble clutchen helt fin igjen, husk også å bli kvitt ev luft også som måtte være i systemet Litt off Topic muligens men det er et godt råd. Endret 29. mars 2005 av zandro Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 er wire overføring på volvo 440/460 Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Vært ute å sjekket idag, og synes clutchen tar på normalt sted, ca halveis ute. Tar ikke langt inne. Funnet ut at det ikke er alltid den skurer på vei inn i revers, men etterhvert som den ble varmer skuret den noen ganger. Kan være det bare er fordi revers ikke er synkronisert og jeg er vandt til det på de fleste bilene jeg har kjørt. Men har også kjørt en VW 1300S fra 1974, og her har jeg heller aldri opplevd at den skurer, men kan vel kanskje ikke sammenlignes. Prøvd å lese litt i boka om å justere clutchen, og fant noe i Haynes boka som jeg har lagt ved som bilde. Har den som stikker langt ut på senere modeller. Men finnes det noe annet enn dette som kan justeres? Prøvde å måle den avstanden det står der, og fikk ca 31mm, så er jo greit nok det vel. Men synes clutchen er veldig brå, aldri vært borti en bil som har vært så brå på clutchen. Med at den er brå mener jeg at alt skjer på et veldig lite område. Tar som sagt på normalt sted. Endret 29. mars 2005 av trondbue Lenke til kommentar
Opus Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 De fleste biler har IKKE synkronisert revers. Lyden som føringen i revers lager, varierer fra kasse til kasse, og nå skal det sies at volvo er et av de bilmerkene som har mest bråkete revers IMO av bilmerker som jeg har kjørt. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 det at den tar brått skal du ikke tenke så mye på er min mening. da dette varierer så mye fra modell til modell og bilmerke til bilmerke. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 trondbue Skrevet 29/03/2005 : 15:01 Prøvd å lese litt i boka om å justere clutchen, og fant noe i Haynes boka som jeg har lagt ved som bilde. Har den som stikker langt ut på senere modeller. Men finnes det noe annet enn dette som kan justeres? Prøvde å måle den avstanden det står der, og fikk ca 31mm, så er jo greit nok det vel. Men synes clutchen er veldig brå, aldri vært borti en bil som har vært så brå på clutchen. Med at den er brå mener jeg at alt skjer på et veldig lite område. Tar som sagt på normalt sted. Ut fra hva du nå har fortalt og sjekket, tror jeg du bare skal venne deg til det. Jeg klarte ikke å se noe tall på den tegningen din, men om du har målt, pedalen tar ikke helt innerst, og det ser bra ut, samt at pedalen glir greit (ba deg teste uten motor kun fordi det er lettere å kjenne/høre da om wire er slitt). Jeg antar også at den ikke slurer, ettersom du ikke har sagt noe om det. Da gjenstår igrunn bare og innse at sånn er den... Volvo Du får trøste deg med at om du har den typen med lang arm, så kunne det vært enda værre. Lengre arm gjør pedalen lettere å trykke inn, og du får også et større "slureområde" enn den korte typen. Jeg kom forresten til å tenke på at jeg lånte en ca 96mod 460 for noen uker siden, og jeg har kjørt noen tusen forskjellige biler, men det var faktisk en av de få jeg ikke ble komfortabel med igangsetting/clutchen på før etter en god stunds kjøring... Kan selvsagt være tilfeldig, men jeg bare kom til å tenke på det... (jeg får vel hele Volvofanboyklubben på nakken nå... ) Revers er fortsatt som Opus sier. Pass på at du står helt stille. Om den liksom ikke vil i revers, prøv og slipp clutchen ut og inn en gang, og prøv igjen Zandro; er jo kanskje et tips og legge i den FAQ tråden det? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Får vel bare prøve å venne meg til den. Kjørte en del rundt i går og stoppet og satte igang igjen, og begyner å bli litt mer vandt til det nå, men er fortsatt noe dritt å gire fra 2 til 3, blir litt rykking der. Synes bare det var litt merkelig at pappa også reagerte på at den er så veldig brå når han kjørte den, han har jo kjørt en god del biler. Hadde en 96 Volvo S40 før og har nå en 01 V40 Diesel, men ingen av disse som har vært brå på clutchen eller skurra inn i revers, men får bare venne meg til det. Har aldri vært noe problem å få den inn i revers, bare det at den skurer så veldig av og til, men glir lett inn. Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 nå er det stor forskjell på en volvo s40 og en 460 96 modell begge to. Girkassene er forbedret.. så blir litt dumt å sammenligne.. Er det bare dritt å gire fra 2-3 når kassa er kald? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Er det bare dritt å gire fra 2-3 når kassa er kald? Vil igrunnen si den er minst like ille når den er varm, men om det blir værre eller ikke når den er varm er jeg ikke sikker på. Virker som om den henger igjen i 2. gir et sekund eller noe etter at jeg har tatt inn clutchen, er ganske hard å få ut av andre gir så ikke så lett å gire litt raskt opp i 3. Men får vel heller bare lære meg til at slik er det, finner nok ut hvordan jeg skal få det til bedre når jeg blir mer vandt med bilen. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 det du kan gjøre er å skifte olje på girkassa da.. til ATF olje.. gjorde det på min.. dette er automatgir olje som det stilles høyere krav til.. som kan gjøre det lettere å gire. Verd å forsøke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå