Gå til innhold

hvordan lage en softwarestyrt viftestyringenhet?

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt planer om å lage meg en viftestyringsenhet som skal styre et visst antall vifter. (lage printkort etc) Denne enheten hadde jeg tenkt lage et program til i java/c++ slik at jeg kan styre viftene fra et operativsystem. Jeg har tenkt på diverse grensesnitt, å fant ut at serieporten blir det som blir mest aktuelt å bruke. Kortet skal også tilkobles noen PTC-motstander slik at det skal bli mulig å hente ut temperaturer slik at jeg kan programmere viftene til å skifte hastighet i forhold til disse temperatursensorene sier. Mitt spørsmål er vel egentlig, er det noen som har prøvd på dette? Noen som har noen forslag på hvordan jeg skal klare å styre en varialbel spenningsforsyning digitalt? Altså uten det gode gamle potmeteret? Noen som har peiling på seriell oerføring? RS232?

..:: Sygard ::..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nja, skal du bruke parallellporten? har ingen erfaring med visual basic, men driver med java så jeg har mulighet til å styre parallell- serieporten. Har du planer om å lage et kort for kommunikaskon med parallellporten?

Lenke til kommentar

Jupp! Skal lage et slags diskolys med LEDs på vifta nemlig.. Er ikke noe elektronikk geni, så jeg fant ut at å lage "mønstre" er lettere å gjøre via software enn kretskort! :p For min del ihvertfall.. Personlig har jeg null erfaring med Java, men programming er programmering! :p Syntaxene og tenkemåten er jo egentlig de største forskjellene.. Du kan jo prøve å søke litt på søkeordet i posten hans!

Lenke til kommentar

når jeg har tenkt litt mer på saken så lurer jeg på om jeg må bruke en form for microprossessor, denne kan da programmeres til å fungere uten at java(etc) programmet er tilkoblet, slik at jeg ikke nødvendigvis må kjøre programmet hele tiden. Har ikke kommet helt i gang enda, driver bare å tenker litt rundt temaet. Er bare interressert i å høre om det er andre som har prøvd på noe liknende, allà styre elektronikk gjennom java/serieport... :thumbup:

Lenke til kommentar

Mikroprossesor? Tja, om du har råd så! :p Er ikke akkurat den simpleste metoden da.. Dessuten er det sinnsykt dyrt!

Er mange guider på nett om hvordan styre eksterne enheter via paralellporten, men du får jo selvfølgelig aldri kildekoden på programmer! :p Neida, det skal de nemlig ha for seg selv.. Bæh!

Lenke til kommentar

Typisk det ja! :hrm: Er det så dyrt for en liten microprossessor da? Tenkte jeg skulle få tak i en gjennom skola, de har vel noen avtaler å greier. Det blir jo ikke den mest avanserte microcontrolleren, bare en liten en. Skal sjekke litt rundt på ulike steder å se, elfa har vel kanskje noen :yes:

Lenke til kommentar

vet ikke om skole jeg går på nå har slikt utstyr, men regner med det. De har elektronikk fordypning så da burde de ha slikt utstyr da liksom. :dontgetit: Jeg har programmert noen microkontrollere opp gjennom tidene, har f.eks. laget et slikt lysorgel som du skal ha :) I hvertfall løpelys med flere led's. Har også laget med klokker av forskjellige typer og lignende. I fjor lagde jeg en bcd -> 7-segment dekoder. Til bruk i display etc. Det jeg ikke er sikker på er hvordan jeg skal programmere den til å justere en utgang analogt, altså slik at jeg kan styre en variabel-spenningsforsyning. ?! Det som også er problemet er hvordan den skal oppfatte signalet fra en PTC...?!

..:: Sygard ::..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...