Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann..

Har en Athlon XP 2800+ som jeg har lyst til å sette opp til 2500MHz. Det er liksom enten.. Enten 2083MHz eller 2500MHz.. Den står nå på 2083MHz som da er orginalt. Har en GlacialTech Igloo Silent Breeze vifte.. Nå så er idle på 47C, load 58C.. Kan jeg trygt sette CPU opp til 2500MHz? Hva annet i bios må jeg stille på, for at systemet skal være mest mulig stabilt.. Vcore sto vel på 1.650.. Tenker på multiple osv.. Har 1GB TwinMOS PC2700. Må jeg klokke RAM for å klokke CPU? Er ny på dette feltet, så ikke bruk så ubert språk.. :)

Btw: Fikk 3200 poeng i PCMark04..

Min PC:

Hovedkort: Asus A7V600-X

CPU: AMD Athlon XP 2800+ | 2083MHz

RAM: 1024MB | PC2700 | TwinMOS

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600XT Ultimate Edition 128MB

HDD: 160GB WD 7200rpm

MVH silenCer2k

Endret av silenCer2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du mdd enten 2083MHz eller 2500MHz ?

du kan ikke bare sette den opp til 2500MHz, da tar den kvelden.

silent breeze kjøleren er ikke noe serlig tess, kommer nok ikke så alt for langt med den.

Har du forresten lest sticky? s.3 spesielt

om du ikke har det råder jeg deg til det for deretter å komme tilbake,

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar

Temperaturene dine er allerede godt over grensen, etter mitt skjønn. For å klokke høyere trenger du trolig høyere spenning, som igjen gir høyere temp. Altså er det neppe noe særlig å hente med din nåværende kjøling. Det er en overdrivelse å si at CPUen vil "ta kvelden" sånn plutselig. Jeg er bortimot overbevist om at maskinen din ikke vil starte med 2.5 GHz uansett. En slik klokke kan man håpe på med en mobile Barton (som er overklokkernes valg), god kjøling, bra hovedkort, riktige BIOS-innstillinger og bra strømforsyning. Det er som nevnt ikke bare å "stille opp", dette er noe som krever ganske mye kunnskap og stabilitetstesting.

Vet du om prosessoren din er multiplier-låst? Hvis den er produsert etter slutten av 03, er den det. Hvis den er låst, kan du kun overklokke ved å øke FSBen.

Lenke til kommentar
Jeg er bortimot overbevist om at maskinen din ikke vil starte med 2.5 GHz uansett.

Jeg hadde min xp 2800 + på 2,6 ;P Det er ikke en Mobile.! Men hadde da høy temp da.! 56 elr no med Bigwater

For all del, jeg tviler ikke på det. Jeg mente bare trådstarters system i øyeblikket.

Jeg har sett nesten 2,9 GHz med vannkjøling på en desktop XP, når de øvrige komponentene har vært tipp-topp.

Lenke til kommentar
Jeg er bortimot overbevist om at maskinen din ikke vil starte med 2.5 GHz uansett.

Jeg hadde min xp 2800 + på 2,6 ;P Det er ikke en Mobile.! Men hadde da høy temp da.! 56 elr no med Bigwater

For all del, jeg tviler ikke på det. Jeg mente bare trådstarters system i øyeblikket.

Jeg har sett nesten 2,9 GHz med vannkjøling på en desktop XP, når de øvrige komponentene har vært tipp-topp.

2,9 ja ;) hehe og jeg som var stolt av 2,6 hehe. min var da ikke sælig stabil d a men :( Men kunne grille pølser på radiatoren. hot hot :p

Lenke til kommentar
Den er ikke låst.. Den står på 12,5X nå.. Kan dra den opp til 20 elns..

Men kan jeg fint sette FSB til 200? Den står på 167*33 nå..

Nei nei nei.. du kan ikke stille på mutliplier. Eller det går, men det virker ikke. Det er liksom ikke noe som skjer da, BIOS bare driter i deg. Du må unlocke multiplieren først, og da må du fram med grafittblyant som du sikkert har hørt. Og nei, du kan heller ikke sette FSB til 200MHz, da vil den streike i booten.

