Finzac Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 Ikke så mye god norsk krim tydeligvis Ikke noen stor krimfan, men har da lest endel. Sorgenfri, av Jo Nesbø. Og sikkert alle andre bøkene hans med den samme hovedpersonen (huskern'te hva han heter). Varg Veum-bøkene, av Gunnar Staalesen. Jeg syns de var gode da jeg leste dem, men det var på barneskolen så det er ikke sikkert jeg kan stå for anbefalingen hvis jeg hadde lest en av dem idag... De dødes tjern, av André Bjerke (Bernhard Borge). Direkte krim er det vel ikke, men den er skummel som få og burde stå i alles bokhyller. Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 Har lest Sorgenfri, elsket den. Skal lese de andre av Jo Nesbø også. Hovedpersonen er Harry Lenke til kommentar
aspyr Skrevet 7. april 2005 Del Skrevet 7. april 2005 (endret) Les Henning Mankell, utrolig bra bøker. Har selv lest "Den femte kvinnen" og "Ett skritt etter". Anbefales på det varmeste. edit: han er jo svensk, men det er oversatt til norsk selvfølgelig. (Tenkte nå på at det kanskje var i forbindelse med skole du skulle lese en bok av en norsk forfatter, så bare så du vet at han er svensk) Endret 7. april 2005 av aspyr Lenke til kommentar
smetho Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 Varg Veum-bøkene er jo bra. Det vil si, som EvilHomer sa, det er noen år siden jeg leste dem Skreiv forresten særemne om Varg Veum en gang for mange herrens år siden *mimre* Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 8. april 2005 Forfatter Del Skrevet 8. april 2005 Nei da, jeg leser av fri vilje Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Varg Veum-bøkene er jo bra. Det vil si, som EvilHomer sa, det er noen år siden jeg leste dem Skreiv forresten særemne om Varg Veum en gang for mange herrens år siden *mimre* Gunnar Staalesen er etter mitt syn den teknisk dyktigste norske forfatteren i live i dag. Han har et utrolig godt språk, veldig flink til å trekke inn metaforer og symboler av mange slag og har enda ikke skrevet en kjedelig historie etter min mening. Jeg har faktisk lest alle Dumbo og Maskefjes bøkene, alle Varg Veum bøkene og 1900 serien. Utover dette syns jeg det er sparsomt med virkelig god norsk krim. Det er mye som er lesbart og greit men ingen som gir meg de helt store opplevelsene. Anne Holt er ok, Jo Nesbø er ok (men jeg har ikke lest sorgenfri som visstnok skal være hans beste så jeg bør kanskje ikke kritisere enda ). Jeg likte også veldig godt De dødes tjern. Leste den på nytt i påsken og syns den er artig og veldig klassisk whodunnit type bok. :Edit men svenskene har jo mye bra de. Sjövall/Wahlöö (Beck) bøkene er meget bra. De fleste av disse er vel filmatisert? Endret 9. april 2005 av Carnifex Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 9. april 2005 Del Skrevet 9. april 2005 (endret) Edit: allerede nevnt Endret 9. april 2005 av Antikapitalist Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 (endret) "Elskede Poona" av Karin Fossum. Endret 15. april 2005 av Grundig Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Elskede Poona av Karin Fossum. Jeg så serien.. Elsket serien. Regner med boka er bedre? Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Jeg fikk ikke sett serien, men jeg synes boka er veldig god Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 15. april 2005 Del Skrevet 15. april 2005 Kan også anbefale "Eva's Øye" av Karin Fossum. Lenke til kommentar
Imho Skrevet 28. april 2005 Del Skrevet 28. april 2005 Hva med Knut Nærum "Døde menn går på ski" ? Ble overasket. Den var faktisk veldig bra, og hysterisk morsom! Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. april 2005 Del Skrevet 30. april 2005 Alt av Bernard Borge (alias for Andre Bjerke) er vedt å lese, spesielt "De dødes tjern". Stein Riverton (også et alias, denne for Sven Elvestad) skrev også bra krim, har bare lest noen få. jeg hører "Jernvognen" er av hans beste. Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 30. april 2005 Forfatter Del Skrevet 30. april 2005 Takk takk. Skriver det ned Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 3. mai 2005 Del Skrevet 3. mai 2005 Jeg kom akkurat på at det er noe som heter Rivertonprisen, som deles ut hvert år av Rivertonklubben, og skal gå til forfatteren av årets beste norske kriminallitterære arbeid (roman, novellesamling, skuespill, originalmanus for spillefilm, fjernsynsdrama, eller radioteater). Riktignok ser det ut til at de likevel ikke ble delt ut pris i årene 1977 og 1984. Uansett, her er det mye bra. Selv foretrekker jeg klassisk whodunnit, og der har Andre Bjerke og Gerd Nyqvist levert varene. Arild Rypdal ("Orakel") var bra, men det var mer action-preget. Pernille Rygg skrev "Det Gylne Snitt", men det ble for mye fokus på diverse seksuelle variasjoner og for lite fokus på plott, og avslutningen var ikke god nok for meg. Jon Nesbø skrev "Rødstrupe", ikke mye whodunnit, men en bra fortelling med interessant struktur. Alf R Jakobsen skrev "Rødt som kirsebær", den fikk mye bra kommentarer, men jeg syntes selv den var rotete, poengløs og dårlig. Lenke til kommentar
rickyledouche Skrevet 7. mai 2005 Del Skrevet 7. mai 2005 Anbefaler Rødstrupe av Jo Nesbø, veldig spennende bok. Med Harry Hole ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå