Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Erfaringer med 3com trådløs router?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har denne selv. Kan ikke si så veldig mye om rekkevidden ettersom det ikke er så veldig store avstander i kollektivet der jeg bor, men jeg kan si så mye at signalet fint rekker gjennom tre tykke vegger (gammel bygård med enormt tykke vegger), ett stort kjøkken og en gang. Vi er tre stykker som bruker det her, og ingen har opplevd problemer av noe slag. Hastigheten er vel så god som den kan få blitt på trådløst nettverk i dag, og uansett mye raskere enn en kjapp internettlinje.

Siden jeg kjøpte denne for 3-4 måneder siden, har jeg måttet restarte den to ganger. Men det var på samme dag, og den dagen hadde noen her besøk av en kar med en maskin som hadde en merkelig måte å lage sitt eget nettverk på. Tror det var den som bugget litt, for både før og etter det, har routeren fungert helt perfekt.

Ellers har jeg sett rapporter på at WAP ikke alltid fungerer som det skal på den, men privatpersoner trenger da strengt tatt ikke mer heftig kryptering enn WEP, så så lenge du ikke skal beskytte en stor bedrifts hemmeligste filer, så vil det være mer enn nok.

Kjøpte samtidig en 3Com USB wireless adapter, men det anbefales ikke. Den detter ut med ujevne mellomrom. Vet ikke om det var selve adapteren eller USB porten min som var ustabil. Byttet den ut med en PCI wireless adapter, og nå fungerer ting så mye bedre.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Har forgjengeren til denne (uten "t" til slutt i produktnavnet) og den har stått i 3 år med 3 trådløse , 4 pcer , 2 dreamboxer , xbox og iptelefoni fra telio uten å ha vært restartet en eneste gang uten det har vært strømbrudd ,sikringer osv.

Kjøpte meg en asus router (w500) for jeg ville ha hdd på nettverket men byttet raskt tilbake til 3com.

Kjører trådløst gjennom 3 dobble brannvegger i ett nytt hus uten problem. Ca 30m

Anbefales på det varmeste.

Ps: Routeren står først i nettverket som dhcp med 3 switsjer på diverse utganger.

Endret av NoNickAtAll
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke anbefale denne kombinasjonen av router og pcmcia kort. Har denne routeren selv og er meget misfornøyd med trådløsdekning. Den gir meget dårligere dekning enn min gamle D-Link og min nye Linksys. Tester viser dessuten at den faktisk har dårlig dekning. Tomsnetworking.com har funnet 3Com OfficeConnect Wireless 11G trådløsegenskaper som "lite imponerende"!

Og 3Com officeconnect 11G PCMCIA card i kombinasjon med denne routeren gav dårligst reslutat. Netgear WAG511 gav 50% bedre dekning mot denne routeren enn 3Coms eget 11G kort.

Har nå forsøkt å bytte til Linksys WRT54G pga 3Com OfficeConnects 11G dårlige rekkevidde på trådløsdekning. Bor i ett eldre trehus. Og gamle hus har stort sett bra forhold for trådløs da det ikke er benyttet isolerende materialer som gips, stenull osv i vegger og etasjeskillere. Du kan ikke oppgradere antennene på 3Com.

Linksys gir adskillig bedre trådløsdekning enn 3Com etter først å ha manipulert sendestyrken med 3 parts firmware. Men det virker som den står bare og skriker høyere uten å gi bedre og stabil hastighet i mbps. Tross 100% kraftigere signal til antenne gir ikke linksys bedre trådløsdekning enn min gamle D-Link DI-624+. Men begge gir uansett mye bedre dekning enn 3Com OfficeConnect 11G router.

Jeg anbefaler på det varmeste NETGEAR. Har byttet ut 3 PCMCIA kort mot NETGEAR WG511T. Dette kan dessuten gi 108mbps hastighet. Netgear har også meget profesjonell software og utmerker seg i forhold til andre jeg har benyttet.

Både D-link GWL650+, Phillips CPWNA100 og 3Com 11 G card kunne ikke få inn signaler der Netgear WG511T gav stabile 22 mbps. (Phillips var ekstremt dårlig så styr unna alt som heter Phillips.)

NETGEAR WGT624 får meget god kritikk for trådløsdekning og er testvinner i flere tester. Jeg vurderer å forsøke denne istedetfor Linksys. Her får du dessuten 108 mbps ved gode trådløsforhold.

Netgears andre routere får dessuten bra omtale i andre tester.

NetgearWG602 får bedre resultat i stabilitet og hastighet ved lav signalstyrke enn LinksysWRT54G.

Kjøp Netgear billigst her:

Netgear WGT624IS Wireless Firewall Router 108Mbps 802.11b/g

Netgear WG511TIS 108Mbps Wireless PC-card

Eneste pluss med 3Com er OK design og enkelt og profesjonell brukermeny. Den er også stabil (etter en del instillinger og bytte av firmware). Men det er ikke så spesielt, for både min gamle D-Link og min nye Linksys er også dønn stabile.

Endret av Anaesthesis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...