JGR Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Heisann! Jeg skal bygge pc etter konfirmasjonen men er helt ny på området... Har sett meg litt rundt etter deler og det jeg har kommet fram til er: Minne: Kingston HyperX DDR400 1024 MB Ultra low latency (2x512) Kr 1950 NetShop.no Harddisk: Seagate Barracuda 7200.8 250 GB S-ATA Kr 995 NetShop.no Mus: Razer Diamondback Magma Kr 395 NetShop.no Skjerm: Samsung SyncMaster 913N 19 tommer Kr 3199 MPX.no Eller: NEC MultiSync 1770NX 17 tommer Kr 2895 NetShop.no Prosessor: AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz HT Socket 939 Kr 2269 MPX.no Hovedkort: ASUS A8N-SLI Deluxe Kr 1295 NetShop.no Lydkort: Creative Soundblaster Audigy 2 ZS Kr 490 PSdata.no Kabinett: Thermaltake Armor Sølv Kr 1395 MPX.no Strømfors.: Tagan 420W Blå Lys Kr 695 MPX.no DVD/CD: ??? Skjermkort: PowerColor Radeon X800XL 256MB GDDR3 PCIe Kr 2895 NetShop Til sammen blir dette rundt 15000-16000kr Som sagt så er jeg helt ny på dette og lurer da på om dette passer sammen og om det mangler noe... Og om dere har noen forslag som er like bra alternativer til en mindre penge så for all del si det! Helst få prisen ned en del, til rundt 12-13 tusen hvis mulig... (Er ganske usikker på om hovedkortet passer...) (Vil ha forslag på DVD og CD-brenner til ikke en alt for stor pris...) Er veldig glad for alle svar! Lenke til kommentar
apwr Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Ettersom du velger et skjermkort som ikke er SLI-kapabelt, kan du også velge et hovedkort uten støtte for SLI. De fleste hovedkort har innebygd lydkort, så om du vil ned i pris kan du også droppe dette. Du kan også gå ned et par hakk på CPU til for eksempel AMD 64 3000+. Anbefaler Nec 1770NX. Knallskjerm! Endret 25. mars 2005 av apwr Lenke til kommentar
JGR Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Fannt et annet hovedkort: ASUS A8V Deluxe/WIFI Socket939 til 876,- Er det bra nok? Funker allt sammen da? En kamerat av meg sa at jeg burde kjøpe 1024MB minne istedet for 2x512 fordi han mente jeg måtte sette inn mer om et år eller to uansett... Stemmer dette? Isåfall noen forslag? Hvis jeg kutter ut lydkortet, blir det veldig dårligere lyd? eller går det bra til spilling likevell? Ble mange spørsmål... Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Her er ett forslag. Endret 26. mars 2005 av X-tremeOverclocker Lenke til kommentar
Stigma2K Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Dette burde du kjøpe: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308250&cks=WYO Sinnsykt billig! Lenke til kommentar
JGR Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 X-tremeOverclocker: Når jeg trykker på den linken kommer det bare: "Du har ikke tilgang til å endre denne handlevognen" Stigma2K: 2 skjermkort og ett hovedkort? Hva skal man med 2 skjermkort? Har man bruk for det? Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Dette burde du kjøpe: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=308250&cks=WYO Sinnsykt billig! Det er på en måte billig, men 2 6600GT i SLI yter mindre enn et X800XL som koster 2700,- + A8n Sli-Deluxe utenom (1300,-) så blir det 4000,- uansett og du får mer ytelse pluss mindre varme, støy og du får mer plass. Skal du dra nytte av SLI anbefaler jeg deg å kjøpe et 6800GT (eller ultra) nå og heller oppgradere med et til senere når økonomien tillater. Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Stigma2K: 2 skjermkort og ett hovedkort? Hva skal man med 2 skjermkort? Har man bruk for det? To skjermkort gir dobbel ytelse i spill, (teoretisk, men ikke i praksiss) denne teknologien heter SLI. Så det er derfor han foreslår dette, men jeg støtter absolutt ikke dette. Kjøp heller et X800XL, eller hvis du vil dra nytte av SLI kjøp et 6800GT (eller ultra) To 6600GT i SLI blir ikke like bra som ET 6800GT. Nå koster det omtrent det samme og kjøpe to 6600GT som å kjøpe et 6800GT, men et 6800GT yter bedre enn to 6600GT så da er det ikke vits med to kort. Mens to 6800GT blir mye bedre enn et x800XL, men dette har jo sin pris. Endret 25. mars 2005 av Gundersen Lenke til kommentar
JGR Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Nå har det seg sånn at jeg ikke har den fjerneste anelse om hva SLI er... Tok bare et hovedkort og skjermkort jeg hadde lest om på internett var bra... Hvis jeg forstår deg rett så anbefaler du meg ikke å kjøpe den pakken Stigma2K sa jeg skulle kjøpe, men heller et X800XL eller et 6800GT? (hva er SLI??) Kan jo ta et hovedkort uten SLI hvis jeg kjøper X800XL, eller er det bra med SLI??? Er sikkert helt på jordet... men, men... Lenke til kommentar
