Gå til innhold

Hvorfor klokker jeg kun minne nedover?

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å overklokke systemet mitt litt, men i alle testene jeg kjører så får jeg dårligere resultat.

Jeg bruker en AMD 3800+ på 2.4 GHz, på ASUS A8N-SLI Deluxe og Corsair PC4400 ram brikker.

Når jeg ser i AI Booster så står FSB på 1000 (normal 800) klokke er 2500 med multiplikator 10. HTT ligger på 250. Men når jeg ser i CPU-Z så ligger minne hastigheten på 166.7 Mhz, det normale var 200 MHz.

Hva gjør jeg galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har prøvd å overklokke systemet mitt litt, men i alle testene jeg kjører så får jeg dårligere resultat.

Jeg bruker en AMD 3800+ på 2.4 GHz, på ASUS A8N-SLI Deluxe og Corsair PC4400 ram brikker.

Når jeg ser i AI Booster så står FSB på 1000 (normal 800) klokke er 2500 med multiplikator 10. HTT ligger på 250. Men når jeg ser i CPU-Z så ligger minne hastigheten på 166.7 Mhz, det normale var 200 MHz.

Hva gjør jeg galt?

FSB på 800 normalt? Du mener HyperTransport (HT), ikke sant? Denne er 1GHz som standard på socket 939, og 800 på socket 754.

Grunnen til at minneratioen senkes når du øker HTT, er noen automatiske innstillinger i BIOS. Jeg vet ikke hva HTT/minneratioen kalles i din BIOS, men den står nok på auto nå (den heter kanskje "HTT:DRAM-ratio" eller "max memory clock"). Hvis denne settes til 200, vil minnet følge HTT-klokken 100%, bortsett fra hvis du bruker halvmultiplikatorer, da vil minnet kjøres litt langsommere. Halvmultiplikatorer bør unngås, av flere årsaker.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar
i AI-Booster så stod det FSB 800, så da er hele systemet underklokket altså?

Neppe, fordi LDT-multiplikatoren kun bestemmer hastigheten til HyperTransport-bussen, som kun handler om kommunikasjonen med sørsiden. Det er neppe særlig stor forskjell, men den bør allikevel være tettest mulig oppunder 1000 MHz.

Bussene er egentlig temmelig uavhengige av hverandre på denne plattformen, men dette høres merkelig ut, fordi 250 ikke går opp i 800... :hmm:

Kan du vise oss ett screenshot av AI booster?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...