Gå til innhold

Spørsmål angående Proteiner og pumping...

Anbefalte innlegg

halla, bynt å trene en del på trenings-studio nå. Trener jogging og sykling ca hver dag for å gå ned ca 5-7 kilo. så skal jeg begynne å bygge op ca like mye i muskelmasse. skal ikke bli sånn muskelklomp, men bare helt vanlig slik at musklene syntes. har tenkt å gå på proteiner mens jeg pumper. og da lurer jeg på om man skal ta proteiner før eller etter trening?, det sies jo at selve muskelbyggingen skjer etter trening så det virker jo logisk å ta de etter trening, men uans hvis det er noen som vet det rette svaret så please svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delte meninger rundt dette. De fleste er enige at Proteiner skal inntas en (halv)time før trening, mens man skal prioritere et inntak av raste karbohydrater rett etter trening.

Ellers er det jo mulig å ta halve shaken før og halve etter treninga. :thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, såklart har du rett Holgr3N. Timing i forhold til kosthold er totalt uvesentlig. Egentlig burde vi bare spise en gang i uka, det er jo mye mer praktisk. Det er jo tross alt bare næring vi snakker om.

(Var du seriøs? Det håper jeg virkelig ikke.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Proteiner og karbohydrater rett etter trening er bra for kroppens anabole tilstand ... har jeg hørt. Tar proteiner 20 min før og like etter trening jeg.

Lenke til kommentar

I bruksanvisningen står det at man tar 20gr 20 min før trening

og 40gr etter trening.

Selv bruker jeg også å ta creatin 20 min før trening.

Men hvis du ønsker å gå ned i vekt bør du styre unna både

protein og creatin.

For badevekta går beserk når du begynner med kosttilskudd!

Lenke til kommentar

Han vil jo ikke ned i vekt, han vil bytte flesket med muskler! :):p

Proteiner er viktig både før og etter trening, men kroppen trenger selvsagt mer etter trening, derfor er det anbefalt på bruksanvisningen med dobbel dose etter trenig vs. før trening.. (men også viktig å få i seg rikelig ellers også, ikke bare før og like etter trening...)

Det med å bygge opp glykogen lageret etter trening, med kjappe karbohydrater, er jo egentlig ikke hyper viktig for de som skal bygge muskler... De skal jo bare bli store, trenger ikke så forbanna mye energi etter treningen da... Bare hvis man driver med en idrett og trener mye, for å få en god restitusjon..

Det er nok med en banan, slik at man klarer å dra hjem, for så å spise et ordentlig måltid med gode karbohydrater som ikke har for høy G.I., og som er rikelig med proteiner...! (hovedmåltid skal alltid helst inntas 2 timer etter trening..)

Selv har jeg ikke råd til kosttilskudd, så jeg spiser bare helt latterlig mye egg... =) Og prøver å spise div. kjøtt, fisk og kylling, som f.eks. kyllingfillè, men koster faen meg flesk det og... Så jeg har langt fra et perfekt kosthold, og dårlig framgang på muskelmassen, så jobb og kosttilskudd blir neste! Etter militæret i hvertfall! ;)

Lenke til kommentar

Vel, veier man 80 kg så skal man ha i seg ca 2g pr kg kroppsvekt. Altså 80 = 160 g protein hver dag.

Har man et ikke så bra kosthold, man får kanskje i seg 90g protein iløpet av en dag. Det er da proteintilskudd kommer inn, vil man bygge muskler så må man ha i seg de 70g ekstra. Om man tar 30g til frokost og 40 g etter trening spiller liten rolle tror jeg...

Når man trener så bryter man ned "musklene" så må kroppen bygge opp dette igjen, det dannes arrvev. Dette gjøres bedre ved hjelp av proteiner. Denne fasen starter etter du er ferdig med treningen..

Jeg skjønte ikke helt hva du mente bfisk....

Lenke til kommentar

Innlegget mitt myntet på deg var en spydighet. My bad om jeg formulerte meg svakt, Holmgr3N.

Poenget er at timing ER svært viktig ved proteininntak i forhold til styrketrening. Når på dagen man tar dette tilskuddet er faktisk ganske vesentlig. Tenk etter - når er det du har bruk for proteinene? Er det på morgenen, når kroppen skriker etter karbohydrater for å få i gang prosessene? Er det etter at du har spist en biff, og kroppen har problemer med å ta opp mer protein?

På forskjellige tidspunkter har kroppen bruk for forskjellige næringsemner. Så greit er det.

Og angående arrvev, så dannes det ikke arrvev i musklene etter trening. Man får mikroskopiske rifter i det vi kaller myofibrillene, såkalt mikrotrauma, og i restitusjonsfasen etter treningsøkta, reparares disse riftene med bl.a. aminosyrer fra proteinene. Dette øker tverrsnittet i muskelfibrene. Arrvev, derimot, er det vevet du bygger opp etter en makroskopisk vevskade, som f.eks. et kutt.

Lenke til kommentar

så du sitter her å sier at det er dumt å ta proteiner om morgenen?

Tror du ikke kroppen trenger proteiner om morgenen?? Og JA det var ment spydig.

Før trening kan man ta 10-20 g, avhengig av vekt, alder. etter trening er det smart med en banan eller to, raske karbs som noen påpekte, for så hjem å spise et skikkelig dundermåltid(masse grønnsaker, litt ris f.eks, og masse proteiner) her er det lett å supplementere med 30-35 g protinshake....

Taqr også litt om kvelden for at kroppen skal ha noen å gjøre om natta også...

Lenke til kommentar
Vel, veier man 80 kg så skal man ha i seg ca 2g pr kg kroppsvekt. Altså 80 = 160 g protein hver dag.

For å regne ut hvor mye proteiner kroppen trenger bør en regne med fettfri kroppsvekt, dvs hvor mye kroppen veier uten fettet. Veier du 80 kilo og har en fettprosent på 15, har du en fettfri kroppsvekt på 68 kilo. (80/100*15 = 12. 80 - 12 = 68)

68 x 2 = 136 g proteiner om dagen.

Lenke til kommentar

For å regne ut hvor mye proteiner kroppen trenger bør en regne med fettfri kroppsvekt, dvs hvor mye kroppen veier uten fettet. Veier du 80 kilo og har en fettprosent på 15, har du en fettfri kroppsvekt på 68 kilo. (80/100*15 = 12. 80 - 12 = 68)

68 x 2 = 136 g proteiner om dagen.

Hvor mye proteiner du trenger kan du ikke finne svar på. Hvis du driver med pumping og skal bygge muskler så leser jeg faktisk at man kan ha opp mot 4g pr kg kroppsvakt.

Jeg bare prøver å få i meg 2g pr kg kroppsvakt...

www.iform.no har mange fine artikler....

Lenke til kommentar
så du sitter her å sier at det er dumt å ta proteiner om morgenen?

Tror du ikke kroppen trenger proteiner om morgenen?? Og JA det var ment spydig.

Det har jeg aldri sagt. Kroppen trenger proteiner på morran, men det er ikke på langt nær så viktig som karbohydrater.

Lenke til kommentar
Jeg bare prøver å få i meg 2g pr kg kroppsvakt...

Sikkert fint det, men når man skal finne ut hvor mye protein en trenger når en regner 2 g protein per kg kroppsvekt, blir det unøyaktig dersom du regner fettet på kroppen som en del av kroppsvekten.

F.eks to personer som begge er like høye og veier 75 kilo. Han ene har en fett % på 15, og han andre har en fett % på 25. Han med høyest fettprosent trenger mindre proteiner for å bygge muskler enn han med lavest..

Jeg gjentar meg selv, men det virket som du ikke forsto det jeg sa.

Lenke til kommentar
F.eks to personer som begge er like høye og veier 75 kilo. Han ene har en fett % på 15, og han andre har en fett % på 25. Han med høyest fettprosent trenger mindre proteiner for å bygge muskler enn han med lavest..

Det forsto jeg ikke... hvorfor trenger enn feit type mindre proteiner enn en tynn? det skulle vel ikke ha noe å si?? Jeg spør her, vet ikke, men jeg syntes bare det hørtes sinnsykt rart ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...