Jeg har denne selv og har prøvd meg fram litt skjønner du. Jeg kjører på 182MHz i FSB nå, kan ta noen MHz til, men da kan temp. fort gå opp ved load. Min er jo betydlig kjøligere enn din da, 50-51 grader ligger den på når den er i gang, så jeg ville ikke prøvd meg på noe 2,5GHz med den kjølinga du har i alle fall. Da ender du opp sånn her Og ja, har luft jeg òg.

Lenke til kommentar
Den er ikke låst.. Den står på 12,5X nå.. Kan dra den opp til 20 elns..

Men kan jeg fint sette FSB til 200? Den står på 167*33 nå..

Eh så en ting til.. 167*33??? Nå er du vel rimelig ute på viddene her vel? Så du har en klokkehastighet på prosessoren på 5511MHz?? Multiplier på 33? Da er det vel kanskje ikke noe vits i å spørre oss om råd for å få den til 2500 da... :p

Lenke til kommentar

Okey!

For det første så kan du stille på noe slik at du kan stille FSB manuelt, slik at du øker FSB med en Mhz om gangen.

Du kan nok bare stille på 100, 133, 166 og 200 -FSB nå tenker jeg..

Men jeg tviler på at du kommer noe høyere enn 175-180 med den rammen der. Med mindre det er BH5 brikker da...

Jeg synest også at tempen var for høy til at du kan klokke så mye...

Lenke til kommentar
Nei nei nei.. du kan ikke stille på mutliplier.

Hvordan kan du være så sikker på det?

Det er riktignok en god stund siden AMD begynte å låse desktop XPene sine (slutten av 2003), men nå virker det som om du er synsk...

Har kan jo ALDRI ha kjørt 166*33! Så Multiplier er nok låst. Men er den kjøpt før uke 39 i 2003 er det mulig den er åpen =)

Lenke til kommentar
Nei nei nei.. du kan ikke stille på mutliplier.

Hvordan kan du være så sikker på det?

Det er riktignok en god stund siden AMD begynte å låse desktop XPene sine (slutten av 2003), men nå virker det som om du er synsk...

Har kan jo ALDRI ha kjørt 166*33! Så Multiplier er nok låst. Men er den kjøpt før uke 39 i 2003 er det mulig den er åpen =)

Han kan selvsagt ikke ha kjørt på 33, men det var ikke poenget mitt.

Uansett om CPUen er låst eller ikke, er det ingen BIOSer som tillater multi på 33, det må være en skrivefeil, eller at han forveksler med noe annet. Tror maks multi er noen-og-tjue, så dette forteller igrunnen ingenting om CPUen hans.

Endret av Bob Ibsen
Lenke til kommentar

Var nok en skrivefeil ja.. Den sto på 166*12,5 hvis det blir riktigere?

Har satt den på 188*12,5 nå, da ble den 2,1GHz.. Fornøyd med det.. Tør ikke mer.. hehe.. Vil ikke drepe maskina.. Det går sikkert mer, men jeg hakke så mye peil på overklokking så jeg gjør sikkert feil hvis jeg går lengre nå..

Men har satt inn en 120mm kabinettvifte som blåser rett mot CPU og GPU, da er idle på 40 og load på 45, samma med skjermkortet.. :)

Inni kabinette er det ca 30C..

Multi er IKKE låst.. Kan stille den opp til noe å 20..

Endret av silenCer2k
Lenke til kommentar

hallo !

jeg dro min XP2800Barton opp på [email protected], og den sto den stabilt i 2 timer og 14 minutter, da rasjet den. tror den trenger litt mer volt, men de strømstyrings dingsene(svarte klosser med 3 ben, husker ikke hva de heter) ble så drit varme, nesten 90 grader. om noen lurer på specs så titt i linken nedenfor.

Epz.

Lenke til kommentar

Jaja, kan være at multiplier ikke er låst. Men han VET det ikke. Han sier han kan stille på multiplier og derfor er den ikke låst. Men jeg kan også stille på mutliplier i BIOS, men den bare ignorerer valget mitt når den booter... Uansett, prosessoren hans er ALT for varm til å klokkes med. Min 2800+ er litt klokket og etter to og en halv time med decoding av film (CPU 100% hele tiden), så var min fortsatt på 51 grader som før. Hans ligger på 56 ved load UTEN klokk - ikke særlig mye vits med klokk her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...