13Marius37 Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Hei, jeg lurer på hvor mange hard disker "en gjennomsnittslig pc" kan ha. Jeg står i et vei kryss nå og lurer på om jeg skal kline til med en 320 gig (ide) hd eller kjøpe flere 200/250 disker. Var en kompis en gang som sa at jeg nbare hadde plass til ca. 2-3 disker, men det kan da umulig stemme, kabinettet er stort og har strømforsyning nok... -Takker for alle svar. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Da begrenses du av plassen i kabinettet (hvis du ikke vil ha eksterne disker da - det er jo en mulighet det også). Ellers begrenses du bare av hvor mange IDE- kontakter og SATA- kontakter du har. Men i tillegg kan du jo kjøpe kontrollerkort som støtter mange fler disker. Disse kontrollerkortene plasseres i PCI- sporene på HK'et ditt. Så svaret er at du kan ha mange.......men husk da også at disse trekker noe strøm, så vær sikker på at PSU'et ditt takler det - ihvertfall hvis du skal ha "unormalt" mange disker..... Endret 25. mars 2005 av Rayline TWB Lenke til kommentar
JimL Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 (endret) Kommer an på to faktorer: ¤ tilkoblinger på hovedkort ¤ fysisk plass i kabinettet Ikke enkelt å svare på noen av dem da det er store forskjeller på så og si alt av utstyr der ute (gjennomsnittlig holder ikke ). Du har høyst sannsynlig 2 IDE-kontakter. Disse kan du koble til sammen 4 enheter på (HDD/CD-/DVD-ROM osv). I tillegg har du muligens x antall SATA-kontakter, noe som gir det mulighet til å ha x antall SATA-enheter i tillegg til de over. Må nesten bare åpne opp og kikke, eneste måten å finne ut av sånt på. Fysisk plass i kabinettet er jo da veldig enkelt å finne ut av, og du får kjøpt både IDE-/SATA-/SCSI-kontrollere på alt (tror jeg) av databutikker. Endret 25. mars 2005 av JimL Lenke til kommentar
Azton Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Det er riktig. De selger nok dette på de fleste databutikker, og nærmest alle webshopper, så hvis du finner ut du ikke har nok IDE/S-ATA kontakter, så er det bare å fyre på et kort. Disse ligger nok på 200 og oppover. Det finnes kort med både 1 og 2 utganger (kanskje flere også, jeg er ikke sikker) hvorav hver av utgangene kan ha 2 disker koblet til. Har selv denne og den funker flott. Men hadde jeg vært deg ville jeg heller gått for S-ATA. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 25. mars 2005 Del Skrevet 25. mars 2005 Jo det er sant nok som de andre personenen sier men man bør vel ha ett par faste holdepunkter klare før man bestemmer standard på diskene . Skal det være rene lagringsdisker er da ikke s-ata nødvendig og heller ikke nødvendig med 7200rpm men 5400rpm disker . Men skal det være superfast redigering på høgt plan trengs det nok både s-ata og høye rpm`s . Og her er det penger å spare for man trenger da ikke gå alt for langt ... enj Lenke til kommentar
13Marius37 Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Takker for svar Da kjøpte jeg meg denne harddisken. Så får jeg heller kjøpe meg noen ide-kontakter og kanskje en ny strømforsnyning når jeg trenger flere hard disker Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Et godt valg......:-) Lenke til kommentar
Konge Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Kjørere selv 6disker + 2 drev i filserveren min hvor det befinner seg 2x120gb Barracuda V + 160GB 7200.7 + 200GB 7200.7 fra Seagate så du trår ikke galt ved å velge ata fra Seagate . Lenke til kommentar
13Marius37 Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Ville egentlig fortsatt kjøre "samme stilen" og bruke Western Digital disker, men siden var litt dyr og jeg ikke har så mye penger etter at jeg har kjøpt meg ny mus og nye høytalere så måtte det bli Seagate Baracuda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå