Gå til innhold

Grafikkort kort til anti-spiller

ostov

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg bruker 1% av tiden min på å spille spill med 3d, men bruker 98% på laging av 3d i programmet xsi (Noe av det samme som Maya, 3dsmax, lightwave etc.) Grafikk korte mitt er litt for gammelt og trenger et. Hva er det som er bra nå for tiden? Vi snakker max 1500nok og det må Nvidia geforce (Ati kort funker ikke så bra 3d programmer generelt)

Takk :)

Endret av ostov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i den prisklassen er det vel vansklig å få dedikerte kort til 3d modellering så det greieste er vel å satse på en 6600GT i den prisklassen. ligger en hundrings over for det rimligeste varianten i forhold til til max prisen din. Når det gjelder ytelse så er det vel driverne som avgjør det. Husket man i "gamle dager" kunne softmodde geforce kort slik at de av windows ble opfattet som quadro kort ( 3d modelleringskort med samme gpu som geforce). Om noe slikt går nå vet jeg ikke, du får ta et søk på nettet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har softmodda mitt geforce kort og det funka fett med 3dsmax, men tror ikke det hjalp noe spesielt med xsi. Det at du trenger det kraftigste kortene til 3d er egentlig ganske oppskrytt. Jeg har aldri følt noe behov for et kraftige kort enn det jeg har noe. Grunnen til at jeg vil ha et nytt er at jeg for mye "grains og rusk" på skjermen og at korte er grunnen til at pc'en kræsjer.

Lenke til kommentar
Ati kort funker ikke så bra 3d programmer generelt

haha, den var fin :roll:

en kamerat av meg, han har 9600pro, behandler 3d grafikker i maya store deler av sin fritid, og det fungerer som bare det. på den ikke fungerende, men yere, pc'en min har jeg et 9700 kort som også fungerer med slike program helt plettfritt. jeg har laget mange 3d modeller i 3ds, så at ati kort ikke fungerer med 3dprogrammer er det dummeste jeg har hørt :roll:

Lenke til kommentar

Etter alt jeg har lest på cgtalk.com og xsibase.com så er ikke Ati noe spesielt bra i 3d programmer. Det funka hos dere, men det vil ikke si at det funker hos alle, spesielt med 3dsmax som kræsjer av en del ting. Uansett, hvilke Nivida kort til max 1500kr bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Etter alt jeg har lest på cgtalk.com og xsibase.com så er ikke Ati noe spesielt bra i 3d programmer. Det funka hos dere, men det vil ikke si at det funker hos alle, spesielt med 3dsmax som kræsjer av en del ting. Uansett, hvilke Nivida kort til max 1500kr bør jeg kjøpe?

Jeg er tilbøyelig til å være enig, særlig hvis man bruker OpenGL-baserte løsninger. Selv bruker jeg Java3D en del til programmering, og jeg hadde en del problemer med mitt gamle 9800Pro kort, særlig med driverne sluppet etter at Doom3 kom ut. Det kunne se ut som om ATI ofret kompatibilitet for ytelse. Nå har jeg gått over til 6600GT, som har funket glatt i alle 3D-applikasjoner jeg har prøvd det på hittil... anbefales for kompatibilitetens skyld.

Lenke til kommentar

The following graphics cards have been certified for use with SOFTIMAGE®|XSI® v.4.2/v.4.0:

Quadro FX  4400

Quadro FX 1400/540

Quadro FX 3400

Quadro FX 3400

Quadro FX 1300

Quadro FX 4000

Quadro FX 3000/1100/700

Quadro FX  2000/1000/500

Quadro4  980/900/750/700 XGL

HW Prisguide:

LEADTEK QUADRO FX 330 NV37GL 64 MB (QUADRO FX 330) 1380,-

LEADTEK QUADRO FX 500 NV34GL 128 MB (QUADRO FX 500) 1834,-

Lenke til kommentar

Takk til alle sammen!

Jabbala - Stemmer det! Det kan være viktig, selv har jeg aldri vist om korte mitt har vært helt fylt opp (128ram)

XENiTiS - Ja, det har vel så det at Nvidia satser mer på Opengl, men ati kjører Dx.

olear - Takk, men er ikke de kortene litt gamle? Kunne gjerne hatt et kort med det nyeste når det gjaldt Opengl, dx and cg. Siden xsi tar mye bruk av de. Hva med http://psdata.no/ps.asp?it=110980&mlevel=011301 ??

Lenke til kommentar
Takk til alle sammen!

Jabbala - Stemmer det! Det kan være viktig, selv har jeg aldri vist om korte mitt har vært helt fylt opp (128ram)

XENiTiS - Ja, det har vel så det at Nvidia satser mer på Opengl, men ati kjører Dx.

olear - Takk, men er ikke de kortene litt gamle? Kunne gjerne hatt et kort med det nyeste når det gjaldt Opengl, dx and cg. Siden xsi tar mye bruk av de. Hva med http://psdata.no/ps.asp?it=110980&mlevel=011301 ??

Duger vel fint det kortet. Fin pris var det også. Så lenge du ikke spiller så trenger du vel neppe 6600gt som bare er en boosta versjon av 6600 med raskere core og mem. Dog. tror jeg det bare er 128 på 6600gt.

Lenke til kommentar

Quadro FX er de nyeste kortene. nVidia GeForce er bare beregnet på spill, Quadro er beregnet på seriøst 3D arbeid.

Jeg vet, men egentlig så er det driverene som gjør selve jobben. Det går ann å softmodde et geforce kort sånn at du kan innstalere Quadro driverene. Hvilken dx, oPG og cg ver. har de quadro kortene?

Lenke til kommentar

Hvis du er såpass seriøs med 3d-modellering så holder du deg unna alt som heter spillekort av typen Geforce og tilsvarende ATI modeller.

Jeg regner med at XSI har en liste over fungerende kort, og bugs som oppstår ved forskjellige kort. Slik har ihvertfall Maya: http://www.alias.com/eng/support/maya/qual..._win.html#cards , de har en del andre lister også..

Jeg bruker selv foreløpig ett Radeon 9500 med Maya 6, og merker personlig flere bugs ved bruk av dette kortet. Til det meste fungerer det helt fint. Men noen elementer merker jeg tydelig problem med (særlig refresh av bildet ved bruk av diverse verktøy)

Mvh,

Joachim

Edit: hva bruker du den siste prosenten til? :p

Edit2: fant en liste over kvalifisert hardware for softimage|xsi: http://www.softimage.com/partners/xsi/Hard...aphicscards.htm (velg versjon og OS)

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...