Gå til innhold

Ny PC til hjemmestudio-bruk


Anbefalte innlegg

Jeg skal investere i ny PC utpå våren og trenger derfor å planlegge litt. Budsjettet er foreløpig satt til 10-15 000, men det kan endre seg, i såfall vil det øke. Jeg kommer til å bruke denne til studiobruk, men også surfing, fritid og litt spill.

 

Jeg vil ha en maskin som holder en stund og har muligheter for fremtidige oppgraderinger av komponenter uten å måtte bytte ut alt.

 

 

Det jeg trenger:

 

CPU: AMD eller Intel? Vil ha en relativt kraftig CPU, denne kommer jeg også til å overklokke for å få maksimal ytelse. God kjøler trengs også.

 

Ram: Masse masse rask ram er viktig i en slik maskin. 1,5-2Gb er det jeg vil ha (trenger faktisk såpass til å kjøre tunge VST-er, lydspor og plugins).

 

PSU: Kraftig og god nok til å drive maskinen (hva ellers? :roll: )

 

Kabinett: God lufting, god harddiskplass er viktig. Lyddemping er ikke det viktigste, men et pluss.

 

Hovedkort: Har jeg ikke greie på, kom med tips.

 

Skjermkort: Gamere, hold kjeft, hehe.. jeg skal ha et helt greit kort, bra nok til å kunne kjøre nye spill ok, men ikke fra øverste hylle.

 

1 (kanskje 2) stykk LCD-skjerm, helst 19 tommer. Jeg skal ha en ok skjerm, ikke en super-1337 sak.

 

Lydkort: Veldig viktig, trenger et godt kvalitetskort til studiobruk.

 

1 stk Raptor 74GB, samt en 200-250 SATA (helst) disk.

 

Kabinettvifter.

 

 

Kom med tips om dere har noen :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen tips.

 

CPU: Gå for en mainstream-prosessor, P4 3.2GHz eller 3200+, og invester heller i et bra lydkort. Men for all del IKKE overklokk CPU!, du ønsker mest mulig stabilitet når du jobber med lyd. AMD/Intel er et fett, men noen programmer (Steinberg Nuendo bl.a.) støtter hyper-threading, så da kan du ta Intel.

 

RAM: Siden du ikke skal overklokke kan du kjøpe value RAM fra Kingston, Corsair e.l.

 

Skjermkort: Radeon 9600 np er vel det raskeste med passiv stock cooling. Eller 6600GT, men de bråker jo litt...

 

Lydkort: Bruk pengene her istf. på CPU etc. Det finnes en del semiproffe lydkort m/programvare til rundt kr 4000-5000: Mackie Spike (2 inn), Lexicon Omega (8 inn) (begge hos benum.no), Digidesign Mbox (2 inn, bundle med mic og ProTools LE). Alle har DSP hardware og belaster ikke CPU'en.

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Jeg ville også spart litt penger på cpu og gått for ett bra lydkort og to skjermer. Ved bruk av cubase o.l. har man gjerne en del vinduer oppe samtidig og man kan spare en del tid ved å slippe og klikke vinduer av og på. Jeg ville også holdt av litt penger til ett ålreit lydkort, og eventuelt en grei mikser, og/eller kontrollenhet, men med ett budsjett på 10-15k er det jo begrenset hvor langt en kommer. Det vil gjerne være forskjellig hva man trenger alt etter hva slags musikk man skal lage.

Lenke til kommentar

Ja, det med skjermene er jeg veldig hypp på. Jobber ofte i studio med 2 skjermer, og det er så utrolig mye mer behagelig enn å klikk klikk klikk klikke på åpne og lukke ditt og datt hele tiden.

 

Jeg er keyboardist og spiller inn keyboardting hjemme. Mye går gjennom VST, men jeg tar opp mye audio også. Uansett trenger jeg et bra kort. Kom gjerne med konkrete forslag, jeg er ikke så inne i lydkort-verden..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...