Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telio ip-telefoni, trenger god løsning på oppsett!

Anbefalte innlegg

Mine foreldre har planer om å bytte ut isdn telefonen til fordel for IP telefoni fra Telio.

De har planer om følgende oppsett:

2Mbit linje fra bluecom

1 telefonlinje fra telio.

I dag har vi alt plassert i underetasjen, siden det er der telefonlinja, adsl modem, trådløs router og isdn boksen står.

De har lyst til å ha tilnærmet "likt" oppsett som før, dvs en trådløs analog telefon i 2 etasje, men det er jo et godt stykke unna alle boksene. Og det er ikke snakk om å legge kabler opp. Kan man kanskje bruke et trådløst oppsett på noen måte?

Jeg vet ikke helt hvordan ip telefoni funker, men kan det overføres trådløst opp til et accesspunkt eller noe slikt? For der å gå videre inn til telefonen?

Hvordan kan jeg løse dette på en god måte? Noen som har ideer? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så fremt du har en analog basestasjon til ditt DECT håndsett så er det bare å koble denne til ditt Telio adapter for så å melde opp håndsettet om dette ikke er gjort fra før .

Om denne trådløse telefonen er av forholdsvi nyere dato så er alt du trenger altså en analog trådløs base .

Lenke til kommentar

Den analoge trådløse i 2. etg. har den "basen" i 2. etg. og kabel ned til ISDN-boks og "adapter" (ISDN til analog)?

Er løsninga slik, setter en Telio boksen nede med RJ45 kabel til routeren og analogkabel (RJ11) til tlf. "basen", eller sett tlf. basen nede (om ikke gulvet skjermer "alle" signala), har Siemens trådløs base på loftet og bruker tlf. mest i etagen under.

Lenke til kommentar

Det er selvsagt en boks oppe i 2 etg hvor basen til isdn telefonen er koblet til. Vet ikke helt hva du mener med isdn/analog adapter, tror ikke det er slikt bygd opp her...

Kan det være så enkelt at jeg da kobler fra splitter jeg får fra telio inn på telefonuttaksboksen i underetasjen for så at det vil virke oppe i 2 etg?

Eller tar jeg feil?

det ser følgende ut nede (skrevet med tekst)

router-->adsl modem-->splitter--->ISDN boksen-->vegguttak for isdn telefoner

Oppe er det kun et veggutak for telefoner. Der står også basestasjonen for isdn trådløs telefon i dag. Dette virker selvsagt ypperlig.

Endret av iceraven
Lenke til kommentar
Kan det være så enkelt at jeg da kobler fra splitter jeg får fra telio inn på telefonuttaksboksen  i underetasjen for så at det vil virke oppe i 2 etg?

Hvis telefonuttaksboksen i underetasjen har forbindelse opp til telefonkontaker i 2. etg, kobler du telefonuttaket på Telio adapteret inn på denne.

Da vil du kunne sette basen til analog trådløs telefon i 2. etg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...