Gå til innhold

D70 og minste ISO 200

Anbefalte innlegg

Har vel egentlig bestemt meg 99% sikkert for at jeg skal investere i et D70.

Men de siste nettene har jeg sovet litt dårlig fordi jeg ligger og tenker på hvilken praktisk betydning det har at D70'en bare kan gå ned til ISO200.

Hvorfor er D70 eneste speilreflekskameraet på markedet (tror jeg) som stopper på 200, mens alle andre går ned til 100??

Hva er den logiske forklaringen (hvis det finnes en)? -Og hvilken "ulempe" har det i praktisk fotografering??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor er D70 eneste speilreflekskameraet på markedet (tror jeg) som stopper på 200, mens alle andre går ned til 100??
Fordi det er billigere med begrenset dynamikk så har de valgt den løsningen, andre velger å spare penger på andre ting.

hvilken praktisk betydning det har at D70'en bare kan gå ned til ISO200.
Du vil få litt mer støy på bildene, og kan ikke bruke like lange lukkertider som ved ISO100.

Støy er ikke noe problem ved ISO200 untatt for klinisk sterile bilder som de du ser på reklamer.

Lenke til kommentar

Dpreview sier følgende:

Conclusion - Cons

*(...)

* Still a very average automatic white balance performance, we expected more

* No Kelvin white balance selection in-camera

* Can't match the EOS 300D's silky smooth ISO 100 (low noise)

*(...)

* USB connection labeled as USB 2 but only supports USB 1.1 transfer speeds

* (...)

Conclusion - Pros

# Excellent resolution and sharpness, seems better than EOS 300D / EOS 10D

# (...)

# Low noise even at high sensitivities, more monochromatic (film like)

# Excellent image parameter control; sharpening, tone, color mode, saturation and hue

(...)

Kun for å gjøre valget ennå vanskeligere....... :)

Lenke til kommentar

Dette skal du ikke bekymre deg over JoHu. D70 leverer et støyfritt bilde ved ISO200, derfor er det den laveste verdien.

Skal du ta bilder med lang lukkertid, kan du bruke ND-filter. (Fargenøytralt gråfilter som gjør at du må bruke lengere eksponeringstid)

Lenke til kommentar

[PS: Dette er bare mitt forenklede syn på dette, alle med større erfaring med eller teknisk innsikt i fotografisk film og produksjon av billedbrikker må mer enn gjerne rette opp i misforståelser og overdrevne forenklinger.]

Hei!

For å gjøre en kort historie lang - en liten digresjon:

Selve begrepet ISOverdi (etter at det tok over for betegnelsen ASA i 1987) betegner den fotografiske filmens lysfølsomhet etter en linjær skala (normalt fra 6 til 6400) hvor en dobling i lysfølsomhet tilsvarer en halvering i nødvendig lysmengde (som regulert av blenderåpning og lukkertid).

En slik enkel skala var helt nødvendig i forbindelse med manuell eksponering, slik at enhver raskt og enkelt kunne velge rett eksponering under gitte forhold.

De mest populære forbrukerfilmene kom vanligigvis med lysfølsomheter valgt etter verdier som ISO50, 100, 200, 400, 800, 1600 og 3200, en rekke hvor hvert trinn representerer en dobling i lysstyrke, eller et skritt på en hel eksponeringsverdi.

Siden blenderåpninger og lukkertider også ble delt opp i skritt på hele eksponeringsverdier, ble matematikken enklere å benytte i praksis. Hvis man forandrer lysmengden med ett skritt i en av variablene, må man kompensere med et skritt i motsatt retning i en av de andre variablene for å holde eksponeringen konstant.

Digitale billedbrikker erstatter filmen i digitalkamera. Her varieres ISO-verdien ved å justere signalforsterkingen istedenfor kornstørrelse, og siden man allerede hadde et system for eksponering som baserte seg på ISO-verdier, kopierte man disse her, og kalibrerte billedbrikker og signalforsterkere til å være like lysfølsomme som film ved de enkelte stegene i skalaen. Det virker imidlertid ikke å være gitt at lavere ISO gir lavere digital billedstøy, men at optimal signalforsterkning gir lavest støy. Man kaller gjerne dette brikkens "sweet spot". Jeg vil tro at denne vanligvis befinner seg rundt laveste ISO100 i de fleste kamera, men i den 6MP-brikken Sony leverer i Nikon D70 (og Nikon D100, Pentax *ist D og Pentax *ist DS), er den rundt ISO200.

Alle disse kameraene har ISO200 som laveste velgbare verdi, og støyen er lavest ved denne verdien.

Men så har man Konica Minolta Dynax 7D. Dette kameraet bruker en nyere versjon av 6MPbrikken fra Sony, men har likevel fått ISO100 som laveste verdi.

ISO100 var deaktivert i preproduksjonseksemplarene, og i tester av ferdige kamera viser det seg at denne innstillingen gir marginalt mer billedstøy enn ISO200 og ISO400. På grunn av annen signalbehandling og nyere billedbrikke har 7D likevel tilsynelatende lavere støy verdi for verdi enn de andre kameraene basert på samme brikke, men man ser her at enten Sonys eller KMs ingeniører må ha brukt noen overtidstimer for å presse denne brikken til grensen (og forbi?).

Resultatet er iallefall et kamera hvor man av eksponeringsmessige årsaker kan velge ISO100 men av støymessige årsaker bør holde seg på ISO200.

Denne teknologien lå tydeligis enten for langt inn i fremtiden, eller den var for ulønnsom for at Nikon skulle velge den i D70, men jeg er nok ganske sikker på at en erstatter for D100 vil får en "fullstendig" rekke ISOverdier å velge fra.

I mellomtiden er det bare å skyte avgårde. D70 har 1/8000sek som raskeste lukkertid, noe som gjør det like egnet som 300D, 350D og E300 (alle med ISO100 og 1/4000sek maks) og bedre egnet enn *ist DS (ISO200, 1/4000sek) til å skyte med store blendere i sterkt sollys. Hvis du trenger bedre ytelse, må du enten opp minst en prisklasse eller bruke ND-filter, noe som vil være mye billigere.

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Har vel egentlig bestemt meg 99% sikkert for at jeg skal investere i et D70.

Men de siste nettene har jeg sovet litt dårlig fordi jeg ligger og tenker på hvilken praktisk betydning det har at D70'en bare kan gå ned til ISO200.

Kjøp D70 og sov hele natten. ISO200 i denne sammenheng er bare ett tall.

Har ikke hatt søvnprobler etter innkjøp.

:thumbup: Per

Lenke til kommentar

Takk for beroligende tilbakemeldinger. Spesiellt takk til deg Kjetil som tok deg tid til å skrive en meget solid avhandling på fredagskvelden.

Jeg skal sove godt i natt med bildet av D70'en under hodeputa :yes:

God påske

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...