Challenger Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Jeg har to Western Digital harddisker (en 80gb og en 120gb). Disse kjører på den samme 80 pins ATA-100 kabelen på Primary-ide porten på hovedkortet. DVD-brenneren min står på en egen 40-pins kabel på secondary-ide porten. 80Gb-disken er ikke parsjonert, mens 120gb'en er delt i 2 - en på ~24gb og en på ~88gb. Windows ligger på 24gb-partisjonen, og denne harddisken (120gb) er forøvrig satt som master på slutten av ide-kabelen. Den andre disken (80gb) er da naturligvis satt som slave. Problemet er nå at disse to diskene har blitt litt trege etter at jeg formaterte c:\-partisjonen (24gb). Jeg har satt "Transfer mode" til "DMA if available" på begge de to harddiskene (også brenneren), men i "Current Transfer Mode" står det bare "Ultra DMA Mode". Ikke noe nummer etter "Mode". Tror dette vil svare til Mode 0, men er ikke sikker. Uansett, så viser Total Commander kun en overføringshastighet på ca 10 MB/s, som er minst tre ganger lavere enn hva jeg har hatt før. Dette er forøvrig den samme hastigheten som jeg har til og fra min eksterne USB2.0 harddisk, så noe må være veldig galt ett sted. Har noen en løsning på dette problemet eller har hatt lignende problemer selv? Har googlet en del og lest her i forumet, men nye innspill hadde vært kjempefint!! Mitt system (info kopiert fra Sandra ) ***** Start of Report ***** -------------------------------------------------------------------------------- <<< General >>> -------------------------------------------------------------------------------- Name: SiSoftware Sandra Professional Unicode (Win32 x86) Version: 2004.10.9.89 Registered Owner: Administrator Registered Organisation: Home Done On: 25. mars 2005 Done At: 16:30:04 <<< System Summary >>> -------------------------------------------------------------------------------- < Processor > Model: AMD Sempron 2400+ Speed: 1.67GHz Model Number: 2400 (estimated) Performance Rating: PR2423 (estimated) Type: Standard L2 On-board Cache: 256kB ECC Synchronous Write-Back (16-way, 64 byte line size) < Mainboard > Bus(es): AGP PCI USB FireWire/1394 i2c/SMBus MP Support: No MP APIC: No System BIOS: Phoenix Technologies, LTD ASUS A7N8X-E Deluxe ACPI BIOS Rev 1012 Mainboard: ASUSTeK Computer INC. A7N8X-E Total Memory: 511MB < Chipset 1 > Model: ASUSTeK Computer Inc nForce2 AGP Controller Front Side Bus Speed: 2x 167MHz (334MHz data rate) < Video System > Monitor/Panel: Plug and Play Monitor Adapter: RADEON 9250 - Secondary Adapter: RADEON 9250 < Physical Storage Devices > Removable Drive: Floppy disk drive Hard Disk: WDC WD1200JB-00GVA0 (111.8GB) Hard Disk: WDC WD800BB-00CAA1 (74.5GB) Hard Disk: SAMSUNG SP1203N USB Device CD-ROM/DVD: _NEC DVD_RW ND-2510A (CD 40X Rd, 32X Wr) (DVD 5X Rd, 4X Wr) < Logical Storage Devices > 1.44MB 3.5" (A:): N/A Hard Disk (C:): 23.9GB (17.1GB, 72% Free) (NTFS) Local disk (D:): 87.9GB (3.0GB, 3% Free) (NTFS) Local disk (E:): 74.5GB (4.3GB, 6% Free) (NTFS) CD-ROM/DVD (F:): N/A Usb hdd (G:): 111.8GB (1.8GB, 2% Free) (FAT32) < Communication Device(s) > Device: SoftK56 Data Fax Voice Speakerphone CARP < Operating System(s) > Windows System: Microsoft Windows 2000 Professional (Win32 x86) 5.00.2195 (Service Pack 3) < Network Services > Network Drivers Enabled: Yes Adapter: NVIDIA nForce MCP Networking Controller -------------------------------------------------------------------------------- ***** End of Report ***** Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Sett diskene i Cable select mode med jumperene. den som har OS på setter du ytterst (master) og den andre innerst på p-ata kabelen (slave) Lenke til kommentar
Challenger Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Det ble ingen forskjell med Cable Select på diskene. Prøvde også å sette dem i PIO mode for så å sette dem tilbake i DMA mode, men det hjalp ikke. Men når jeg satte dem i PIO mode, sto det bare "PIO Mode" ikke f.eks. "PIO Mode 4". Hastigheten på diskene var også betydelig tregere: ca. 2-3 MB/s. Kan det virke som om systemet bare vil la diskene kjøre på "standard mode", ettersom det går på den tregeste 'moden' ved både PIO og DMA?? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå