B4stian Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Ja, hvordan gjør du det? - Tenger du det opp eller liknende? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Jeg forbereder meg slik: Start -> Run -> notepad -> <html> <head> <title></title> (kanskje et stilark også her?) </head> <body> </body> </html> Og så bare fyller du inn det nødvendige liksom Endret 25. mars 2005 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Jeg kopierer en av mine tidligere siders index.html & style.css og lager en ny mappe. Deretter åpner jeg photoshop og notepad++. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Jeg gjør kanskje ting litt tungvint, men jeg synes det funker veldig bra. Lager et noenlunde komplett betadesign i Photoshop Beslutter å lage HTML-versjon av designet Oppretter full mappestruktur og bestemmer om jeg skal ha med funksjonalitet som stilskifter etc. Kopierer templaten jeg har for å sende korrekte application/xhtml+xml-headere og et standard XHTML-dokument som jeg lagrer som index.php Lager et oppsett med div-elementene jeg trenger for selve layout'en (gir alle layout-elementer en id og ikke en klasse, siden disse bare skal brukes en gang og fordi jeg derfor kan bruke dem som ankere i dokumentet mitt) Programmerer et includescript som inkluderer et demodokument jeg på forhånd har satt opp med de fleste HTML-elementene jeg trenger (lister, avsnitt etc.) Slicer opp all grafikken og lagrer med forståelige navn Skriver et godt strukturert CSS-dokument med alle layoutelementer som er nødvendige Jeg bruker vanligvis rundt 7-10 timer fra fullført Photoshop-beta til et noenlunde ferdig HTML-design. Endret 25. mars 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Jeg gjør kanskje ting litt tungvint, men jeg synes det funker veldig bra.Lager et noenlunde komplett betadesign i Photoshop Beslutter å lage HTML-versjon av designet Oppretter full mappestruktur og bestemmer om jeg skal ha med funksjonalitet som stilskifter etc. Kopierer templaten jeg har for å sende korrekte application/xhtml+xml-headere og et standard XHTML-dokument som jeg lagrer som index.php Lager et oppsett med div-elementene jeg trenger for selve layout'en (gir alle layout-elementer en id og ikke en klasse, siden disse bare skal brukes en gang og fordi jeg derfor kan bruke dem som ankere i dokumentet mitt) Programmerer et includescript som inkluderer et demodokument jeg på forhånd har satt opp med de fleste HTML-elementene jeg trenger (lister, avsnitt etc.) Slicer opp all grafikken og lagrer med forståelige navn Skriver et godt strukturert CSS-dokument med alle layoutelementer som er nødvendige Samme metoden som jeg bruker Synst det virker som den beste og mest logiske metoden for å lage en god side, først må du jo vite hvordan den ser ut og slikt da så kan man kode den Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Lokaltog sin metode høres veldig strukturert og ryddig ut Jeg pleier å leke litt i photoshop jeg og, helst så lik HTML versjon som mulig. Men noe spesielt god planlegging kan jeg ikke si jeg har på forhånd. Blir bare "random" prøv og feil for å finne noe jeg liker. Jeg er ikke så flink til å ta vare på templates med ferdig kode, så jeg må skrive det meste om igjen, men jeg pleier å ta kopi av forrige webside sin index fil. Jeg har også tatt vare på en html fil med noen paragrafer med ferdig generert Lorem Ipsum. Denne bruker jeg for å fylle design/layout med "innhold" så jeg kan se hvordan siden oppfører seg med tekst. Bruker gjerne samme tekst for å fylle designet i photoshop og. Enkel oppdeling for min del er H1 til header på siden, gjerne er alt wrappet i en DIV som samler hele siden. Dette gjør det greit å sentrere og bestemme bredden. DIV i to kolonner, en som er meny/sidebar og en for innhold. Så til slutt en footer. Veien fra tegning til HTML/CSS er greit for min del, siden jeg tegner omtrent i samme struktur som det ville blitt i HTML. Jeg har en del layers i designet (photoshop), så jeg tar flatten på hele greia og tar select og klipper ut bilder som f.eks header, repeterende bakgrunn og footer osv. Men jeg pleier å jobbe parallelt med oppretting av HTML fil og CSS samtidig som jeg klipper ut bilder jeg skal ha fra tegning. For da kan jeg se hvilke problemer jeg vil dulte borti (som kanskje krever nye bilder eller liten redesign). Mao, litt dårlig planlegging fra min side Men parallelt arbeid på den måten synes jeg funker greit nok. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 25. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2005 Ok. Selv pleier jeg også ofte å prøve og prøve i photoshop før jeg deler de opp og kopierer koden fra noe annet jeg har lagd... er ganske dårlig på dette ennå så derfor jeg lurte på hvordan dere gjør det. Lenke til kommentar
N* Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Jeg gjør kanskje ting litt tungvint, men jeg synes det funker veldig bra.Lager et noenlunde komplett betadesign i Photoshop Beslutter å lage HTML-versjon av designet Oppretter full mappestruktur og bestemmer om jeg skal ha med funksjonalitet som stilskifter etc. Kopierer templaten jeg har for å sende korrekte application/xhtml+xml-headere og et standard XHTML-dokument som jeg lagrer som index.php Lager et oppsett med div-elementene jeg trenger for selve layout'en (gir alle layout-elementer en id og ikke en klasse, siden disse bare skal brukes en gang og fordi jeg derfor kan bruke dem som ankere i dokumentet mitt) Programmerer et includescript som inkluderer et demodokument jeg på forhånd har satt opp med de fleste HTML-elementene jeg trenger (lister, avsnitt etc.) Slicer opp all grafikken og lagrer med forståelige navn Skriver et godt strukturert CSS-dokument med alle layoutelementer som er nødvendige Jeg bruker vanligvis rundt 7-10 timer fra fullført Photoshop-beta til et noenlunde ferdig HTML-design. det var nesten likt som meg det. forskjellen er at jeg ikke lager det noe serlig komplett i fireworks(ups. enda en forskjell) først. Lenke til kommentar
neb Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) 1. tegne skisser for hånd (merk. skisser. ikke omfåttende tegninger) 2. finner en pen fargekombo, med en eller annen farge som basic. 3. Photoshopper siden slik jeg vi ha den. Lager et par eksemplarer med små forskjeller 4. Lager en mappestrukter. opretter index'en og basic style sheet. 5. kopierer et gammelt, validert CSS dok over, slik at jeg har noe og ta fra. dette er skrittene jeg vanligvis følger når jeg skal opprette en ny side Endret 28. mars 2005 av bigben247 Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 1. Oppretter nytt PS-dokument. 2. Leker. 3. Slicer. 4. Prøver å kode finfin markup med bra stilark til. Jeg må si at jeg har en ytterst lite strukturert arbeidsmåte, men må si meg ganske fornøyd med den. Per dags dato fungerer den flott til hverdags- bruk. En slik økt kan ta rundt 8 timer. Ca. 3-4 til design og vanligvis noe mer til kode. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) 1. En idè er viktig, så om eg ikkje har en gjør eg ingenting. Har eg en liten idè så snekrer eg den sammen så godt eg kan i PS. Kan ta alt fra en til tjue effektive arbeidstimer, alt etter min effektivitet og inspirasjonsnivå. 2. Deler opp og lagrer bilder med passande navn. 3. Fyrer opp DW og TopStyle og knoter ned alt til en grunnleggande layout for det aktuelle designet. 4. Fikser alle browserbugs i layouten. 5. Styler innhold (p, hX, ul, ol, dl osv) 6. Ser over en gang til i alle browsere for å vere sikker på at ting funker. 7. Setter inn innholdet på ett eller anna vis. Edit Altså - det man gjør for å bli dyktigare er rett og slett å lage sider. Øvelse gjør mester. Endret 28. mars 2005 av arve87 Lenke til kommentar
Domodyret Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) 1. Tegner det opp i PS 2. Deler opp bildene 3. Koder alt ting sammen Endret 28. mars 2005 av Domodyret Lenke til kommentar
andesam Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 - finne ut hva sidens budskap skal være, og målgruppen. - tegne noen skisser for hånd - tegne en temmelig konkret photoshop tegning av siden - konvertere det til html Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) 1. Tegner det opp i PS 2. Deler opp bildene 3. Koder alt ting sammen Jeg er helt grønn på dette, men dere lager et design i PS og så deler (slicer?) dere det opp og snekrer bitene sammen i forskjellige DIVs? Endret 29. mars 2005 av Zythius Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 1. Oppretter et PS-dokument 2. Har det moro og leker meg litt 3. Finpusser 4. Deler opp 5. Oppretter et nytt dokument i Dreamweaver som allerede inneholder mesteparten av de sideelementene jeg kommer til å bruke (kontainer, meny, innholds- og sidebar-kontainer og footer) 6. Skriver CSS-koden så fort som mulig, uten å tenke på oversiktelighet 7. Done. Normalt tidsforløp: 1-4 timer Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 1. Tegner det opp i PS 2. Deler opp bildene 3. Koder alt ting sammen Jeg er helt grønn på dette, men dere lager et design i PS og så deler (slicer?) dere det opp og snekrer bitene sammen i forskjellige DIVs? Jepp, det er sånn de fleste gjør det ja. ---------- Jeg bruker å sette meg ned forann pc'en uansett om jeg har en idè eller ei. Så fyrer jeg opp Photoshop og improviserer eller følger ideèn min. Når jeg er ferdig med det, kan det hende jeg finpusser og trikser litt. Så når jeg er fornøyd er det skjelden jeg begynner å slice og sette sammen med engang. Det kan gå fra et par timer til et par dager før jeg orker å sette meg ned å dele opp bildene. Selv om det ikke er så stor jobb så er jeg ikke glad i å dele opp bildene. Men om jeg skal kode tar jeg bare et utgangspunkt fra en annen side. Fjerner/legger til DIV og fjerner omtrent alt av innhold. Når jeg har satt sammen alt finpusser jeg og gjør de så like som mulig i alle browsere og styler andre elementer. Alt dette foregår til musikk. Melodisk musikk som oftest, men det varierer. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Min framgangsmåte 1. Skaffe inspirasjon (gjerne i Zen Garden) 2. Prøve meg fram i PS å få til et brukbart design 3. Dele opp bildene 4. Kode det hele sammen på en best mulig måte 5. Fikse bugs i ulike browsere (som oftest IE) Med mye inspirasjon og mange gode idéer, bruker jeg sikkert få det til på en ettermiddag/kveld, men det tar som regel litt lengre tid... Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 6. Skriver CSS-koden så fort som mulig, uten å tenke på oversiktelighet Har merket dette Henrik, Dine CSS koder er et stort kaos Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Så lenge man har orden i rotet selv, kan det vel ikke bety så mye Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Så lenge man har orden i rotet selv, kan det vel ikke bety så mye Bingo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå