Manuel Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Det er 160Gb fordelt på tre partisjoner (2 NTFS og en FAT-partisjon). Det er altså snakk om "windows-partisjoner". Det begynte med at maskinen låste seg litt oftere enn en kunne forvente av Windows XP. Til slutt fikk jeg bare en feilmeldingen "A disk read error occured...." ved oppstart. For å stille en diagnose startet jeg da GNU/Linux (som ligger på en vanlig IDE-harddisk), og jeg kunne montere de to siste partisjonene. "c-partisjonen" kunne ikke monteres. Jeg tenkte som så at dette kunne løses like lett som alle andre "logiske diskfeil", så jeg stappet inn Windows XP-cd'en, lastet S-ATA-driverne og kjørte chkdsk. Dette gikk heller dårlig (unrecoverable problems), så jeg sjekket status med diskpart, hvoretter jeg kjørte fixmbr, for å så avbryte slik at jeg kunne kopiere alle kritiske data fra GNU/Linux før jeg skrev noe til harddisken. Til min store overraskelse ville nå INGEN av partisjonene la seg montere! Nå sitter jeg altså med dritt helt opp til ørene: Jeg har en Norton Utilities CD, men denne støtter helt åpenbart ikke S-ATA kontrolleren. At problemet forverret seg bare ved at jeg leste innholdet på harddisken vitner om at dette dreier seg om en fysisk feil ved harddisken. Kvitteringen er funnet frem, så MPX kan vente seg å få den i retur så snart jeg har fått reddet det som reddes kan. Spørsmålet er da: Hvordan kan jeg få lest innholdet på partisjonene? Kravene er at programmet er uavhengig av OS og at de støtter S-ATA-kontrolleren "Silicon Image 3112". Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Sett disken i en annen maskin, som har drivere i orden og prøve getdataback eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå