Gå til innhold

Sette opp dns server med bind9 i Slackware 10

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Ikke bare slave dns, all dns gjør.

Slave dns sender bare en AXFR-request (sett i kontrast til de vanlige A, AAAA og CNAME-requestene).

objorkum: Ja, jeg bruker også ns.hyp.net som slave. Jeg har også dynamisk ip, men som hos deg så skifter den aldri. Den jeg har nå har jeg hatt i snart ett år, og før det hadde jeg bare en annen siden jeg fikk denne ispen. Det eneste byttet jeg har hatt skyldtes at isp byttet hele ip-rangen sin, så i praksis har jeg fast ip. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
objorkum: Ja, jeg bruker også ns.hyp.net som slave. Jeg har også dynamisk ip, men som hos deg så skifter den aldri. Den jeg har nå har jeg hatt i snart ett år, og før det hadde jeg bare en annen siden jeg fikk denne ispen. Det eneste byttet jeg har hatt skyldtes at isp byttet hele ip-rangen sin, så i praksis har jeg fast ip. ;)

Ok, har eit lite spørsmål, tek det PM.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Siden jeg verken har maskiner eller fast ip til å drifte mine egne dns-servere har jeg bestilt domene m/ domenepakke hos domeneshop. Så kjører jeg tjenestene på serveren.

Skulle gjerne hatt et par maskiner til som firewall og filserver, så jeg slipper å kjøre alt på en.. hehe.

Lenke til kommentar
Siden jeg verken har maskiner eller fast ip til å drifte mine egne dns-servere har jeg bestilt domene m/ domenepakke hos domeneshop. Så kjører jeg tjenestene på serveren.

Skulle gjerne hatt et par maskiner til som firewall og filserver, så jeg slipper å kjøre alt på en.. hehe.

Du kan jo fint køyre DNS-server på den serveren du allereie har, og bruke Domeneshop sin DNS som slave.

Uansett, DNS kan vere innvikla, og med domenepakken kan du styre DNS, og du kan vel gjere det slik at du ikkje treng setje opp mailserver sjølv heller, slik at mailen går til Domeneshop sin mailserver.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ja, det kan jeg jo, men får ikke lov til å ha på maskinen hele tiden... Får bare 5 mailkontoer hos domeneshop...

Edit: Noen som vet hva jeg skal skrive under MX Host og subdomene? (må være et eller annet med .sysfile.net)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Ja, det kan jeg jo, men får ikke lov til å ha på maskinen hele tiden... Får bare 5 mailkontoer hos domeneshop...

Edit: Noen som vet hva jeg skal skrive under MX Host og subdomene? (må være et eller annet med .sysfile.net)

MX-host = Host til mailserver.

Subdomener kan du lage som du vil.

F.eks "www" skal peike til den IPen/hosten osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Ok. Men formen der man skriver det inn sto slik:

Subdomener: Prioritet: MX Host:

Så hva er meningen med subdomener da liksom?

Lenke til kommentar

Det er fordi du kan ha mailservere for subdomener. F.eks ein mailserver for subdomene.domene.com og ein for domene.com.

Lat subdomene stå tom om du kun skal ha for domene.com.

Prioritet har med kva for mailserver som skal prøvast først.

Eg har det slik:

MX 10 mail.objorkum.com

MX 20 relay.domeneshop.no

Dvs om min mailserver er nede, så vert mailen sendt til relay.domeneshop.no, som sender mailen tilbake til min mailserver når den er oppe at. relay.domenshop.no er då ein Backup MX.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Genialt!! Men "lytter" qmail på mail.sysfile.net (i mitt tilfelle)? Har ikke helt forstått hvordan man legger til brukere og sånt der, har bare lest life with qmail, men det stod ikke noe spesielt om hvordan man legger til brukere.

Lenke til kommentar

Nei.

Først må du gjere slik at mail.sysfile.net peiker til din IP. Då lagar du mail-subdomenet og peikar det mot din IP. Så set du opp mail.sysfile.net som MX host.

Qmail bruker vel brukarane på systemet akkurat slik som Postfix. Kan ikkje Qmail, men kan mykje innan Postfix.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Okei. Søren og at jeg installerte qmail... jaja, noen andre som har peiling eller vet om en god og forståelig guide?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

okei.. kom over en installasjonsguide på www.linuxguiden.no, men den tok ikke for seg mer enn installasjon. får lete mer da.. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Har funnet et program som kan legge til qmail-brukere via et web-grensesnitt, men får en feilmelding når jeg kjører ./configure:

configure: error: Unable to find your vpopmaildir, specify --enable-vpopmaildir.

Hva er vpopmaildir?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Okei... har bare ikke helt skjønt opplegget der, hvordan man kan bruke pop og sånt... Får se om jeg finner noe bra.

Lenke til kommentar

Vel, dei fleste POP-servarar brukar òg system-kontoane.

Dvs om du har ein brukar som heiter "brukar", og du sender ein mail til [email protected] (der domene.com har din server som MX host), så vil Qmail ta imot mailen og legge den i "/var/spool/mail/brukar" evt anna område. Når du skal hente mail frå POP3-serveren, må du logge inn (med eit mailprogram eller webmail som støttar POP3) med brukaren "brukar" og passordet til "brukar".

Om du skal bruke POP3-server, kan du setje opp Qpopper. Brukte den før. Treng ingen konfigurasjon, bortsett frå eit par når du kompilerar om du vil ha standalone server. Kan evt hjelpe deg med den.

Brukar vm-pop3d no pga den støttar virtuelle brukarar (meir avansert å få til).

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Okei, men synes denne tråden begynner å bli _veldig_ offtopic (ja, det er min egen feil...), så kan vi ta det på msn i kveld heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...