Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyre maskinen min. Hvordan?

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin stående i Kristiansand. Når jeg reiser hjem til Farsund så står maskinen stort sett på. Skulle vært kjekt å kunne logget meg på maskinen fra hjemmet mitt for å sjekke status på diverse, kremt, programmer mens jeg var borte.

Mener å tro at jeg kan bruke Remote funksjonen i XP, men har null peiling på dette egentlig.

Ellers har Norton et program som heter "PC Anywhere", som skal kunne fjærnstyre en arbeidsstasjon tror jeg.

Noen som har noe peiling på nettopp dette, setter jeg stor pris på innlegg!

God påske, gutter! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda - protabilitet er kjekt i blandt det - men har du x antall maskiner som kjører windows er det ingen protokoller som er raskere og så båndbreddegjerrig som rdp, i allefall ikke nboen jeg har hørt om.

En overfladisk liste over ting du bær gjøre er følgende

1. Fix deg en DDNS tjeneste dersom du ikke har faste ip'er (www.dyndns.org bruker jeg - finnes sikkert ca 1000 andre...)

2. Skru på remote administrasjon i windows xp

3. Installer en SSH server på msdkinen du vil administrere (f.eks OpenSSH)

4. Åpne opp for TCP trafikk på den porten du har valgt for SSH serveren din (Default 22) i alle firewaller som du måtte ha snurrende på det stedet der du har den maskinen du vil administrere (og NAT'ing selvfølgelig)

5. På klientmaskinen du vil administrere den andre maskinen fra, last ned og kjør putty, og lag en port-forwadring regel fra localhost (En tilfeldig valgt ubrukt port vil duge - f.eks 3400) til remote maskinen på port 3389.

6. For å få lov til å connecte til localhost med Microsoft sin rdp klient må du gjøre følgende: Lag en kopi av Remote Desktop applikasjonen (to filer fra System32: mstsc.exe og mstscax.dll) og legg den i en egen katalog - lag så en shortcut som peker til denne kopien av .exe fila. Sett compatibility mode til Windows 98 / Windows Me.

7. Fyr opp rdp klienten ved å bruke din nye shortcut og connect til den porten du satte opp i putty (i dette eksempelet 3400 - så det du skal skrive inn er localhost:3400)

Da er du i gang.

Dersom du ikke ønsker å kjøre over SSH kan du åpne for port 3389 i firewallen din og connecte direkte til den, men det vil jeg ikke anbefale!!

Lenke til kommentar
Betyr at det kan benyttes på alt (?) av plattformer, noe windows xp remote desktop så absolutt ikke kan.

??? Du kan ihvertfall koble deg opp mot en Windows Terminal Server med rdesktop fra Linux. Regner med at rdesktop virker mot Windows XP også.

Lenke til kommentar

Takker så mye. Da har jeg fått endel alternativer. Men si meg, hvorfor har ingen nevnt Nortons PCanywhere?

Er altså ute etter programmet som er enklest mulig. Skal kunne få opp et skjermbilde av den fjernstyrte maskinen min. Skal f.eks kunne sjekke mail vio Outlook, administrere programmer ol.

Lenke til kommentar
Joda - protabilitet er kjekt i blandt det - men har du x antall maskiner som kjører windows er det ingen protokoller som er raskere og så båndbreddegjerrig som rdp, i allefall ikke nboen jeg har hørt om.

En overfladisk liste over ting du bær gjøre er følgende

1. Fix deg en DDNS tjeneste dersom du ikke har faste ip'er (www.dyndns.org bruker jeg - finnes sikkert ca 1000 andre...)

2. Skru på remote administrasjon i windows xp

3. Installer en SSH server på msdkinen du vil administrere (f.eks OpenSSH)

4. Åpne opp for TCP trafikk på den porten du har valgt for SSH serveren din (Default 22) i alle firewaller som du måtte ha snurrende på det stedet der du har den maskinen du vil administrere (og NAT'ing selvfølgelig)

5. På klientmaskinen du vil administrere den andre maskinen fra, last ned og kjør putty, og lag en port-forwadring regel fra localhost (En tilfeldig valgt ubrukt port vil duge - f.eks 3400) til remote maskinen på port 3389.

6. For å få lov til å connecte til localhost med Microsoft sin rdp klient må du gjøre følgende: Lag en kopi av Remote Desktop applikasjonen (to filer fra System32: mstsc.exe og mstscax.dll) og legg den i en egen katalog - lag så en shortcut som peker til denne kopien av .exe fila. Sett compatibility mode til Windows 98 / Windows Me.

7. Fyr opp rdp klienten ved å bruke din nye shortcut og connect til den porten du satte opp i putty (i dette eksempelet 3400 - så det du skal skrive inn er localhost:3400)

Da er du i gang.

Dersom du ikke ønsker å kjøre over SSH kan du åpne for port 3389 i firewallen din og connecte direkte til den, men det vil jeg ikke anbefale!!

Jeg syns www.noip.com er mye enklere enn dyndns

Lenke til kommentar
Betyr at det kan benyttes på alt (?) av plattformer, noe windows xp remote desktop så absolutt ikke kan.

Jovisst. Remote Desktop er utviklet av, og er kompatibel med Citrix. Jeg har overhodet ingen problemer å fjernstyre min XP maskin fra Linux maskinen.

Lenke til kommentar

For dere som krangler om hva som er best av Remote Desktop Sharing og VNC: Installer begge. Jeg har XP hjemme, men har bare prøvd Remote Desktop Sharing en gang. Jeg bruker RealVNC. Serveren står og puttrer og går i bakgrunnen, og klient-programmet er lite. Også veldig enkelt å bruke, og kan da også brukes i XP/2000/98/Linux.

Lenke til kommentar

Remote Desktop synes jeg er best, men vanligvis kicker den ut den brukeren du har hjemme..... .kjiipt hvis du leecher med DC++ eller noe sånt.

Derfor bruker jeg selv VNC, men da www.tightvnc.com, synes den er best.....

En annen, og litt mer "space'a" løsning er jo www.gotomypc.com :)

Endret av N_R
Lenke til kommentar
Radmin funker også fett

Ja, den bruker jeg også.

Brukte diverse VNC-alternativer tidligere, men RAdmin er mye raskere så jeg skiftet raskt over.

VNC er gratis mens det er en liten lisensavgift for RAdmin (tror man kan bruke trial-versjonen lenge også).

Remote Desktop fungerer også ypperlig, men da logger man inn som en bruker på maskinen - og den lokale brukeren logges ut. Det kan være litt uheldig.

PcAnyWhere fungerer også bra, men er dyrt og slettes ikke enkelt å sette opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...