Gå til innhold

CPU-temperatur og PSU

Anbefalte innlegg

Jeg har et snodig problem som jeg ikke finner helt ut av.

Kan liste opp pc spec'ene først:

P4 3Ghz Socket 478

1Gb RAM Corsair

Abit AI7 Mainboard

Asus X800 Pro Vivo @ XP PE

1x WD 250Gb HDD S-Ata

1x WD 36,7Gb Raptor HDD S-Ata

1x Seagate Barracuda 80Gb HDD S-Ata

Asus CD-Brenner

MSI DVD-Brenner

Sound Blaster Audigy 2 ZS

Chieftec 360W PSU

Chieftec Dragon MidiTower

3 Kabinett vifter, en i front for å kjøle harddiskene, og to bak over CPU-kjøler.

Pcen fungerer knallgodt, har aldri hatt noen problemer bortsett fra dette. Alle delene untatt PSU'en, kabinettet og 80gb harddisken kjøpte jeg ny i høst for å bygge meg ny pc. Og den fungerer som sagt bra, men CPU-temperaturen er urovekkende høy. Den ligger på ca. 58 grader idle og går gjerne opp mot 65 grader når det load. I noen situasjoner kryper den til og med opp til nærmere 70 grader og da begynner hovedkortet å si ifra.

Siden jeg hadde boxed vifta tenkte jeg at jeg trengte å kjøpe ny CPU-kjøler, og valget falt på Gigabyte 3D Cooler Pro. Problemet når jeg satt den i var at temperaturen ikke ble noe lavere, samtidig som det begynte å pipe og ule som bare det etter en stund med denne vifta, som til tider resulterte i at pcen slo seg av.

Jeg byttet tilbake til boxed vifta og ting var som før. Så begynte jeg å undersøke litt med strømkrav. Ifølge en "PSU-kalkulator" trengte jeg en PSU på minst 410W for å drive pcen min. Så til syvende og sist lurer jeg på: Kan det at jeg har for liten PSU ha noen betydning for CPU-temperaturen og den dårlige ytelsen på cpu-kjølerne? Er det pga av at cpu-vifta går for "tregt" som følge av lite tilgjengelig strøm at temperaturene er så høye? Er det fordi Gigabyte kjølern krever mer strøm en standardkjølern og derfor oppfører seg sånn?

Betyr dette at problemet blir løst om jeg kjøper meg større strømforsyning? Fins det programmer som jeg kan måle slikt med? Tror dere jeg kan ha koblet noe feil? Alle svar mottas med takk, for nå har jeg veldig lyst til å finne ut av dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...