Gå til innhold

Sette opp dns server med bind9 i Slackware 10

Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Heisann.

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan få til å sette opp et domene med bind9. Hvordan systemet egentlig fungerer, og så videre.

Hvis jeg lager et "domene" på lokalnettet som heter f. eks. http://sysfile.mynetwork.com så kan ikke dette aksesseres utenfra, har jeg skjønt. Så hvordan kan andre som er utenfor aksessere dette? Og hvordan setter hostene opp domenene slik at de får www.hvasomhelst.net? Kan jeg lage et sånt domene med slackware serveren min hjemme?

Har søkt litt her og der, men synes det er vanskelig å lese sånne guider på engelsk.

aleks

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første, i fall du ikke har skjønt det, så må du kjøpe et domene før du kan bruke det.

For å få tilgang til en boks på lokalnettverket ditt som er bak NAT, så må du forwarde de portene du trenger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jotakk, jeg er ikke HELT grønn :) Men det jeg lurte på var hvordan de som selger domener gjør dette her. Jeg har hørt noe om root servere og sånt...

Lenke til kommentar

Jepp.

Kan anbefale domeneshop. Det einaste du treng er domenet (kostar svært lite for berre domenet, .com), så kan du setje DNS-servarar for ditt domene.

Kan legge til at å setje opp BIND ikkje er det enklaste i verden, men det finst ein super tutorial om du er interessert...

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Og hvor finner jeg den tutorialen?

Edit: sjekker bare litt på domeneshop, må jeg velge at jeg har egne navnetjenere eller skal jeg velge Domenepakke (DNS, epost og www-videresending) ? Om jeg må velge at jeg har egne navnetjenere, må jeg sette opp epostserver også da?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Og hvor finner jeg den tutorialen?

Edit: sjekker bare litt på domeneshop, må jeg velge at jeg har egne navnetjenere eller skal jeg velge Domenepakke (DNS, epost og www-videresending) ? Om jeg må velge at jeg har egne navnetjenere, må jeg sette opp epostserver også da?

Ja, då vert ingenting hosta av Domeneshop.

Eg har Domeneshop domene med domenepakke. Det eg brukar i domenepakken er DNS-administrasjonen. Der kan eg setje opp det DNS-oppsettet eg vil (slepp å setje opp eigne DNS-servarar). Perfekt om du ynskjer å hoste webserver osv sjølv.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Okei. takker. Tenkte jeg skulle gå for domene m/ domenepakke, altså 240 i året. Men har allerede et domene m/ webhotell som går ut i juli. Hvis jeg flytter, må jeg vel betale 240 med en gang som gjelder frem til samme måned neste år? Eller må jeg betale når det andre domenet går ut?

Edit: Siden man må ordne dns greier selv, så har jeg et spørsmål. Om jeg vil lage subdomener, har jeg forstått at jeg må sette det opp slik: subdomene.domene.net -> ip-adresse (korriger meg om jeg tar feil). Jeg må også sette opp vhost i apache da, ikke sant? Sånn at subdomenet får sin egen plass på serveren, og ikke bare går til www.domene.net?

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Edit: Siden man må ordne dns greier selv, så har jeg et spørsmål. Om jeg vil lage subdomener, har jeg forstått at jeg må sette det opp slik: subdomene.domene.net -> ip-adresse (korriger meg om jeg tar feil). Jeg må også sette opp vhost i apache da, ikke sant? Sånn at subdomenet får sin egen plass på serveren, og ikke bare går til www.domene.net?

Ja

Lenke til kommentar
Okei. takker. Tenkte jeg skulle gå for domene m/ domenepakke, altså 240 i året. Men har allerede et domene m/ webhotell som går ut i juli. Hvis jeg flytter, må jeg vel betale 240 med en gang som gjelder frem til samme måned neste år? Eller må jeg betale når det andre domenet går ut?

Fast IP: domene -> IP

Dynamisk IP: domene -> *.dyndns.org (Finnes andre som f.eks no-ip osv...)

Apache vhost (bare et eksempel)

<VirtualHost *:80>
 ServerAdmin [email protected]
 ServerName underdomene.domene.no
 DocumentRoot /home/httpd/domene/html/
 Options Includes Indexes
 DirectoryIndex index.htm index.html index.php

CustomLog /home/httpd/domene/access_log combined
 ErrorLog /home/httpd/domene/error_log

</VirtualHost>

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Men om jeg ikke har fast ip og vil ha et domene (ikke dyndns eller lignende subdomener) da, hva da? Må jeg oppdatere ip hver gang den endrer seg? Fast ip hos nextgentel koster 100 kr ekstra i måneden, og det har jeg ikke råd til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jaja, får heller oppdatere manuelt da. Bruker dyndns for øyeblikket, men man kan ikke ha subdomener der.

Edit: Leste ikke skikkelig :) Det virker som en knallbra ide! Takker :)

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Jeg har domene (kun domene, ikke domenepakke) fra domeneshop.

Selv har jeg fast ip så det er ikke noe problem å hoste nameserver her, men om du har dynamisk ip så kan du ikke det. Domeneshop krever at hostnamet til en nameserver har matchende reverse.

Jeg har også et subdomene under domenet som peker på en annen server som har dynamisk ip. Jeg kunne selvfølgelig ha satt opp noe greier selv, men jeg gjorde det enkelt, så jeg har dyndns på den boksen, og så har jeg CNAME (forward) til dyndns.

Lenke til kommentar
Jeg har domene (kun domene, ikke domenepakke) fra domeneshop.

Selv har jeg fast ip så det er ikke noe problem å hoste nameserver her, men om du har dynamisk ip så kan du ikke det. Domeneshop krever at hostnamet til en nameserver har matchende reverse.

Jeg har også et subdomene under domenet som peker på en annen server som har dynamisk ip. Jeg kunne selvfølgelig ha satt opp noe greier selv, men jeg gjorde det enkelt, så jeg har dyndns på den boksen, og så har jeg CNAME (forward) til dyndns.

Å?

Eg gjorde nettopp det same, sat opp eigen DNS-server og brukte domeneshop sin DNS-server som slave (så no skal eg avbestille domenepakken). Eg har dynamisk IP, men den endrar seg aldri, med mindre eg releaser den, evt skiftar MAC på routeren. Gjekk heilt fint å setje opp den. Den har ikkje reverse i det heile teke :p Rar ISP.

Men zyp, brukar du Domeneshop sin DNS-server (ns.hyp.net) som slave?

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...