Gå til innhold

CSS og bilder

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurte på om noen av dere hadde en fiffig løsning på dette problemet.

Jeg driver og setter opp en side vha. CSS, og designet er delt i to kolonner og tre css-"bokser":

- leftbox: her skal "innholdet" plasseres

- rightbox-top: her er det litt informasjon om opphavsrett og kontaktadresser

- rightbox-bottom: her tenkte jeg å plassere et lite bilde

For at dette skal flyte best mulig, så har jeg angitt height/width i %, og dette fungerer greit når jeg endrer oppløsning på nettleseren. Og innholdet i leftbox og rightbox-top flyter fint innenfor rammene. Men så er det bildet da... Dette har jo en fast størrelse (150x100px), og det ser rart ut når jeg resizer nettleseren: rammen endrer størrelse, men bildet flyter ut over rammene i rightbox-bottom.

Spørsmålet blir derfor: finnes det noen måte jeg kan "tvinge" bildet til å endre størrelse "on the fly"? Det jeg er ute etter er selvsagt en løsning der bildet - uavhengig av oppløsning på skjermen - holder seg innefor de gitte rammene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som satyrium sier, så er det ikke mulig med css. Du kan angi % størrelse på bilde om du bruker img tag'en, men dette gir nok ikke resultat du er ute etter.

Men om bildet kommer utenfor rightbox-bottom, så kunne du prøvd å bruke overflow: hidden; Da vil det av bildet som flyter utenfor bli skjult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...