Gå til innhold

Bytte harddisk PATA til SATA

Fosse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det går ikke ann å bare plugge SATA disken rett i HK? Jeg trodde de nye 915 HK støttet det, men grunnen til at de fleste nye bærbare blir levert med PATA er fordi det er så liten tilgang på 2,5" SATA disker.

Lenke til kommentar

Hei!

Hvorfor vil du bytte da? Ytelsen på en 2,5" disk er nok i første rekke styrt av intern lesing på disken og ikke av sata/pata tilkoplingen. Om disken svirrer med 7200, 5400 eller 4200 omdreininger har nok mer å si. Så medmindre du allerede har en 2,5" sata disk på lager, er det nok like greit å bare gå for en med pata. Det er allikevel lite ekstra å hente på å velge sata.

Lenke til kommentar

Har bestillt en Acer TM 8103WMLi (får den på onsdag :dribble: ) Den har den nye sonoma teknologien untatt SATA disk. Så jeg tenkte kanskje at den kunne skiftes ut senere, men viss det ikke er så stor forskjell i ytelse, så er ikke det så nøye.

Lenke til kommentar

Min erfaring med SATA vs. PATA så er det ingen ytelsesforskjeller mellom diskene. Se heller nøy på merke, modell, rpm og cache :)

Sitter med test av en laptop nå og ser ingen åpenbare gevinster med SATA harddisk utenom at pluggene på 2,5" SATA-disker er identiske som 3,5" SATA-disker. Det vil gjøre det veldig enkelt å eventuelt plugge din 2,5" i den stasjonære maskinen ved behov.

Endret av hce
Lenke til kommentar
Hei!

Hvorfor vil du bytte da?  Ytelsen på en 2,5" disk er nok i første rekke styrt av intern lesing på disken og ikke av sata/pata tilkoplingen.  Om disken svirrer med 7200, 5400 eller 4200 omdreininger har nok mer å si.  Så medmindre du allerede har en 2,5" sata disk på lager, er det nok like greit å bare gå for en med pata.  Det er allikevel lite ekstra å hente på å velge sata.

Dette har jeg også erfart. Kjørte PCMark04 på følgende disker:

Fujitsu 80GB 4200rpm PATA PCMark04 2670

Hitachi 60GB 7200rpm PATA PCMark04 4716

WD C 250GB 7200rpm SATA PCMark04 4460

WD C = Western Digital Cavier og er en 3.5". De to andre er 2.5".

Endret av xSotte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...