apwr Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 SLI (Scalable Link Interface) er en metode brukt for å samkjøre 2stk GPU'er for økt ytelse. Man kobler enkelt og greit sammen to skjermkort, og på den måten får man økt 3D-ytelse. Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Nå har det seg sånn at jeg ikke har den fjerneste anelse om hva SLI er... Tok bare et hovedkort og skjermkort jeg hadde lest om på internett var bra... Hvis jeg forstår deg rett så anbefaler du meg ikke å kjøpe den pakken Stigma2K sa jeg skulle kjøpe, men heller et X800XL eller et 6800GT? (hva er SLI??) Kan jo ta et hovedkort uten SLI hvis jeg kjøper X800XL, eller er det bra med SLI??? Er sikkert helt på jordet... men, men... SLI står for scaleable link interface som rettoslett er å la to grafikkort kommunisere med hverandre (derav dobbel ytelse, og som sagt ikke i praksiss, bare ca 70-90 % ytelsesforbedring i forhold til et kort) Men SLI krever et spesielt hovedkort, dette har du har valgt ut nemmelig et A8N Sli-Deluxe som er et bra hovedkort, men skal du spare penger og kjøpe x800XL så trenger du ikke SLi og da trenger du ikke A8n SLI-Deluxe heller men går du den litt dyrere veien og i tillegg få mer ytelse etterhvert, velger du SLI og 6800GT (eller ultra) Endret 25. mars 2005 av Gundersen Lenke til kommentar
JGR Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Ok, så da er det lurest å kjøpe et hovedkort med SLI, sånn at jeg kan kjøpe et ekstra skjermkort når bare et blir for dårlig. (Rett meg hvis jeg tar feil...) Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Ok, så da er det lurest å kjøpe et hovedkort med SLI, sånn at jeg kan kjøpe et ekstra skjermkort når bare et blir for dårlig. (Rett meg hvis jeg tar feil...) Ja, forsovidt, men kort fra ATI støtter ikke SLI. Så da må du ta et kort fra Nvidia, som også er dyrere. Her er det økonomien som bør gjøre valget, og selvfølgelig hvor lyst du har til å være kongen på haugen. Et X800XL (ATI) gir lik ytelse som et 6800GT (Nvidia), men Nvidia kortet er ca 1000,- kroner dyrere. Endret 25. mars 2005 av Gundersen Lenke til kommentar
JGR Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Har jo selvfølgelig lyst til å være kongen på haugen, men siden jeg ikke har så allt for mye penger prøver jeg og holde meg under 15000kr.. Hvis jeg da kjøper et hovedkort uten SLI og det PowerColor Radeon X800XL kortet, kommer det til og bli for dårlig i løpet av 1-2 år og jeg angrer sterkt på at jeg ikke kjøpte SLI istedet? (PS:Se gjerne på de andre delene og si hva du syns...) Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Har jo selvfølgelig lyst til å være kongen på haugen, men siden jeg ikke har så allt for mye penger prøver jeg og holde meg under 15000kr..Hvis jeg da kjøper et hovedkort uten SLI og det PowerColor Radeon X800XL kortet, kommer det til og bli for dårlig i løpet av 1-2 år og jeg angrer sterkt på at jeg ikke kjøpte SLI istedet? (PS:Se gjerne på de andre delene og si hva du syns...) Dette er veldig vanskelig å si... jeg vil TRO at et X800XL vil greie seg i lange baner for deg, det er vell stort sett bare spesielt interrisert og entusiaster som velger et dyrt SLI oppsett. Eller med andre ord er du VELDIG opptatt av å ha topp ytelse (100 Fps i doom3 på villeste grafikk) så er SLI noe for deg (Idag ihvertfall ) ellers greier det seg med X800XL Endret 25. mars 2005 av Gundersen Lenke til kommentar
JGR Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Ok! For å få prisen litt ned tror jeg jeg kommer til og ta uten SLI... Har du noen forslag på hovedkort? (Det kan være noe jeg bare tror eller er det sånn at noen hovedkort ikke passer inn i forskjellige kabinetter?) Og angående lydkortet, trenger jeg det? Jeg er ikke så veldig fin på det med lyd, men er det bra nok uten? (Prøver og få ned prisen...) Lenke til kommentar
Gundersen Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Ok! For å få prisen litt ned tror jeg jeg kommer til og ta uten SLI...Har du noen forslag på hovedkort? (Det kan være noe jeg bare tror eller er det sånn at noen hovedkort ikke passer inn i forskjellige kabinetter?) Og angående lydkortet, trenger jeg det? Jeg er ikke så veldig fin på det med lyd, men er det bra nok uten? (Prøver og få ned prisen...) Ja, hovedkort uten SLI er jeg ikke helt skarp på... men du klarer deg nok antageligvis uten lydkortet hvis du ikke stiller store krav, ellers går det jo alltids an og kjøpe det senere hvis du ikke blir fornøyd. Lenke til kommentar
JGR Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Ok, har funnet et hovedkort: MSI K8N NEO2 Platinum til 1088kr på komplett Duger det? Funker det med de andre delene? Lenke til kommentar
JGR Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Er det mye forskjell på AMD Athlon 64 3500+ 2,2GHz og AMD Athlon 64 3200+ 2,0GHz?? Det er jo tross allt nesten 1000kr forskjell... Hva foreslår dere? 3500+ eller 3200+ til en billigere penge? Er det best og kjøpe Boxed eller er det bedre å kjøpe seperat vifte? Det koster jo ca like mye uansett.. Endret 26. mars 2005 av Xerocomus Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 (endret) Linken er fiksa EDIT: Kabinett kan du velge selv Endret 26. mars 2005 av X-tremeOverclocker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå