Gå til innhold

Canon EOS 1Ds Mark II

Anbefalte innlegg

I skrivende stund 25.03.05 kl.14.24, - det er 3.5 time før auksjonen på overnevte kamra går ut. Tilbudet er nesten 50% under vanlig butikkpris.

Noen i dette forumet med en formening/erfaring om auksjonene som foregår på eBay? :hmm:

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eBay er grei nok, de utfører auksjoner mot betaling, men du må se på det firmaet som selger varen.

Og det kan du sjekke her.

Kamera kan du få betydelig billigere fra USA f. eks., men du må huske på at du må betale frakt + moms på hele greia, og du er IKKE beskyttet av den norske Forbrukerkjøpsloven.

Får du problemer med kamera, så må du sende det tilbake.... og vente....

Lenke til kommentar
her.

Kamera kan du få betydelig billigere fra USA f. eks., men du må huske på at du må betale frakt + moms på hele greia, og du er IKKE beskyttet av den norske Forbrukerkjøpsloven.

Får du problemer med kamera, så må du sende det tilbake.... og vente....

Takk for linken!

[Edit merknad]

Når det gjelder toll, mva og norsk kjøpslov er jeg tålig bra kjent med den. :thumbup:

[Edit spørsmål]

Så feil, spørsmål ikke lenger relevant. Imidlertid er eBay auksjonen på overnenvte, fremdeles interessant.

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar
Kanskje noen trakk budet sitt, kanskje det ikke har kommet noe bud og selgeren vil selge fortest mulig.

Hmm, dette var en snodig auksjon. Har fulgt minutt for minutt i 3 timer på denne varen (noe skal man jo bruke påska til... :D ).

Som nevnt lå prisen på 1Ds MII på $4050,- i over lengre tid. Ved utløpet av auksjonen trakk førstemann seg, og prisen gikk ned til $3050,- Bare minutter før stenging raste prisen opp igjen (ny auksjonist inn), - mens en person som i lengre tid stod på topp, også trakk seg. Max ant. bud var på 25 stk. Den raste ned til 15, for så siste minutt stige igjen. Sluttprisen for 1Ds MarkII ble $3450,-

Følgende spørsmål sitter jeg igjen med:

1. I 7 dager pågikk auksjonen på dette apparatet, hvorfor ble budet langt under 50% av butikkpris, når apparat av samme type ligger rundt $8000,- på samme sted?

2. Hvorfor trakk to personer seg i siste liten,- to stk. som hadde beste bud i lang tid, mens ny auksjonist fikk budet?

3. Hva var galt med dette tilbudet?

4. Hvis alt gikk riktig for seg og varen var korrekt, så må vinneren av denne auksjonen gjort tidenes beste handel.

Lenke til kommentar

VEt bare at amerikanerene på dpreview, som gjerne kjøper og selger mye på ebay har et ordtak

"If it sounds too good to be true, it probably is"

Det være seg EOS 20D kamera osv som selges fra diverse for spottpriser osv, mye scam der borte, så vær obs.

Endret av znapper
Lenke til kommentar
"If it sounds too good to be true, it probably is"

Det være seg EOS 20D kamera osv som selges fra diverse for spottpriser osv, mye scam der borte, så vær obs.

Ut i fra hva jeg selv opplevde i dag, vil jeg være meget betenkt på slike tilbud hos eBay, selv om det kan være reelt nok. Det var den plutslige flukten av aksjonister på slutten av auksjonen pluss en ny aktør siste 5 minuttene som fikk varen til skampris som gjør at hele denne historien virker fishy.

Jeg vil nok gjøre som forumet flere ganger tidligere har konstantert: kjøp huset i norge og evt. gadget "over there" (avh. av tilbud, type og mengde m.v.). Hvilket jeg har forsøkt tidligere, og føler meg trygg på :thumbup:

Endret av TBSkippy
Lenke til kommentar

Min erfaring med ebay, er at slike auksjoner på rimelig "hotte" varer følger et ganske forutsigbart mønster.

Auksjonen starter med lav minstepris, og det er nervøs budgiving et stykke oppover i begynnelsen (folk hiver seg med nærmest bare for å "være med"), inntil det når et foreløpig tak hvor det holder seg frem mot auksjonsslutt.

Når fristen er etpar timer unna, kan auksjonen enten ende i heftig budveksling, eller med at noen på et eller annet tidspunkt (gjerne innenfor et minutt av auksjonsslutt) legger inn et meget høyt maksbud slik at andre budgivere ikke skal rekke å svare.

Når jeg ikke har link til den aktuelle auksjonen får jeg ikke sjekket, men har selger skriftlig reservert seg mot:

- Internasjonale budgivere

- Ubekreftede adresser

- Budgivere uten feedback eller med forskjellige grader av negativ feedback

- Enkelte typer betaling, deriblant Paypal

Hvis så er tilfelle, kan selger ha fjernet enkelte bud etterhvert som han ble oppmerksom på at de ikke svarte til kravene..

Om selger er til å stole på eller ikke er en hel liten vitenskap i seg selv, som ofte ender med at man må ta en viss kalkulert risko om man skal kunne by på de beste tilbudene. Selv har jeg ennå ikke kjøpt veldig dyre ting, men jeg kjenner til at folk har FÅTT dSLR til spotpris i auksjoner som mange ville holdt seg unna.

Man bør likevel vurdere hvert bud man legger inn meeget nøye, da man nesten ikke kan regne med å se noe til penger man sender fra seg hvis man ikke skulle få varen man betalte for..

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Takk for svaret!

(...)rimelig "hotte" varer følger et ganske forutsigbart mønster.

Jeg har ikke fulgt med lenge nok selv på ulike eBay-auksjoner til å kunne si at dette var en typisk forutsigbart auksjon. Men, samenliknet med tilsvarende auksjoner (samme vare samme sted) har vi en himmelvidt forskjell på "dynamikken" i anbudene. Derav min forundring.

(...)nervøs budgiving et stykke oppover i begynnelsen (...)

Selv kom jeg inn i denne auksjonen 3 dager før utløp. Etter å ha sjekket bud-historikken, må en kunne si at dette var heller laber stemning for budgivning. På 4 dager var det bare 2-3 stk som hadde lagt inn bud, og det lå lenge jevnt på $4050,-

Når fristen er etpar timer unna, kan auksjonen enten ende i heftig budveksling, eller med at noen på et eller annet tidspunkt (gjerne innenfor et minutt av auksjonsslutt) legger inn et meget høyt maksbud slik at andre budgivere ikke skal rekke å svare.

I de siste 10 minuttene startet spetakkelet. Da røyk det ut to mann som i lenger tid (fra starten) stod for budet, mens det var en NY tredje mann som i de siste minuttene trakk det lengste strået. Fra å ligge lenge på $4050,- til plutselig til å ende opp med $3450,- isteden, når "normal" pris ligger på $8000,- så my flaks har man ikke fortjent ;)

(...)selger skriftlig reservert seg mot:

- Internasjonale budgivere

- Ubekreftede adresser

- Budgivere uten feedback eller med forskjellige grader av negativ feedback

- Enkelte typer betaling, deriblant Paypal

Hvis så er tilfelle, kan selger ha fjernet enkelte bud etterhvert som han ble oppmerksom på at de ikke svarte til kravene..

I denne saken hadde ikke selger skriftlig forbehold om han ville selge eller ei - slik svært mange andre gjør. Salget var worldwide. Sjekket videre feedbacken til budgiverne - bare positivt å melde. Men, pkt. 2 og 4 ovenfor kan selvsagt ha vært avgjørende for at selger slo ut de to mest stabile - med høyest bud. Men, hvis han så gjorde det, så tapte han $600,- (noe jeg ikke ville gjort de 10 siste minuttene, heller 2-3 dager tidligere).

(...)jeg kjenner til at folk har FÅTT dSLR til spotpris i auksjoner som mange ville holdt seg unna

Igjen, takk for svaret.

Lenke til kommentar

Ville bare bekrefte det rotekaizer sa. Jeg har oppdaget at det ikke er noen vits i å begynne å by før de siste minuttene. Ofte kommer det en haug med bud de siste sekundene også, som var tilfellet da jeg vant mitt Nikon Coolpix 8700 :roll: Det var så vidt, ble utbydd 10 sek. før slutt. Tror at dette kan være en taktikk mange bruker, de prøver å gjøre det umulig for for folk å rekke å by over dem igjen.. Hvis du kjønte hva jeg mente nå da.. :p

Lenke til kommentar

At det var spent de siste minuttene kan jeg bekrefte. ;) Men, at utfallet ble som det ble, slik jeg opplevde det, - fremdeles merkelig. Nok om det. Spennende er det å følge med ihvertfall.

I dette minutt fulgte jeg en auksjon på 20D+18-55. Den gikk til slutt for $1325,- ingen videre nervøsitet å se her. Siste og vinnende bud kom ca. 20 sekunder før utløp, og da økte differansen med $25,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...